cestujúci neuvedomujú, no skutočnosť, že v tuneloch vedených k nástupštiam sa nad prvým nástupišťom rozpadáva strop si už všimne zrejme každý. Železniční odborníci to vyriešili rafinovane, nie sú peniaze na dokončenie už začatej rekonštrukcie a tak pekne krásne strop podložili doskami. Otázka znie nakoľko je tento nápad bezpečný.
"Zostala som šokovaná, keď som videla, ako stanica vyzerá. Keď som sa chcela dostať na nástupište, zarozprávala som sa a narazila do dosky podopierajúcej podmočenú časť stropu. Proste hrôza, nechápem, ako je možné, keď sa nájdu v tomto štáte peniaze na všeličo, že sa s tým niečo nerobí. Normálne som sa bála prejsť, človek nikdy nevie, mala som pocit, že to na mňa zletí. To sa bude čakať až do doby, kým sa niekomu niečo nestane?" rozhorčuje sa cestujúca Klaudia Zajacová.
Keď sme sa boli pozrieť priamo na mieste, nestačili sme sa diviť, skutočnosti sú nanajvýš pravdivé. Podľa niektorých pravidelných cestujúcich vraj nie je novinkou ani to, že v čase dažďou sa zvyklo objaviť na zemi vedro, ktoré zachytávalo vodu.
Problém nastal zrejme už pri výstavbe vstupnej budovy pred tridsiatimi rokmi, keď boli použité materiály, ako azbest, ktoré zo zdravotného hľadiska nevyhovujú. Po rokoch prevádzky je dnes budova v havarijnom stave. Uvedomujú si to kompetentní, problém však tkvie, ako ináč, vo financiách. Podobne je však na tom i výšková budova. Priestory pod prvým nástupišťom však volajú po okamžitej rekonštrukcii.
S rekonštrukciou, ktorá si vyžiadala viacero odborných analýz a projektov stavebných prác, sa začalo ešte v auguste roku 2002. Predpoklad celkových nákladov, ktoré si prestavba vyžiada, dosahoval vtedy zhruba 90 miliónov Sk. V jari tohto roku sa však všetky práce zastavili. "Rekonštrukcia mala zamedziť presakovaniu vody z nástupišťa do CO krytu a batožinových priestorov prijímacej budovy, či zvýšiť hranu nástupišťa. V súčasnosti boli práce pozastavené. Momentálne prebieha v ŽSR komplexný finančný a právny audit a zároveň po príchode nového generálneho riaditeľa boli všetky investície na neurčitú dobu pozastavené. Vrátane prvého nástupišťa železničnej stanice v Košiciach," uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
O skutočnosti havarijného stavu neraz otvorene hovoril dnes už bývalý generálny riaditeľ ŽSR Ing. Ladislav Saxa. "Snažíme sa zohnať prostriedky, o nevyhnutnosti rekonštrukcie presvedčujeme kompetentných na ministerstve. Ide hlavne o výškovú budovu, ktorá má jednosmerný prúd, ničiaci konštrukcie. Musíme ešte rozanalyzovať, či bude výhodnejšie tento objekt rekonštruovať, alebo postaviť novú budovu. Keby sme sa do toho dlho nepúšťali, hrozí, že sa budova zrúti," tieto jeho slová sú dnes už pasé, avšak hrozba zrútenia budovy naďalej trvá.
Aj preto sme sa N. Blaškovej opýtali, či má pocit, že dosky podopierajúce strop stanice sú schopné zabezpečiť bezpečnosť ľudí. Veď denne ich tadiaľ prejdú tisíce. "Bezpečnosť majú na starosti zamestnanci v Košiciach, tí robia všetko, aby bola stopercentná. V žiadnom prípade nemôže dôjsť k ohrozeniu zdravia cestujúcich. Bezpečnosť na stanici je zabezpečená. Momentálne prehodnocujeme havarijné stavy, zvažujeme, čo bude najnutnejšie urobiť. Je v našom záujme dokončiť rekonštrukciu v dohľadnom čase, kedy to ale bude, to dnes povedať neviem," vysvetľuje N. Blašková a dodáva, že: "Je vypracovaný projekt na rekonštrukciu druhého a tretieho nástupišťa, pričom ten zahŕňa už aj vybudovanie štvrtého. Projekt zahŕňa aj rekonštrukciu fasády prijímacej budovy. Čo sa týka výškovej budovy, tam statici tvrdia, že nie je úplne v pohode. Taktiež potrebuje zreparovať."
Košická stanica je súčasťou piateho medzinárodného koridoru, a preto musia kompetentní na túto skutočnosť prihliadať. Navyše zabezpečovacie zariadenia na tejto stanici už nevyhovujú žiadnym normám, a tak ich bude taktiež potrebné urýchlene vymeniť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári