získala spoločnosť Starko, ktorá sídli v obývačke jej konateľa, keďže adresa trvalého bydliska je totožná s adresou firmy? Túto otázku včera verejne počas zasadnutia mestského zastupiteľstva položil riaditeľovi Dopravného podniku Ing. Igorovi Reiprichovi poslanec Peter Cengel(KDH).
"V čase, keď sa zostavuje rozpočet mesta na budúci rok a občanom hrozia stále vyššie a vyššie poplatky za rôzne služby, má ako predsedu finančnej komisie samozrejme zaujíma, ako sa narába s peniazmi v meste, v mestských firmách. Netvrdím, že bol porušený zákon, som však veľmi znepokojený, keď sa dozvedám, že na takmer dvestomiliónovú zákazku si mestský dopravný podnik zvolí formu rokovacieho konania bez zverejnenia a uzavrie lukratívnu zmluvu s jediným uchádzačom," vysvetlil pre Korzár poslanec Cengel.
Zdôraznil, že Zákon 263 o verejnom obstarávaní bol prijatý najmä preto, aby sa pri zadávaní zákazok uplatňoval princíp priehľadnosti, rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov, hospodárskej súťaže pri dodržiavaní zásad hospodárnosti pri vynakladaní finančných prostriedkov.
"Existuje päť druhov metód verejného obstarávania, ale najtransparentnejšou je verejná súťaž, ktorú mal Dopravný podnik vyhlásiť a oznamy o nej zverejniť aspoň v dvoch novinách. Iba takto sa totiž dá naozaj transparentne vybrať ten najvýhodnejší partner na plynofikáciu. Rokovacie konanie bez zverejnenie znamená, že DPMK si vyberie, s kým bude jednať, keďže nikto iný o tom nevie, no a následne si vyberie toho, koho chce," doplnil Cengel.
Ako poslanec ďalej uviedol, zákon presne určuje, kedy sa môže metóda rokovacieho konania bez zverejnenia využiť.
"Buď ide o službu, ktorá je dostupná iba z jedného zdroja, alebo má firma autorské práva, ďalej je to možné v prípade mimoriadnej udalosti, nespôsobenej dopravným podnikom, keď sa vzhľadom na časovú tieseň nemôže uskutočniť verejná súťaž, ani rokovacie konanie so zverejnením, ani užšia súťaž. Ani jeden z dôvodov mi pre plynofikáciu za tak obrovskú sumu nesedí, preto budem rád, keď dostanem jasnú a zrozumiteľnú odpoveď, na čo mám ako poslanec nárok,"zdôraznil Cengel.
Prítomný riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Igor Reiprich poslancov verejne ubezpečil, že verejné súťaže boli urobené v súlade so zákonom, že písomne odpovie a uvedie komisie, ktoré firmu na plynofikáciu vyberali, zoznam jej členov i uchádzačov.
V krátkom rozhovore pre denník Korzár riaditeľ vyhlásil, že "súťaž pochopiteľne bola." Na počet uchádzačov a ďalšie okolnosti si nespomenul s odôvodnením, že sa to stalo už pred rokom a pol a musí si to prezrieť.
"Firma Starko je spoľahlivá, veď robí autobusy aj pre Bratislavu, nielen pre nás. Presnejšie sa k okolnostiam vyjadrím, až keď si materiály preštudujem."
Na otázku, či bolo verejné obstarávanie zrealizované metódou rokovacieho konania bez zverejnenia, Reiprich odpovedal: "Bolo to tak, ako to ukladá zákon. Iné vám dnes nič nepoviem."
Rovnako zareagoval riaditeľ Reiprich aj na ďalšiu otázku poslanca Cengela, ktorého zaujímalo aj to, prečo nebola vypísaná verejná súťaž na upratovanie električiek, trolejbusov a autobusov, ktoré teraz realizuje spoločnosť Ala Bama zo Žiliny za takmer desať miliónov mesačne. "Za také peniaze by ste mohli radšej zamestnanec desiatky ľudí," pýtal sa Cengel, ktorý Korzáru zdôraznil, že pri takomto narábaní s verejnými financiami by bola nehoráznosť zvyšovať ceny lístkov pre občanov.
Aj na nejasnosti okolo zákazky na čistenie si musíme počkať, kým si riaditeľ DPMK podrobne preštuduje všetky materiály. Jeho vysvetlenie, samozrejme, verejnosti sprostredkujeme. Zaujíma totiž aj nás, nielen poslanca Cengela.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári