(aj keď ani palubný sprievodca už nie je až takou zvláštnosťou), ale akosi podvedome predpokladáme, že v pilotnej kabíne sedí čisto mužská posádka. Keď však nastúpime do lietadla EMB-120 slovenskej leteckej spoločnosti SkyEurope, máme nenulovú pravdepodobnosť, že jedným z dvoch pilotov lietadla bude žena. Tou pilotkou je 26-ročná Ing. Veronika Krejči, ktorá je v súčasnosti jedinou pilotkou dopravných lietadiel, pracujúcou na Slovensku. Sympatickú Veroniku sme nedávno zastihli na košickom letisku a keďže odlietala až na druhý deň ráno, dohodli sme si s ňou stretnutie v cukrárni Aida, kde sme ju pri káve a krémeši vyspovedali.
Veronika pochádza z Humpolca na Českomoravskej vysočine a nedá sa o nej povedať, že by mala lietanie takpovediac od narodenia v krvi. Čo však má v krvi odmalička, je láska ku zveiratám a najmä ku koňom, na ktorých začala jazdiť v jedenástich rokoch. Od svojich 15 rokov už jazdila súťaže všestrannosti (tzv. military), pričom v krajských preboroch sa umiestňovala na 2.-3. mieste. Ako sa teda dostala k lietaniu?
"K lietaniu ma pritiahol môj brat, ktorý lieta na ultraľahkých lietadlách. Začala som chodiť do aeroklubu v Benešove, kde som absolvovala výcvik na motorových lietadlách a získala licenciu súkromného pilota lietadiel," spomína na svoje leteceké začiatky Veronika.
Predpokladáme, že aj titul inžiniera získala v odbore, súvisiacom s letectvom. "Ale nie," usmieva sa Veronika, "som inžinierka ekonómie, absolvovala som Ekonomickú fakultu České zemedelské univerzity, a to v podstate len preto, aby som mala v rukách nejakú kvalifikáciu." Už počas vysokoškolského štúdia absolvovala V.Krejči výcvik na získanie licencie obchodného pilota lietadiel. Lietanie ju už "nepustilo" a po skončení štúdií začala pracovať v Leteckej škole Benešov. Ako pilotka lietala vyhliadkové lety a fotolety, pričom si ďalej zvyšovala a rozširovala svoju pilotnú kvalifikáciu. Výsledkom týchto cieľavedomých snáh bolo získanie pilotného preukazu podľa európskych predpisov JAR FCL, ktorý je platný prakticky v celej Európe (samozrejme aj na Slovensku).
Snahy mladej pilotky nájsť si zamestnanie v niektorej českej leteckej spoločnosti však vyšli naprázdno. V roku 2002 sa ale prihlásila do konkruzu na pilotov, ktorý vypísala expandujúca slovenská spoločnosť SkyEurope. V konkurze uspela, ale to neznamená, že mohla hneď začať lietať na pravidelných linkách. Na rozdiel od vodiča, ktorý môže riadiť všetky typy osobných automobilov, musí mať pilot výcvik a kvalifikáciu pre konkrétny typ lietadla. A tak Veronika absolvovala najprv 14 dní trvajúce teoretické školenie, počas ktorého sa podrobne zoznámila s dvojmotorovým dopravným lietadlom Embraer 120, a potom v Paríži tri týždne "lietala" na simulátore tohto typu. "Bolo to veľmi náročné a stresujúce, pretože na simulátore sa trénujú najmä rôzne núdzové situácie. Mala som však skvelú 35-ročnú francúzsku inštruktorku, a tak som to zvládla," spomína na náročný výcvik Veronika.
Nasledovali cvičné lety (už so "skutočným" lietadlom) na bratislavskom letisku a po nich lety na rôznych linkách spoločnosti. Záverečné preskúšanie sa realizovalo letom (zhodou okolností z Košíc do Bratislavy), počas ktorého symbolicky "umrel" kapitán. Veronika teda musel vykonávať všetky činnosti, ktoré si inak rozdelia kapitán a druhý pilot. Tento krst leteckým "ohňom" Veronika úspešne zvládla a bola definitívne prijatá do funkcie druhého pilota v SkyEurope.
A ako ju prijali piloti-muži? "Som síce zvyknutá na mužské prostredie, ale pravdupovediac som ani nečakala, že ma lietajúci personál SkyEurope prijme tak dobre," pochvaľuje si Veronika, na ktorú sú jej rodičia veľmi hrdí. Ako druhá pilotka sedí Veronika v pravom kresle, ale jej ambíciou je, samozrejme, presadnúť si v budúcnosti do ľavého, teda kapitánskeho kresla.
"Tu v Aide som po prvý raz ochutnala krémeš a veľmi mi chutí," končí rozhovor Ing. V. Krejči, ktorá vo svojich vzácnych chvíľach voľna relaxuje svojou láskou z detských liet - jazdou na koni.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári