bude môcť dovoliť menej ako teraz. Táto zdanlivá nelogickosť spočíva v tom, že hoci do kraja pritečie z centra dokopy 2,54 miliardy Sk oproti tohtoročným už zvýšeným 2,2 mld. Sk, väčšinu tohto navýšenia však "zhltnú" financie na nové kompetencie v oblasti cestnej dopravy. Od 1. januára sa totiž cesty II. a III. triedy stávajú vďaka prechodu kompetencií majetkom samosprávy. V KSK to konkrétne znamená, že ich novozriadenej Správe ciest pribudne povinnosť postarať sa o vyše 2000 km ciest, na ktorých je postavených 609 mostov. Spomínané cesty a mosty sú pritom väčšinou v zlom technickom stave.
"Určite nie sme spokojní, veď len inflácia za tento rok má byť okolo 9 percent. Ak odpočítame peniaze, ktoré k nám prídu na zabezpečenie nových kompetencií v doprave, tak nám zostane len o niečo viac financií ako pre tento rok. Menšie pozitívum vidím aspoň v tom, že na prevádzku našich zariadení máme vyčlenených o 5 percent viac, no aj tak je to menej ako inflácia... Pri kapitálových výdavkoch dostaneme iba toľko, čo tento rok, tam nie je ani minimálny nárast. Pri takomto rozpočte nie sú peniaze na náš vlastný rozvoj. Preto žiadne veľké investície nechystáme, skôr sa len zakonzervuje súčasný stav, prípadne niečo dáme na havarijné stavy," vrátil občanov do "optimistickej" reality predseda košického VÚC R. Bauer.
Ani po dvoch rokoch existencie sa tak problémy regionálnej samosprávy nemenia. Všetky samosprávne kraje chcú síce viac peňazí, no odpoveď z centra je väčšinou záporná. Kraje zatiaľ nemajú žiadne daňové právomoci a ešte aj budúci rok budú "žiť" iba z decentralizačnej dotácie, ktoré im dá štát. Finančná decentalizácia nastane až od roku 2005, vtedy by už štátnu "almužnou" mali vymeniť ich vlastné rozpočtové príjmy.
Značnú nespokojnosť vyvolal návrh rozdelenia financií aj na nedávnom stretnutí županov v Bratislave. Podľa predsedov všetkých ôsmych VÚC neberie návrh štátneho rozpočtu ohľad na ich potreby a preto sa obávajú, že nedokážu v plnom rozsahu zabezpečiť zákonom dané kompetencie. Regiónom chýbajú peniaze najmä na oddlženie zdravotníckych zariadení a prevádzku škôl. Hoci predsedovia VÚC vyčíslili svoj rozpočtový schodok dokopy na sedem miliárd korún, u kompetentných to vyvolalo iba zhovievavý úsmev. R. Bauer by dal takto koncipovanému návrhu rozpočtu nanajvýš trojku...
"Ak aj budeme veľmi skromní, omnoho ľahšie by sa nám dýchalo, keby sme mali k dispozícii ešte aspoň dodatočných 300 miliónov korún na pokrytie potrieb tých inštitúcií, ktorých sme zo zákona zriaďovateľmi. Ide najmä o stredné školy a zdravotnícke zariadenia. Navyše v kapitole regionálny rozvoj zatiaľ nemáme ani korunu... Zatiaľ preto ani nevieme, ako by sme mali realizovať projekty, ktoré vychádzajú z programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja schválenom našim zastupiteľstvom. Takisto by sme potrebovali aj niekoľko stomiliónový fond, ktorý by obsahoval rizikový kapitál a ten by sme rozdeľovali na projekty pre začínajúcich podnikateľov. Šancu vidím aspoň v možnosti čerpania z európskych štrukturálnych fondov. V operačnom pláne Priemysel a služby je pomerne veľký balík, jeho čepanie by mohlo pomôcť rozvoju nášho regiónu," hovorí R. Bauer s dovetkom, že týmto spôsobom sa opäť len prehĺbia regionálne rozdiely.
Šéf samosprávneho kraja sa však najviac obáva situácie s prechodom "cestných" kompetencií zo štátu. Cesty druhej a tretej triedy často ležia na pozemkoch s nevysporiadaným vlastníctvom. Len v Košickom kraji by na to podľa odhadu R. Bauera bolo potrebných zhruba 800 miliónov Sk. Jedným dychom však hovorí, že toľko peňazí je pre kraj absolútne nereálnych. "Mrzí ma, že štát v tomto smere neurobil takmer nič. Ešte minulého roku sme žiadali kompetentných ľudí na ministerstve dopravy, aby to začali zo svojej úrovne riešiť. Jediná možnosť teraz je, že do toho vstúpi Pozemkový fond. Nemusí ísť iba o peňažné vyrovnanie, oni majú môžnosť navrhnúť aj ich výmenu. Nemôžeme súhlasiť s argumentmi typu, však nech to prevezmú a nejak už len bude... V tomto sa trochu sporíme s ministerstvom dopravy. My máme záujem sa o cesty starať, ale budeme radi, ak sa tak stane za presne stanovených podmienok."
Aj preto chcú všetci župani v budúcich dňoch požiadať o stretnutie premiéra M. Dzurindu. R. Bauer sa má okrem toho stretnúť ešte s viacerými ministrami, eminentný záujem má podiskutovať si najmä s ministrom dopravy P. Prokopovičom. "Okrem ciest 2. a 3. triedy mu chcem pripomenúť najmä rýchlocestu Košice - Miškolc. Potešilo by ma, keby sa o nej nielen hovorilo," dodal šéf KSK.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári