Korzár logo Korzár Košice

Pri záverečnom preskúšacom lete jej "umrel" kapitán

Sú prefeminizované povolania a sú povolania, ktoré sú temer výlučnou doménou mužov. Keď letíme lietadlom, starajú sa o nás najmä palubné sprievodkyne

(aj keď ani palubný sprievodca už nie je až takou zvláštnosťou), ale akosi podvedome predpokladáme, že v pilotnej kabíne sedí čisto mužská posádka. Keď však nastúpime do lietadla EMB-120 slovenskej leteckej spoločnosti SkyEurope, máme nenulovú pravdepodobnosť, že jedným z dvoch pilotov lietadla bude žena. Tou pilotkou je 26-ročná Ing. Veronika Krejči, ktorá je v súčasnosti jedinou pilotkou dopravných lietadiel, pracujúcou na Slovensku. Sympatickú Veroniku sme nedávno zastihli na košickom letisku a keďže odlietala až na druhý deň ráno, dohodli sme si s ňou stretnutie v cukrárni Aida, kde sme ju pri káve a krémeši vyspovedali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Veronika pochádza z Humpolca na Českomoravskej vysočine a nedá sa o nej povedať, že by mala lietanie takpovediac od narodenia v krvi. Čo však má v krvi odmalička, je láska ku zveiratám a najmä ku koňom, na ktorých začala jazdiť v jedenástich rokoch. Od svojich 15 rokov už jazdila súťaže všestrannosti (tzv. military), pričom v krajských preboroch sa umiestňovala na 2.-3. mieste. Ako sa teda dostala k lietaniu?

"K lietaniu ma pritiahol môj brat, ktorý lieta na ultraľahkých lietadlách. Začala som chodiť do aeroklubu v Benešove, kde som absolvovala výcvik na motorových lietadlách a získala licenciu súkromného pilota lietadiel," spomína na svoje leteceké začiatky Veronika.

Predpokladáme, že aj titul inžiniera získala v odbore, súvisiacom s letectvom. "Ale nie," usmieva sa Veronika, "som inžinierka ekonómie, absolvovala som Ekonomickú fakultu České zemedelské univerzity, a to v podstate len preto, aby som mala v rukách nejakú kvalifikáciu." Už počas vysokoškolského štúdia absolvovala V.Krejči výcvik na získanie licencie obchodného pilota lietadiel. Lietanie ju už "nepustilo" a po skončení štúdií začala pracovať v Leteckej škole Benešov. Ako pilotka lietala vyhliadkové lety a fotolety, pričom si ďalej zvyšovala a rozširovala svoju pilotnú kvalifikáciu. Výsledkom týchto cieľavedomých snáh bolo získanie pilotného preukazu podľa európskych predpisov JAR FCL, ktorý je platný prakticky v celej Európe (samozrejme aj na Slovensku).

SkryťVypnúť reklamu

Snahy mladej pilotky nájsť si zamestnanie v niektorej českej leteckej spoločnosti však vyšli naprázdno. V roku 2002 sa ale prihlásila do konkruzu na pilotov, ktorý vypísala expandujúca slovenská spoločnosť SkyEurope. V konkurze uspela, ale to neznamená, že mohla hneď začať lietať na pravidelných linkách. Na rozdiel od vodiča, ktorý môže riadiť všetky typy osobných automobilov, musí mať pilot výcvik a kvalifikáciu pre konkrétny typ lietadla. A tak Veronika absolvovala najprv 14 dní trvajúce teoretické školenie, počas ktorého sa podrobne zoznámila s dvojmotorovým dopravným lietadlom Embraer 120, a potom v Paríži tri týždne "lietala" na simulátore tohto typu. "Bolo to veľmi náročné a stresujúce, pretože na simulátore sa trénujú najmä rôzne núdzové situácie. Mala som však skvelú 35-ročnú francúzsku inštruktorku, a tak som to zvládla," spomína na náročný výcvik Veronika.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledovali cvičné lety (už so "skutočným" lietadlom) na bratislavskom letisku a po nich lety na rôznych linkách spoločnosti. Záverečné preskúšanie sa realizovalo letom (zhodou okolností z Košíc do Bratislavy), počas ktorého symbolicky "umrel" kapitán. Veronika teda musel vykonávať všetky činnosti, ktoré si inak rozdelia kapitán a druhý pilot. Tento krst leteckým "ohňom" Veronika úspešne zvládla a bola definitívne prijatá do funkcie druhého pilota v SkyEurope.

A ako ju prijali piloti-muži? "Som síce zvyknutá na mužské prostredie, ale pravdupovediac som ani nečakala, že ma lietajúci personál SkyEurope prijme tak dobre," pochvaľuje si Veronika, na ktorú sú jej rodičia veľmi hrdí. Ako druhá pilotka sedí Veronika v pravom kresle, ale jej ambíciou je, samozrejme, presadnúť si v budúcnosti do ľavého, teda kapitánskeho kresla.

"Tu v Aide som po prvý raz ochutnala krémeš a veľmi mi chutí," končí rozhovor Ing. V. Krejči, ktorá vo svojich vzácnych chvíľach voľna relaxuje svojou láskou z detských liet - jazdou na koni.

Autor: rm

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 072
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 845
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 049
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 370
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 890
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 182
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 819
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 462
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu