Kórejci prišli na severné Slovensko z českého Žatca a v pláne mali aj návštevy dvoch maďarských miest. Na svojom východoeurópskom turné si totiž robili prieskum, kde postavia novú fabriku. Pôvodne bola medzi vyhliadnutými cieľmi pre Hyundai aj lokalita priemyselného parku pri Valalikoch v okrese Košice-okolie. Kvôli možnému príchodu automobilky sa dokonca menil aj územný plán. Zrejme zbytočne, keďže Kórejci na východ Slovenska ani len nepáchli... Túto lokalitu im totiž nikto neponúkol, a to aj napriek tomu, že sa nachádza i v katalógu vhodných lokalít na vybudovanie strategickej investície, ktorý vypracovala Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Nielen o tom, či opäť nenastal problém v komunikácii medzi regionálnou samosprávou a ministerstvom sme sa porozprávali so šéfom Košického samosprávneho kraja Rudolfom Bauerom (na snímke).
Čo konkrétne ste urobili preto, aby sa Kórejci prišli pozrieť aj sem?
- Boli sme v kontakte s vtedajšími vrcholovými predstaviteľmi agentúry SARIO, ktorí sa tu boli pozrieť. Aj na ministerstve dopravy vedia o týchto našich možnostiach. Lenže rovnako ako v prípade investície Peugeotu PSA platí, že pre týchto veľkých investorov je jednou z priorít napojenie územia na európsku diaľničnú sieť.
Kontaktoval niekto z predstaviteľov KSK ministerstvo hospodárstva, prípadne P. Ruska s tým, aby do programu návštevy predstaviteľov Hyundai zaradil aj okolie Košíc?
- My nechceme robiť individuálne aktivity. Nechceme totiž dopadnúť tak ako pri BMW, keď bývalý prešovský primátor postupoval samostatne. To nie je dobré, krajina musí vystupovať v tomto smere jednotne. Za toto má v prvom rade zodpovednosť ministerstvo hospodárstva a pán minister Rusko. Samozrejme, žeby sme boli radi, keby na východ republiky smerovali takéto investície...
Najbližšia diaľnica je vzdialená od Žiliny 40 km, od Košíc je k Miškolcu zhruba 80 km. To zas nie je až taký obrovský rozdiel.
- Lenže Žilina je už k nej dosť blízko, myslím, že diaľnica teraz končí niekde pred Považskou Bystricou a mala by sa ďalej budovať.
Predstavitelia Hyundai však sami vyhlásili, že minimálne rovnako dôležitá ako diaľnica je pre nich aj letisko. To košické je od Valalikov, prípadne od ďalšieho priemyselného parku v Kechneci vzdialené len necelých 15 kilometrov.
- Môže to tak byť, lenže máme už isté skúsenosti a tie nám hovoria, že práve diaľničná sieť je zrejme najdôležitejším kritériom, podľa ktorého sa tieto automobilky rozhodnú. Z tohto pohľadu preto má Žilina alebo západ Slovenska väčšiu šancu ako my.
Čo chcete urobiť v budúcnosti, aby investori nevynechávali pri rozhodovaní o tom, kde postavia svoje výrobné haly Košický kraj?
- Budeme pripravení poskytovať im informácie o možnostiach investovania u nás. Chceme, aby mali čo najpresnejšie informácie a nevynechávali nás zo svojich plánov. My to síce môžeme robiť, lenže za krajinu by mal v tejto oblasti vystupovať jeden orgán.
Už ste hovorili s nejakými záujemcami, ktorí aspoň majú v pláne, žeby vo Valalikoch alebo Kechneci mohli niečo podniknúť?
- Bežia viaceré rokovania, no sú to zatiaľ iba predbežné ponuky. Tie firmy majú vyhliadnutých viac lokalít a momentálne si robia prieskum. Nateraz nemám žiadne informácie o tom, žeby sa niektoré rokovania už uzavreli. Ale som rád, že záujem tu je a verím, že aspoň jeden väčší projekt nám vyjde. Tento štvrtok bude v Londýne investičná konferencia, kde náš kraj reprezentuje Peter Ťapák z odboru regionálneho rozvoja, onedlho budeme zastúpení aj na podobnom fóre v Dubline. Robíme mnoho aktivít smerom navonok a postupne to prináša ovocie. Majú tu prísť aj dánski podnikatelia, dávame o sebe vedieť a náš kraj objavuje čoraz viac potenciálnych investorov.
Čiže momentálna stratégia je skôr orientácia na menších a stredných podniakteľov, keďže veľké podniky nás aj kvôli absencii diaľničného prepojenia zatiaľ ignorujú?
- No, zatiaľ sa musíme skôr sústreďovať na menších investorov, hoci tie výsledky budú prichádzať pomalšie...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári