dieťa v tom prípade, ak žiak vymešká v mesiaci bez ospravedlnenia viac ako 15 vyučovacích hodín. Škola túto skutočnosť oznámi sociálnemu odboru okresného úradu a ten na základe oznámenia vydá rozhodnutie, ktorým sa odnímu rodinné prídavky za príslušný mesiac zákonnému zástupcovi dieťaťa.
"Tieto finančné prostriedky okresné úrady poukázali osobitnému príjemcovi, ktorým je na základe zákona obec, teda mesto Košice," informoval nás vedúci oddelenia školstva MMK Ing. Štefan Kandráč. "Mesto Košice vytvorilo pre tieto prostriedky zvláštny účet, z ktorého poukazuje financie tým základným školám, ktoré záškoláci navštevujú. Školy ich použijú na základe zákona a metodického usmernenia Ministerstva práce a sociálnych vecí SR na platby za stravu v školskej jedálni, školské potreby, hygienické potreby alebo ošatenie, teda na účely, na ktoré by rodinné prídavky mali slúžiť. Školy potom spätne dokladujú použitie prostriedkov."
Takáto agenda si vyžaduje veľa administratívnej a terénnej práce, na ktorú oddelenie školstva nemá pracovníkov. Nutne preto potrebuje nejaké financie navyše, tie však štát pri presune kompetencií na obce nevyčlenil.
"Preto mesto zvolilo spôsob používania pozastavených prídavkov prostredníctvom škôl, aby nemuselo navyšovať počet administratívnych pracovníkov. V rozmedzí mesiacov marec až september 2003 oddelenie školstva obdržalo od okresných úradov 394 rozhodnutí o pozastavení prídavkov na dieťa a príspevkov k prídavkom na dieťa v celkovej sume 1 milión 61-tisíc korún," dodáva vedúci školstva.
Najčastejšie išlo o deti zo ZŠ Podjavorinská na Luniku IX, kde chodilo poza školu 150 žiakov, a ZŠ Šaca, kde zaevidovali 30 záškolákov. V počte záškolákov teda vedú školy v okrese Košice II, za nimi Košice I, Košice III a Košice IV. Niektoré z detí mali pozastavené vyplácanie aj v priebehu viacerých mesiacov, vynechávali teda vyučovanie pravidelne.
"Okrem rodinných prídavkov žiakov základných škôl, ktorých zriaďovateľom je mesto Košice, prichádzajú na náš účet aj prostriedky pre žiakov iných škôl, ktorých zriaďovateľmi sú Krajský úrad Košice (špeciálne školy), Úrad Košického samosprávneho kraja (stredné školy a stredné odborné učilištia), prípadne rezortné ministerstvá (niektoré učilištia)," pokračuje Štefan Kandráč. "Ide o tých žiakov, ktorí desaťročnú povinnú školskú dochádzku dokončujú na stredných školách. Oddelenie školstva nemôže priamo poukazovať prostriedky z účtu mesta žiakom škôl, ktoré nie sú v našej zriaďovateľskej funkcii. Navyše medzi nimi existuje mnoho prípadov, keď pobyt žiakov - záškolákov a ich rodín nie je známy. Prípady týchto žiakov preto bude riešiť sociálny referát magistrátu. Jeho pracovníčky by mali na základe prieskumu v rodinách zabezpečiť najvhodnejšie použitie pozastavených rodinných prídavkov."
Časový sklz vo vyplácaní prostriedkov však spôsobili nejasnosti v administratívnom postupe, náročnosť agendy, prácnosť identifikácie platieb podľa údajov detí a rodičov, ale aj skutočnosť, že podklady pre vyúčtovanie použitia finančných prostriedkov od jednotlivých škôl neboli na požadovanej úrovni. Všetky tieto nedostatky riešilo oddelenie školstva na operatívnych pracovných stretnutiach s riaditeľmi škôl. "Musím však zdôrazniť, že na základe doterajších skúseností nevidno, žeby zákon pôsobil na žiakov a rodičov motivačne. Samospráve touto legislatívnou úpravou tak len pribudlo veľké množstvo administratívnej práce, na ktorú od štátu neboli vyčlenené žiadne prostriedky, čo v konečnom dôsledku opäť znamená pre obce a mestá neočakávanú záťaž," uzavrel Štefan Kandráč.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári