Park Angelinum, patriaca pod mestskú časť Košice - Staré mesto, sa teší veľkej popularite a s tým súvisiacim vysokým záujmom rodičov o jej služby. Ročne ale musia odmietnuť 40 - 60 žiadostí rodičov o prijatie dieťaťa do predškolského zariadenia.
"Ešte pred piatimi rokmi sme nemali toľko detí, preto sme prijímali aj deti z iných obvodov mesta. Teraz je však situácia v tomto smere napätá. Tohto roku od nás odchádza 40 detí na základnú školu, toto číslo však nemusí byť ešte smerodajné, pretože konečné slovo má po doporučení psychológa rodič. Máme však veľa detí a sme doslova nútení porušovať vyhlášku. Kapacita škôlky je stanovená na 91 detí, pričom my ich momentálne máme vysoko nadpočet," vysvetľuje riaditeľka škôlky Dana Harvanová.
Ako dodáva, na jednej strane ju záujem o predškolské zariadenie teší, na druhej však miestnosti nezväčší.
"Nie sme v stave naplniť požiadavky rodičov, ročne musíme desiatky z nich sklamať. Teraz sa výlučne zameriavame na deti z obvodu a aj tak máme problém ich vtesnať. Poradovníky sú plné. Žiaľ, ľudí musíme sklamať, už teraz prijímame žiadosti na rok 2006, kde sa nám zapísalo už osemnásť detí."
Škôlky v meste sú zväčša kapacitne predimenzované. Javí sa to ako následok rušenia predškolských zariadení v deväťdesiatych rokoch. Na území mesta je aj možnosť zapísať dieťa do súkromnej škôlky, pravda tam sú náklady neporovnateľne vyššie. Aj preto si prezieraví rodičia rezervujú miesta pre svoje ratolesti roky dopredu.
"Dokonca tu bol nedávno otecko, ktorý prišiel zapísať svoje dve deti, dvojičky. Narodili sa koncom septembra 2003 a on sem meral prvú cestu z pôrodnice."
Riaditeľka materskej školy sa obáva Zákona o financovaní škôl, podľa ktorého sa budú prerozdeľovať finančné prostriedky podľa počtu žiakov v triede. Vstúpiť do platnosti by mal od januára budúceho roka.
"Obávam sa, že na úkor počtu detí poklesne kvalita poskytovaných služieb. Aj keď my sa nezáujmu, aspoň zatiaľ, neobávame."
Vrámci spomínanej materskej školy uplatňuje jej personál okrem klasického pedagogického smerovania aj vedecký pedagogický smer Marie Montessori.
"Sme tradičná škôlka, ktorá prevzala aj prvky prezentované touto Taliankou. My nemáme klasické hračky, ale napríklad bábiku používame ako nástroj poznania starostlivosti o dieťa. Učíme postup práce s pomôckami, pričom gro je zamerané na zrak a hmat. Deti sa hrou učia sústredenosti a sebadisciplíne. Každé berieme ako rovnocenného partnera, špecifickú osobnosť. Pedagóg je v triede ako pozorovateľ a pomocník. Túto metódu sme študovali v Prahe a Budapešti."
Špecifikom škôlky je, že deti nie sú v triedach delené podľa veku, ale sú takpovediac heterogénne.
"Je to rodinný, ak chcete dedinský typ škôlky. V každej z tried máme deti od dvoch do šiestich rokov. Učiteľky im rozdeľujú úlohy na základe ich požiadaviek. Nikoho nenútime k činnosti, ktorú nechce vykonávať. Teda, ak nechce dieťa maľovať, či spať, nemusí. Riadime sa myšlienkou: ´Pomôž mi, aby som to urobil sám´ - čo rozvíja osobnosť dieťaťa. Rodičia navyše môžu kedykoľvek prísť a zahrať sa so svojou ratolesťou."
Škôlka už druhý rok funguje v právnej subjektivite.
"Zatiaľ sa nám to finančne vypláca. Existenčné problémy určite nemáme. Aj keď ani my nemôžeme rozhadzovať. Rodičia mesačne prispievajú po dvesto korún na didaktický materiál, či toaletné potreby. Túto sumu si však schválili oni a všetko čo sa nakúpi podlieha ich odobreniu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári