drahšia bude aj doprava. Za cestovné vo vnútroštátnej železničnej a autobusovej doprave totiž zaplatia viac. Zvýšenie cien síce ešte podlieha schváleniu kompetentných orgánov, ale v kontexte ide v podstate len o formalitu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) totiž navrhuje zvýšenie regulovaných cien cestovného v priemere o 10 %. Odôvodňuje to tým, že rast cien zodpovedá inflácii, ako aj rastu sadzby DPH.
Zároveň, rezort dopravy navrhuje znížiť rozsah žiackych a študentských zliav zo súčasných 70 na 60 % ceny týždenného či mesačného lístka. Podľa riaditeľa dopravy Slovenskej autobusovej dopravy - Košickej dopravnej spoločnosti, a.s. Ing. Juraja Krempaského zvýšenie cien pre samotného dopravcu nič podstatné nerieši.
"Opäť na všetko doplatí len občan, ktorý bude musieť za lístky zaplatiť viac. Je mi to ľúto, ale inej cesty niet. My nemáme zatiaľ k dispozícii žiaden cenový výmer, takže je ťažko zaujať zodpovedné stanovisko. Každopádne však môžem povedať, že ak dôjde k zvýšeniu cestovného, recipročne podľa skúseností očakávame pokles cestujúcich," vysvetľuje J. Krempaský a dodáva, že tým pádom efekt pre dopravcu nebude žiaden.
"Určite nezarobíme nič naviac, budeme radi, ak s hospodárením skončíme na nule a ak nebudeme ešte stratoví. Ide len o elimináciu finančných problémov štátu."
Podľa neho existuje hranica, ktorá stanovuje, kam sa dá až so zvyšovaním cestovného ísť.
"Určite to bude neľahká situácia pre študentov, ktorí budú musieť tiež platiť viac. Nejde však o náš výmysel a mám pocit, že všetky ekonomické opatrenia, ak sa skĺbia, neprispejú k dobrej klíme. Na jednej strane cítime s ľuďmi, na druhej ale nemôžeme nič robiť. Už dávnejšie nám bolo avizované, že žiadať zvýšené dotácie na prímestskú dopravu nemá význam. My by sme radšej pri inej cene nafty cestovné nezvyšovali. Štát nás ale do toho tlačí, je to v podstate taký uzavretý kruh, jedno tlačí druhé a občan je na konci."
V súvislosti so zvyšením cien cestovného sa niektorí ľudia obávajú, že sa im potom nebude rentovať dochádzať niekde za zamestnaním.
"Máme takéto indície, nič s tým však neurobíme."
Vyššie cestovné teda paralelne vyššie príjmy SAD nezaručuje. V tejto súvislosti sme sa J. Krempaského opýtali, či teda bude aj na nákup nových autobusov. Tie, ktoré zabezpečujú obsluhu v prímestskej doprave, sa už totiž dajú nazvať babičkami.
"Všetko je v tejto oblasti otázkou 49-percentného majiteľa podniku. Vyzerá to tak, že na budúci rok by sme mali zaobstarať desať nových autobusov, pričom sedem - osem by sa malo objaviť na prímestských linkách. Recipročne podobný počet busov, do ktorých sa už neoplatí investovať, vyradíme."
Nie je to tak dávno, čo muselo SAD opustiť viacero vodičov, ktorí od cestujúcich zobrali časť cestovného a lístok nevydali. Efekt bol jasný, ľudia cestovali lacnejšie a vodič mal vo vrecku čierne peniaze. Strácala SAD. Po zvýšení cien sa podobných praktík J. Krempaský neobáva.
"Jeden nevydaný lístok sa rovná rozviazaniu pracovnej činnosti. Sú to jasné pravidlá, ktoré poznajú všetci. Pred dvoma týždňami sme kvôli tomu uvoľnili vodiča tesne pred dôchodkom."
Aj na železnici sa bude zdražovať. Na návrhu úpravy regulovaného cestovného pracuje Sekcia dráh a železničnej dopravy v spolupráci so Sekciou cestnej dopravy MDPT. Konečné stanovisko vo veci zaujme v závere roka vláda.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári