spojov na prímestských linkách.
"Boli sme nútení znížiť počet týždenných kilometrov v rámci prímestských liniek o vyše jedenásťtisíc. Ide však väčšinou o spoje, ktoré vykazovali tržby na jeden kilometer nižšie ako desať korún, pričom naše náklady predstavujú 19 Sk na odjazdený kilometer. K úsporným opatrenia sme museli pristúpiť vzhľadom k zmluve o výkonoch vo verejnom záujme pravidelnej autobusovej dopravy na rok 2003 medzi Košickým samosprávnym krajom a SAD. Dôvod je jasný, a to finančné neplnenie zmluvy zo strany štátu. Počas prvého roka totiž predstavovalo plnenie len výšku 60 % poskytnutých financií," hovorí riaditeľ divízie dopravy SAD Ing. Juraj Krempaský (na snímke).
Ako dodáva, SAD nechcela pristúpiť k zrušeniu žiackych liniek, preto zmenám predchádzali stretnutia so starostami obcí. "Boli to tvrdé rokovania, spoločne sme diskutovali a až na základe vzájomných koordinácií názorov sme k nevyhnutným krokom pristúpili. Spoje sa rušili, či obmedzovali zväčša na víkendových spojoch, či nočných na trasách, kde sme viezli dvoch - troch ľudí. Aj napriek tomu sme už obdržali viaceré námietky, ktorými sa budeme zaoberať a opodstatnené zmeny môžeme zakonponovať do nového cestovného poriadku, ktorý bude v platnosti od polovice decembra. Je teda možné, že niektoré spoje vrátime, avšak za predpokladu, že sa dohodneme so starostami dotknutých obcí a tí budú v prospech svojich občanov finančne na nákladoch spoja participovať."
Dopravca sa teda snaží ušetriť peniaze, ktoré neobdržal tak, aby vedel zabezpečiť dopravu v maximálnej možnej miere. Na druhej strane však zrušením spojov musí pristúpiť aj k redukcii vodičov. "Do konca roka sa budeme musieť rozlúčiť s jedenástimi vodičmi. Väčšinou pôjde o dôchodcov, či ľudí, ktorí sú v skúšobnej dobe a ich služby nebudeme potrebovať. Je nám to ľúto, ale hovorím, robíme všetko tak, aby išlo o prirodzený odliv zamestnancov. V tejto súvislosti vyradíme aj sedem autobusov, tých, ktoré sú najstaršie a vyžadujú najväčšiu údržbu."
V novom cestovnom poriadku sa teda prejavia viaceré zmeny a možno povedať, že v mnohých prípadoch budú radikálne. Navyše rušenie spojov má za následok aj zvýšenie spotrebnej dane ku ktorej došlo od augusta. Preto sme sa J. Krempaského opýtali, či sa počíta aj so zvyšovaním cien cestovných lístkov.
"V budúcom roku nás čaká aj zvýšenie dane z pridanej hodnoty a to všetko sa zrejme na cene prejaví. Zatiaľ nechcem prejudikovať, čo sa stane s cenou. Môj osobný názor je ale taký, že cesta zvýšenia ceny bude nevyhnutná. Zrejme o desať percent. Nepredpokladám totiž, že ministertsvo financií poskytne na dopravu viac peňazí."
A ktorých smerov sa zmeny znamenajúce nižšiu frekvencii dopravy najviac dotýkajú? "Tie sa dotkli smerov Košice - Michalovce, Železiarne - Skároš, Bočiar - Sokoľany - Košice. Nastali však aj na trase z Košíc na Vyšný Klátov, Sokoľ, Opinú. Čo sa týka moldavskej oblasti, tam sme znížili počet ranných spojov z piatich na tri, doprava sa obmedzila na trase Turňa - Hačava, či Moldava - Štós."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári