koncepcie dopravy v jednotlivých samosprávnych celkoch. V tejto súvislosti prikladá veľký dôraz potreby budovania dopravy na nosnom systéme integrácie. Znova sa teda prebúdza myšlienka budovania integrovaného dopravného systému z podnetu Košického samosprávneho kraja. Ten si nechal vypracovať projekt o modele tejto dopravy.
"Aj keď sme sa v minulosti pokúšali implementovať Košický integrovaný dopravný systém do praxe na území kraja a blízkeho okolia, podarilo sa nám to len čiastočne. Vízie stroskotali na skutočnosti, že sme neuspeli v otázke priznania grantu z Eurofondov. Čaká nás teda druhý pokus, už s podporou štátu. Aj keď nie finančnou. Keďže my v Košiciach už s integrovanou dopravou skúsenosti máme, tak sme sa to snažili zúročiť v projekte," hovorí riešiteľ Košickej osobnej regionálnej integrovanej dopravy (KORID), ktorá by mala čoskoro uzrieť svetlo sveta Ing. Ján Šarák.
"V praxi to znamená, že chceme, aby Košický samosprávny kraj robil dočasne organizátora a posadil súčasných dopravcov zodpovedných za obsluhu územia k jednému stolu. Vzájomné rokovania by sa mali odraziť v cestovnom poriadku, aby nechodili jednotlivé spoje duplovane a následne bola niekoľko hodinová dopravná diera pre daný smer. Musí dôjsť k harmonizácii dopravy a malo by sa tak stať v priebehu budúceho roka. Všetky zmeny sa následne zapracujú do cestovných poriadkov MHD, ŽSR a SAD pre rok 2005. Predpokladám, že po vstupe do EÚ vznikne konkurenčné prostredie a skĺbením systémových opatrení bude doprava lepšia a možno aj lacnejšia."
Ako J. Šarák dodáva, ľudia by mali mať cestovný poriadok z hľadiska rozloženia spojov v rámci dňa orientovaný na ich potreby. Tieto pripravované zmeny by nemali byť finančne náročné, peniaze však budú potrebné na zavedenie systému.
"Chceme celé územie kraja dostať do digitálnej podoby tak, aby mali jednotlivé zastávky súradnicové zamerania, ktoré by sme sledovali z hľadiska uspôsobovania výkonu, času, či presnosti. Musíme zostaviť grafikon, ktorý by sa opieral o relevantné údaje. Za ďalšie sa doprava bude riešiť odbavovacím systémom čípových kariet. Nielen na úrovni cestovného lístka, ale aj na základe skúmania dopravných kapacít."
Ďalšou zložkou je informačná oblasť, tej sa neprikladá adekvátny priestor.
"Skúste sa pozrieť na zastávky, či zistíte, ako idú autobusy. Ľudia musia doslova pátrať po informáciách. Chce to vybudovať informačný systém, predsa nie je možné, aby dopravca odkázal ľudí na internet, ktorý nie je pre každého dostupný. Plánujeme však aj prepojenie električkovej dopravy so železničnou v mestskej časti Košice - Sever."
Čo to bude stáť?
"Do 27.novembra musíme predložiť projekt na Eurofondy a tento termín musíme stihnúť. Môžeme získať 100 tisíc Eúr na jednu akciu, ak ich skĺbime, mohlo by to byť niekde na úrovni 200 tisíc."
Skĺbenie a vyváženie dopravy je síce pekná vec, ale čo napríklad košická železničná stanica, veď tá sa doslova rozpadáva.
"My si uvedomujeme, že stanice by mali byť stánky, ktoré by nás mali reprezentovať. Bola úvaha vybudovať v Košiciach pilotný terminál, všetko však stojí na peniazoch. Vidíte, že aj prestavba prvého nástupišťa zostala visieť na nedostatku peňazí."
V rámci projektu dopravy na území kraja s dôrazom na Košice sú implemetnované veci, ktoré sú zohľadnením potrieb ľudí.
"Doteraz všetky aktivity boli len akousi predstierkou, že to robíme pre občana. Musím, odveziem. Nový systém by mal zákazníka postaviť na čelo. Chceme, aby sa vedelo, či sa plytvá kapacitami, kde spoj posilniť. Bude sa sledovať dostupnosť dopravy pre ľudí, prístupnosť k spojom, dôraz kladieme na informačnú zložku, prepravnú dobu, starostlivosť o zákazníka a poskytnutie komfortu."
Vízia sa teda nesie v znamení poskytnutia kvalitnejšieho servisu cestujúcim. J. Šarák tvrdí, že k prvým zmenám dôjde už čoskoro.
"Pracujeme na tom, aby napríklad počet cestujúcich zodpovedal počtu miest v dopravnom prostriedku. Ak je vyšší, treba posilniť spoje. Je tu otázka klimatizácie, to nemôže byť ponechané napospas osudu. Už nie je možné akceptovať smer, že natlačím do autobusu plno ľudí, lebo mi je to ekonomicky výhodné. Pretože je to pod úroveň prepraveného. Dôležitá je však aj otázka bezpečnosti. Sme teraz svedkami, že Furča nie je dobre prepojená so stanicou mestskou hromadnou dopravou. Ak niekto povie, že môžete prejsť do Mlynského náhonu, tak sa pýtam, ako je tu rešpektované, že ten človek nesmie byť ohrozený. Podsúvame ľudí nebezpečiu a na to nemáme právo," vysvetlil J. Šarák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári