kolonkách faktúry objaví koeficient, ktorý upravuje konečnú spotrebu smerom nahor. Objavujú sa rôzne informácie o potrebe, či zákonnosti ich používania. Dokonca Združenie spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku podalo v tejto súvislosti podnet na prokuratúru.
"Naše stanovisko je také, že ak je merač na teplú vodu namontovaný organizáciou, ktorá má na to oprávnenie a ak je to merač, ktorý prešiel skúškou a je funkčný, je pre spotrebiteľa fakturačný. Na druhej strane nepopieram, že v rozvodoch a hlavne pri odčítaní nie v jednom časovom termíne dochádza k stratám. Tie musí niekto znášať. Zatiaľ to znáša konečný spotrebiteľ prezentovaným koeficientom. Domnievame sa, že dodávateľ tepla by si mal straty, ktoré sú v rozvodoch, započítať do ceny tepla a to, čo je na meračoch v bytoch by malo byť smerodajné pre fakturáciu. Tieto merače totiž spĺňajú všetky podmienky podľa metrologického zákona. Pretože sa domnievame, že dochádza k poškodzovaniu spotrebiteľov, podali sme podnet na prokuratúru a týkal sa presného uplatňovania ceny tepla a koeficientov. Zatiaľ riešenie koeficiencie teplej vody ešte doriešené nie je. Záväzné stanovisko prokuratúry nie je, zo strany prokuratúry nám oznámili, že sa na tom pracuje a s výsledkom budeme oboznámení," vysvetľuje prezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku Zdenka Jurčáková (na snímke).
Ako dodáva, zákony v tejto oblasti sa dajú vysvetliť rôzne. "Každý zákon má paragrafy a v tejto oblasti sú výslovne paragrafy stanovené tak, že si ich môžeme vysvetľovať všelijako. Odborníci po svojom, právnici po svojom a konečný spotrebitelia tiež. Ak beriem, že dodávané teplo je tovarom, tak sa na nás vzťahuje Zákon o ochrane spotrebiteľa a keďže ide o tovar - službu, tá je merateľná. Máme Zákon o metrológii, odberateľ podmienky spĺňa, merač namontovaný má, takže ide o fakturačný merač. Tvrdíme, že dodávatelia tepla nerobia žiadne opatrenia, aby straty zmenšovali, pretože vedia, že akékoľvek straty namerajú, tak aj naúčtujú."
Nie je to však problém dodávateľov? Veď, ak majú straty, nech si dajú rozvody do poriadku... "My sa ich pýtame aj na to, kedy budú výmenníkové stanice technicky na takej úrovni, aby nedochádzalo k únikom. Kedy sa zákonom ustanovené podmienky pre vlastníka o vyregulovaní vykurovacej sústavy budú uplatňovať aj u vlastníkov a užívateľov ďalších objektov, ako sú školy, nemocnice, administratívne budovy atď. Prečo nie je zákonom ustanovené, aby dodávateľ tepla urobil aspoň raz za tri roky tlakovú skúšku potrubia, kde by sa zistilo, že dochádza alebo nedochádza k únikom. Zatiaľ však záujem neexistuje, všetko zaplatí konečný spotrebiteľ. Myslím, že aj do budúcna budú mať dodávatelia tepla odberateľov len vtedy, ak to budú seriózne obchodné vzťahy dvoch rovnocenných partnerov. Zatiaľ to tak nebolo. My reprezentujeme ľudí, ktorí takmer na sto percent platia. Čo dodávatelia nemôžu hovoriť o ostatných odberateľoch, školách, nemocniciach, kde majú veľké finančné deficity. To je ale ich problém, my sme tí, ktorí platíme."
Problém je v tom, že dodávateľ tepla je zvyčajne monopolom. "To áno, o tom škoda rozprávať. Spotrebiteľ nemá inú možnosť kupovať teplo od niekoho iného, preto je nutná korektnosť vzťahov."
Aj preto môžu dodávatelia diktovať podmienky, ceny, ktoré zdôvodňujú tým, že idú do neprijateľných rezerv, že sa zvyšujú vstupy. "Ťažko povedať. Lebo ak by som chcela pochybovať o cene, tak by som si musela sadnúť na Tepelné hospodárstvo aspoň na dva týždne a pozrieť sa na ich náklady, ktoré udávajú. Presvedčiť sa, že sú zdôvodniteľné a sú súčasťou ceny. Ja ako konečný spotrebiteľ neviem posúdiť, čo postačí k ich zabezpečovaniu bezproblémových služieb. Aj režijné náklady však ovplyvňujú ceny."
Čo sa týka koeficientov na rok 2004, tie neboli stanovené na spotrebu teplej vody. Stalo sa tak preto, lebo už nie sú v platnosti cenové výmery Okresných úradov, ale výmery Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO).
"Vo výmere URSO neuvádzajú žiadne koeficienty na teplú vodu a túto časť koeficientovania nechávajú na riešenie cez zmluvu o odbere tepla medzi odberateľom a dodávateľom. V Košiciach je v zmluvách uvedené, že spotreba teplej vody u konečných spotrebiteľov bude odčítaná k 31. 12. 2003 a nesmie trvať viac ako tri dni. Tie by mali garantovať, že zo všetkých výmenníkových staníc, by odčítané odbery nemali vytvárať ani koeficient 1,2. Ak budeme všetci poctivo odčítavať, teda v rozmedzí troch dní spoločne s dodávateľmi, výsledok je otázny. Preto hovorím o poctivosti zo všetkých strán, aby sa to aj dodržalo a koeficient nenarástol. To musia urobiť správcovia a nahlásiť stav Tepelnému hospodárstvu. Zrejme nás čaká veľké prekvapenie, čo vyjde na výmenikových staniciach po odčítaní."
A ako je to v prípade studenej vody? "Studená voda by nemala obsahovať vyšší koeficient v žiadnom dome, pri žiadnom odbere. Rozdiel medzi fakturačným meračom SV a podružnými meračmi v bytoch môže byť len v časovom rozlíšení odpočtu a z nutného množstva vody v rozvodoch. Ak je však uplatnený vyšší koeficient je potrebné hľadať príčinu. (Ovplyvňovanie neračov užívateľom bytu, nemeraná spotreba vody na všetkých odberných miestach v dome, porucha fakturačného merača alebo poškodené rozvody atď. - pozn. red.) Dôležitá je sústavná kontrola."
Združenie spoločenstiev vlastníkov bytov v spolupráci so Slovenskou energetickou agentúrou pripravilo v týchto dňoch pre predsedov spoločenstiev, správcov bytov a dodávateľov tepla dva cykly seminárov. Tie sa týkajú spomínaných problémov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári