monobloku. Štyri malé výťahy pre personál sú totiž kvôli výmene kabíniek už mesiac mimo prevádzky (nahradené sú jedným veľkým) a z troch verejných výťahov sú funkčné iba dva. Potrvá niekoľko mesiacov, kým sa dajú všetky do poriadku. Dovtedy žiada riaditeľ nemocnice, ktorý už zaznamenal desiatku oficiálnych sťažností, všetkých o trpezlivosť.
"Väčšina výťahov vo FNsP funguje od čias jej spustenia do prevádzky, teda už viac ako dvadsať rokov. Preto je pochopiteľná vyššia miera poruchovosti. Druhým dôvodom relatívne častých porúch je ich preťaženosť, za ktorú môžu predovšetkým pacienti a ich návštevy. Tí totiž nerešpektujú pravidlá a stláčajú pre istotu všetky výťahy rôznymi smermi, v dôsledku čoho jazdia neraz naprázdno. Okrem toho preťažujú výťahy aj hmotnostne, preto často vypadávajú poistky," vysvetľuje MUDr. Róbert Roland, podľa ktorého je nepochopiteľné, že najviac ponôs evidujú zo strany návštev. Tie sa do nemocnice za svojim blízkym dostanú nanajvýš niekoľkokrát za sebou, zatiaľ čo personál potrebuje výťahy použiť aj niekoľkokrát denne. Preto bolo i veľmi nekorektné používanie zamestnaneckých výťahov verejnosťou.
"Zdravotníci sa jednoducho potrebujú rýchlo dostať z jedného miesta na druhé a je otázne, či by mali tí, ktorí blokujú zamestnanecký výťah, pochopenie pre lekára, ktorý by k ich príbuznému došiel neskoro, pretože sa nemohol dostať do výťahu... Keďže sa nám pacienti a ich návštevy pravidelne predierali do týchto výťahov, rozhodli sme sa tento problém vyriešiť raz a navždy. Nové výťahy, ktoré sa v týchto dňoch montujú, budú na čipové karty, pričom len pomocou týchto kariet ich bude možné nielen privolať, ale z nich i vystúpiť. Tým sa preprava personálu zrýchli a výťahy sa budú menej opotrebovávať," hovorí riaditeľ, podľa ktorého výmena štyroch malých výťahov v monobloku vyjde nemocnicu na trinásť miliónov korún. V prevádzke by mali byť do konca decembra, následne príde na rad oprava pokazeného pacientského výťahu, ktorý nefunguje už asi tri mesiace. Do marca by opäť mali byť k dispozícii verejnosti opäť tri, čo by malo pre ich potreby postačovať.
"Samozrejme, návšteva sa na oddelenie nedostane v priebehu minúty, no desaťminútové čakanie považujem za optimálne. Do nemocnice sa predsa nechodí každý deň. Okrem toho je tu možnosť použiť bočné schodištia, ktoré ale návštevy využívajú veľmi zriedkavo. Chápem, že sa nikomu nechce šliapať niekoľko poschodí smerom hore, ale zbehnúť dolu nemôže byť najmä pre tých mladších až taký problém," poznamenáva R. Roland, podľa ktorého je ostatných deväť výťahov vyčlenených na iné účely. Tie, používané na rozvoz smetia alebo stravy, nemožno využívať na prepravu ľudí alebo iné činnosti. Okrem toho musí byť k dispozícii aj niekoľko pohotovostných výťahov, pretože neraz treba urgentne previesť pacienta na operačný sál.
Generálna oprava pacientského výťahu vyjde asi na dva milióny. Investície do výmeny a opravy výťahov sa však časom vrátia. Náklady na ich údržbu totiž v roku 2003 predstavovali 1,8 milióna korún a za prvé tri kvartály tohto roka sa už vyšplhali dokonca na dva milióny korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári