európskej dimenzie práv spotrebiteľov sa takto jedného dňa dostanú na rázcestie. Orientácia nebude ľahká. Elementárne požiadavky trhu bude musieť poznať každý občan. Teda dnes je nám už jasné, že viac pozornosti si v budúcnosti zaslúži vzdelávanie a výmena skúseností medzi členskými štátmi.
Misia Slovenskej republiky pri Európskych spoločenstvách v Bruseli postúpila svoju požiadavku Európskej komisii pre zdravie a ochranu spotrebiteľa sekcií obchodných vzťahov a ochrany spotrebiteľa Ministerstvu hospodárstva SR. Požiadavka bola jasná, konkrétna. Je potrebné menovať zástupcu spotrebiteľských organizácií. Nominácia nebola jednoduchá. Členom Európskeho spotrebiteľského výboru sa nakoniec v tajnom hlasovaní stala Mgr. Božena Stašenková zo Starej Ľubovne, ktorú redakcia Korzára požiadala o rozhovor.
V čom vidíte ďalšie možnosti a východiská, ako zlepšiť právne vedomie spotrebiteľov, ktoré by sa v najbližších rokoch malo dostať do európskych koľají vyspelých štátov?
"V prvom rade by som rada zdôraznila realitu súčasných dní. Slovenským spotrebiteľom je prakticky každý občan republiky. Dominantnou charakteristikou kupujúceho je absencia dôležitých informácií o tovare, obchodníkom často chýba úslužnosť, ústretovosť a položme si ruku na srdce, neraz aj poctivosť predaja. A obom subjektom všeobecne známe a platné samoregulačné mechanizmy, ktoré by zabezpečili rovnaké postavenie zodpovedajúce európskemu štandardu. Pre slovenského spotrebiteľa je akútne dôležité zvyšovanie právneho vedomia. Proklamácie sú nanič. Treba konať, teda objektívne realizovať v mestách a obciach na celom území SR formy preventívneho vzdelávania spotrebiteľov, ako aj vytvárať spotrebiteľské organizácie a kluby."
Pred desiatimi rokmi vzniklo v Košiciach Slobodné občianske združenie ochrany spotrebiteľa (SOZOS). Zakladajúcim členom bol po celom Slovensku známy pán A. Adamec. Ako hodnotíte prácu SOZOS-u?
"Urobili kus záslužnej práce, najmä pán Adamec, ktorému touto cestou vyslovujem obdiv a poďakovanie v mene stoviek spotrebiteľov, ktorým nezištne pomáhal a pomáha."
Podľa vášho názoru, je slovenský spotrebiteľ dostatočne chránený, v čom vidíte rezervy?
"Ako členom občianskej organizácie nám neprináleží právo vykonávať kontrolu trhu. To znamená, že musíme zvýšiť akceleráciu súčinnosti s orgánmi vnútorného trhu hlavne čo sa týka kontroly. Snahou Asociácie spotrebiteľských subjektov SR bude pružná realizácia ďalšieho rozširovania počtu dobrovoľných pracovníkov, ktorí by mali napomáhať zvyšovať úroveň právneho vedomia občanov, poskytovať základné informácie, rady, ako riešiť vzniknuté problémy, ale pomáhať aj štátu pripravovať kvalitnejšie zákony na ochranu spotrebiteľov, ako aj sústavne odhaľovať problémy medzi spotrebiteľom a obchodom. Vieme, je ich v súčasnosti dosť a dosť. Dobré zmluvy robia dobrých priateľov a dobré zákony zas dobré vzťahy. Zdôrazním ešte jedno. Výrazne sa mení politika prevencie, pretože sa budeme snažiť nedorozumeniam predchádzať. Kvapka prevencie je totiž užitočnejšia než následné more represií."
Aký je teda pilotný cieľ Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska?
"Ochrana spotrebiteľských práv nesmie ostať fikciou. Za ostatných desať rokov sa napríklad v Košiciach vďaka SOZOS-u urobilo veľa dobrého v prospech spotrebiteľskej verejnosti. V súčasnosti však SOZOS je akoby nezastrešený a nebyť pána Adamca, vôbec by neexistoval. To sa musí zmeniť. Povedala by som, že v súčasnosti v Košiciach absentuje pokračovanie začatej cesty. Poradenská služba bola kedysi príkladná, dnes občan nevie, kde sa o pomoc obrátiť."
Aké je postavenie zástupcu asociácie za SR?
"Mnohé sa zmenilo a mení. Zástupca asociácie je platným členom Expertného orgánu ministra hospodárstva pre spotrebiteľskú politiku. Ďalej asociácia spolupracuje s ďalšími ministerstvami a kontrolnými orgánmi štátu na ochranu spotrebiteľov. Je len samozrejmé, že SR cestou asociácie rozširuje svoju činnosť aj za hranicami republiky. Máme čoraz lepšie vzťahy s Prahou, Varšavou, ale aj so sesterskými organizáciami z ďalších kandidátskych krajín stojacich na prahu Európskej únie. V súčasnosti štartujeme užšiu súčinnosť v Nórsku a Taliansku. Slovensko bolo v októbri roku 2002 prijaté za člena medzinárodnej spotrebiteľskej organizácie (Consumers Internacional). Pre všetkých členov asociácie to znamená zvýšenú zodpovednosť za kvalitnú spoluprácu vo svetovej rodine spotrebiteľov, ktorá zastreľuje viac ako 250 organizácií z celého sveta."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári