vybudovanie čerpacej stanice pre vozidlá poháňané stlačeným plynom na sklonku uplynulého roka. Tentokrát dopraváci využili ponuku českej spoločnosti NORDlogistic, a.s., ktorá DPMK na mesiac zapožičala Ekobus.
"Budúcnosť dopravy, čo sa týka ekologického a ekonomického hľadiska, vidíme práve v realizácii pohonov na zemný plyn. Po Bratislave sme druhým mestom na Slovensku, ktoré má možnosť vyskúšať si tento nový autobus. Dali nám ho bezplatne a my ho budeme striedať na rôznych linkách, aby sme ho poriadne otestovali," vysvetľuje generálny riaditeľ DPMK Igor Reiprich.
Podľa člena predstavenstva firmy NORDlogistic Michala Jergla, je autobus na pohon alternatívy zemného plynu, tzv. CNG bezpečný. "Zásobníky sú vyvinuté z kompozitných materiálov a sú umiestnené na streche autobusu. Odolávajú prestreleniu, teplote i nárazu, preto nie je nutné obávať sa o bezpečnosť," hovorí M. Jergl.
Autobus je postavený na českom podvozku, poháňa ho špeciálne vyvinutý americký motor Cummins Westport s plne elektronickým vstrekovaním paliva. Vyznačuje za nízkopodlažnosťou i skutočnosťou, že má sériovo montovanú bezbariérovú plošinu. Či sa však takýto autobus aj objaví na košických cestách je hudbou budúcnosti. DPMK totiž v súčasnosti razí cestu reparácie autobusov Karosa na zemný plyn. Inú možnosť ani nemá, pretože výrobky, či autobusy jazdiace na plyn zo zahraničia nie sú na slovenskom trhu homologizované. Aj keď v prípade Ekobusu tento proces práve prebieha.
"Autobus už skúšame, jazdí na rôznych linkách. Jeho cena je o 25 % vyššia, než cena naftového autobusu, pričom návratnosť investícií závisí od počtu najazdených kilometrov. Náklady na prevádzku však predstavujú len 47 % nákladov prevádzky naftového agregátu. Nákupná cena sa však vygeneruje vo verejnej súťaži," vysvetľuje I. Reiprich.
Prípadný nákup týchto strojov však závisí od ekonomiky podniku. Tá je však na bode mrazu. Aj napriek tomu sa v tomto roku podarilo prestavať sedem autobusov na plyn, pričom cena jednej prestavby predstavuje takmer štyri milióny korún. Ďalších desať naftových autobusov dopravný podnik kúpil.
Ľudí však oveľa viac zaujíma, či sa DPMK prispôsobí správaniu ostatným dopravným podnikom v krajine a zvýši cestovné. "Do konca roka prežijeme horko - ťažko, ale nechceme ceny zvyšovať. Čo bude potom, závisí od rozpočtu," povzdychol si I. Reiprich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári