Korzár logo Korzár Košice

DPMK testuje Ekobus, jeho prípadný nákup je ale hudbou budúcnosti

Košice - Aj napriek finančným problémom sa Dopravný podnik mesta Košice snaží raziť cestu ekologizácie dopravy. Prvou lastovičkou v tomto smere bolo

vybudovanie čerpacej stanice pre vozidlá poháňané stlačeným plynom na sklonku uplynulého roka. Tentokrát dopraváci využili ponuku českej spoločnosti NORDlogistic, a.s., ktorá DPMK na mesiac zapožičala Ekobus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Budúcnosť dopravy, čo sa týka ekologického a ekonomického hľadiska, vidíme práve v realizácii pohonov na zemný plyn. Po Bratislave sme druhým mestom na Slovensku, ktoré má možnosť vyskúšať si tento nový autobus. Dali nám ho bezplatne a my ho budeme striedať na rôznych linkách, aby sme ho poriadne otestovali," vysvetľuje generálny riaditeľ DPMK Igor Reiprich.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa člena predstavenstva firmy NORDlogistic Michala Jergla, je autobus na pohon alternatívy zemného plynu, tzv. CNG bezpečný. "Zásobníky sú vyvinuté z kompozitných materiálov a sú umiestnené na streche autobusu. Odolávajú prestreleniu, teplote i nárazu, preto nie je nutné obávať sa o bezpečnosť," hovorí M. Jergl.

Autobus je postavený na českom podvozku, poháňa ho špeciálne vyvinutý americký motor Cummins Westport s plne elektronickým vstrekovaním paliva. Vyznačuje za nízkopodlažnosťou i skutočnosťou, že má sériovo montovanú bezbariérovú plošinu. Či sa však takýto autobus aj objaví na košických cestách je hudbou budúcnosti. DPMK totiž v súčasnosti razí cestu reparácie autobusov Karosa na zemný plyn. Inú možnosť ani nemá, pretože výrobky, či autobusy jazdiace na plyn zo zahraničia nie sú na slovenskom trhu homologizované. Aj keď v prípade Ekobusu tento proces práve prebieha.

SkryťVypnúť reklamu

"Autobus už skúšame, jazdí na rôznych linkách. Jeho cena je o 25 % vyššia, než cena naftového autobusu, pričom návratnosť investícií závisí od počtu najazdených kilometrov. Náklady na prevádzku však predstavujú len 47 % nákladov prevádzky naftového agregátu. Nákupná cena sa však vygeneruje vo verejnej súťaži," vysvetľuje I. Reiprich.

Prípadný nákup týchto strojov však závisí od ekonomiky podniku. Tá je však na bode mrazu. Aj napriek tomu sa v tomto roku podarilo prestavať sedem autobusov na plyn, pričom cena jednej prestavby predstavuje takmer štyri milióny korún. Ďalších desať naftových autobusov dopravný podnik kúpil.

Ľudí však oveľa viac zaujíma, či sa DPMK prispôsobí správaniu ostatným dopravným podnikom v krajine a zvýši cestovné. "Do konca roka prežijeme horko - ťažko, ale nechceme ceny zvyšovať. Čo bude potom, závisí od rozpočtu," povzdychol si I. Reiprich.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 408
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 573
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 708
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 225
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 448
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 585
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 708
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 225
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 448
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 585
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu