náš kraj výrazne priblíži k maďarskému diaľničnému systému a tým aj na západoeurópske dopravné koridory. Stalo sa tak na základe pozmeňujúceho návrhu, ktorý v piatok pri hlasovaní o budúcoročnom rozpočte predniesol bývalý štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný (Slobodné fórum). Sto miliónov korún, ktoré boli pôvodne vyčlenené ako časť rezervy predsedu vlády, sa tak vďaka spoločnému postupu "Šimkovcov", ĽÚ, KSS, HZDS a Smeru presunie do budovania cestnej infraštruktúry v Košickom kraji. A to aj napriek tomu, že ministerstvo dopravy plánovalo začať s výstavbou tzv. rýchlocesty až okolo roku 2008...
"Nebolo to na truc pánovi ministrovi dopravy ani nikomu. Napokon aj minister financií priznal, že sa nič závažné nestalo. Povedali sme si, že časť obrovskej miliardovej rezervy premiéra sa dá využiť aj lepšie. Vždy keď som bola v Košiciach, počúvala som od ľudí názory o prospešnosti tejto cesty, ktorá zároveň môže byť impulzom rozvoja regiónu. Preto sme podporili tento pozmeňovací návrh a potom aj celý rozpočet, ktorý je zas dôležitý pre celé Slovensko," povedala nám podpredsedníčka NR SR Zuzana Martináková s tým, že táto suma by budúci rok mala stačiť aspoň na rozbeh výstavby rýchlocesty.
Navrhovaná vyše miliarda pre rezervu predsedu vlády, sa tak aj kvôli tomu a ďalším návrhom "Šimkovcov" znížila na konečných 260 miliónov Sk. I. Šimko si pri tejto príležitosti neodpustil ironickú poznámku na nedávnu návštevu M. Dzurindu v Poprade, kde tamojšiemu primátorovi a zároveň nezávislému poslancovi NR SR A. Dankovi sľúbil premiér poskytnúť štvrť miliardy korún na začatie výstavby viacúčelovej športovej haly. "Neviem celkom presne, načo by mala byť rezerva, ktorá nie je bližšie určená, ale má rozsah viac ako miliardu. Lebo potom sa to používa tak, že niekto chce získať niekde nejaké hlasy a zo svojej rezervy podporí výstavbu istej športovej haly..."
Paradoxom pri schvaľovaní tohoto pozmeňovacieho návrhu bol fakt, že piati košickí koaliční poslanci zaňho nehlasovali. Nepodporila ho ani Jarmila Tkáčová (SDKÚ), ktorá sa pri hlasovaní zdržala. "Urobila som to preto, lebo to nebolo v pôvodnom návrhu rozpočtu, ktorý nám predložil pán minister Mikloš. Ako Košičanka som ale rada, že to prešlo, lenže ako poslankyňa NR SR mám problém s touto nesystémovou zmenou súhlasiť. Tie prostriedky sa zobrali z rezervy pána premiéra, čo nepovažujem za správne. Vadí mi spôsob, akým sa to urobilo, hoci mi je jasné, že to bude mať výrazný prínos pre región. Pravdou je, že za túto rýchlocestu už my košickí poslanci bojujeme spolu s pánom županom a prednostom KÚ už dlhšiu dobu. Aj preto sa v ďalšom rozpočte budeme zasadzovať za to, aby sa na ňu našli aj ďalšie prostriedky."
Šéf košického samosprávneho kraja Rudolfa Bauer (KDH) považuje 100 miliónovú dotáciu na túto cestu za veľmi pozitívnu správu. A to aj napriek tomu, že poslanci KDH za to nehlasovali. "Budem im musieť dohovoriť a častejšie sa s nimi stretávať, aby to už neurobili," usmieval sa a vzápätí už vážnejšie pokračoval: "Som veľmi rád, že to aj za takých okolností prešlo, lebo výstavba cesty je najvyššou prioritou pre náš kraj, na čo som pri každej príležitosti upozorňoval kompetentných ľudí. Aj keby sa začalo len s prípravou na výkup pozemkov, dôležité je to, že sa v tom konečne niečo pohlo. Bez rozvoja cestnej infraštruktúry sa totiž zázraky robiť nedajú... Tým pádom sa nám zlepšia aj podmienky pre budúcich investorov a prispeje to aj k zníženiu nezamestnanosti."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári