Sparta Praha. Potom nastúpil do funkcie viceprezidenta VSŽ pre vonkajšie vzťahy. A do roku 1999 pôsobil ako riaditeľ VSŽ pre mediálnu politiku. Od novembra toho roku zastáva Ing. Viktor Háber post generálneho manažéra v Štátnom divadle Košice. Do funkcie ho dosadili na základe výberového konania, ktoré prebehlo v októbri.
Čo je podľa vás podstatné urobiť najskôr v tejto inštitúcii?
- Chcel by som zabezpečiť priblíženie divadla občanom. Potýka sa totiž najmä s problémom návštevnosti. Kvalitou sú síce predstavenia na vysokej úrovni, ale odozva sa postupne nejako vytratila. Čiže prvoradým a logickým cieľom je, aby divadlo bolo čo najviac plné.
Prišli ste zo sféry vzdialenej divadlu.
- Kultúra je vo svete veľkým biznisom. Či už ide o divadlá, film, alebo iné produkty. Netreba chodiť ďaleko. Zoberme si Prahu a jej Laternu Magicu alebo pražskú Filharmóniu. Dosahujú veľké úspechy vo svete a to prináša aj zisk. Zámerom je nastúpiť tento trend. Najmä hľadať možnosti. Z pohľadu zahraničnej reprezentácie, najlepším vývozným artiklom je balet. Tanec totiž nepozná jazykové bariéry. Nie je náročný na scénickú výpravu. V tomto divadle je stabilizovaný profesionálny tím tanečníkov. Nedávno dokonca dosiahol veľký úspech v mekke baletu v Kyjeve a dostal množstvo ďalších zahraničných pozvaní. Z pohľadu zájazdov je na tom dobre aj opera. Nie sú jazykové bariéry. Ale je to náročnejšie, keďže má náročnú výpravu. Nákladovo vyviezť operu vychádza náročnejšie. Ale naším záujmom môžu byť susedné krajiny - Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Z pohľadu jazykových bariér je na tom najhoršie činohra, pretože má obmedzené teritórium. Budeme sa orientovať smerom na Slovensko a Česko. Najbližšie pripravujeme hosťovanie v bratislavskom Národnom divadle. A rokujeme o možnostiach v rámci Česka. Repertoár má činohra zaujímavý a je čo ponúkať. Teraz sa hlbšie oboznamujeme s týmto prostredím. Analyzujeme, rozdeľujeme si etapy nášho postupu. Mojím momentálnym záujmom je dobudovanie marketingového oddelenia, vypracovanie marketingových produktov v spolupráci s jednotlivými umeleckými šéfmi a hľadanie vzťahu s divákom.
Vidíte rezervy aj v sponzoringu?
- Sú tu viaceré možnosti. Práve prebieha analýza jednotlivých projektov, ktoré uvádzame, alebo sa chystáme uviesť. A v rámci nich chceme nájsť priestor, ktorý by sme vedeli ponúknuť záujemcovi. Rovín je skutočne niekoľko. Momentálne pripravujeme marketingovú ponuku z pohľadu divadla a z pohľadu súborov. Chceme sem pritiahnuť sponzorov, ale aj ľudí. Pretože divadlo je určené pre ľudí. Analyzujeme, kde je príčina nízkej návštevnosti.
A budeme hľadať aj možnosti čerpania prostriedkov z Európskej únie. Zaoberáme sa viaczdrojovým financovaním divadla. Dnes sú už takéto možnosti bežne dostupné. A v tejto sfére sa využívajú veľmi málo.
Tušíte už, v čom väzí nízka návštevnosť?
- Možno aj v konkurencii. Máme dnes veľa komerčných projektov, televíziu, zábavu... Problémom je, že niekedy ľudia nevedia, čo vlastne divadlo hrá a čo sa pripravuje. Zisťujeme, kde robíme chyby. Kultúrna inštitúcia, ktorá je druhým divadlom na Slovensku, by mala byť vrcholom kultúrnej komunikácie s prostredím.
Prečo ste sa po skúsenostiach v úspešných spoločnostiach rozhodli ísť do stratovej kultúry?
- Bola to veľká výzva. Na druhej strane ide o niečo nové. Dokázať čosi v tejto oblasti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári