prezident Švajčiarska slovenskému prezidentovi Rudolfovi Schusterovi. Lietadlo má byť vystavené v rámci expozície prezidentských lietadiel v leteckom múzeu. Pred pristátím na ploche letiska pilot bombardéra Markus Zürcher ešte chvíľu krúžil nad plochou letiska.
"Som profesionálny stíhací pilot, lietal som aj na takých, ktoré používajú vrtule, ale špecializujem sa na prúdové. Som veľmi spokojný s týmto lietadlom, je perfektne vybavené kamerovým systémom. No po rozhodnutí našich vzdušných síl vo Švajčiarsku tento typ končí. Je mi to ľúto, ale taká je realita," povedal nám po pristátí Markus Zürcher. Na otázku, či niekedy v minulosti navštívil postkomunistickú krajinu, odpovedal: "Áno, boli sme v Berlíne po páde múru, kde sa uskutočnila medzinárodná expozícia lietadiel. Navštívil som však aj letiská v Azerbajdžane, Arménsku, či Kirgizsku."
Do Košíc priletel na stíhačke sám, pričom s predstihom prišli aj traja švajčiarski technici. Tí v metropole východu niekoľko dní zostanú, Markus sa však musí vrátiť späť. Zaujímalo nás ako, keďže stroj, na ktorom priletel, zostáva v Košiciach. "Príde pre mňa lietadlo priamo na košické letisko. Priletel som sem zo základne v blízkosti Zürichu a ešte dnes (včera - pozn. red.) sa vraciam späť do vlasti."
A akú cenu má toto prúdové prieskumné lietadlo? "Len dve eurá. Je to len symbolická cena. Ide o dar prezidenta Švajčiarska slovenskému kolegovi," uzavrel Markus, ktorý sa priamo na letisku s lietadlom rozlúčil podpisom na jeho krídlo, podobne ako to urobili ostatní piloti a technici ešte doma vo Švajčiarsku.
Mirage je teda konečne na Slovensku. Priletieť malo už v pondelok, no poveternostné podmienky vo Švajčiarsku jeho odlet nedovolili. V utorok zas nevyhovovalo počasie v Košiciach, a tak sa všetko podarilo až na tretí pokus.
"Vzhľadom na vysokú pristávaciu rýchlosť, ktorá sa pohybuje od 280 do 300 km/h, pilot chcel byť nielen navádzaný na dráhu, ale aj ju chcel vidieť. Inak lietadlo má nalietaných 3300 hodín a 41 minút. Cesta mu trvala z Zürichu 71 minút s tým, že išiel optimálnym režimom, ale vedel by to urobiť aj skôr. Maximálna rýchlosť tohto nadzvukového stroja je 2400 km za hodinu," vysvetľuje odborný pracovník referátu letectva Slovenského technického múzea Ing. Martin Gazárek.
Ako dodáva, lietadlo teraz čakajú vážne zásahy technikov. "Vyberú sa z neho patróny, ktoré sa používajú či už na sedačku, alebo na aktiváciu hasiacich systémov. Podobne tak mechanici odmontujú rádiolokátor a infračervené snímače. Do Švajčiarska sa vracia palubný počítač, kde sa z neho vymaže softvér, pretože ten je predmetom utajenia a my s ním nemôžeme disponovať. Keď tieto práce trojica mechanikov zo Švajčiarska vykoná, lietadlo nám odovzdajú."
Mirage 3RS vyrobili v roku 1965. Je to prieskumná verzia, vybavená rádiolokátormi a navigačnými kamerami. Používalo sa na fotografovanie objektov a špionáž. Pôvodom je z Francúzska, no po predaji licencie bolo vyrobené vo Švajčiarsku.
V leteckom múzeu sa nachádzajú už desiatky lietadiel, ale čo sa týka prezidentských darov, toto je piate v poradí. Doplnilo tak F-104 Starfighter, dar prezidenta Talianskej republiky, cvičné podzvukové lietadlo TS 11 Iskra od prezidenta Poľska, Su-15 z Ukrajiny a darom českej vlády bol MiG-23.
"Pracuje sa aj na Concorde od prezidenta Francúzskej republiky. Ťažko povedať, či do konca roka ešte niečo dostaneme. Je niekedy zložité dovážať tieto stroje z iných krajín. Toto je prvý prípad stroja, ktorý priletel po vlastnej osi. Bývajú problémy s dopravou. Momentálne však máme rozpracovaný z USA Fantom F4 a helikoptéru UH-1."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári