jej zavedeniu dali realizované prieskumy o tom, či má vôbec význam zvýšiť zaťaženie na aj tak napätý rozpočet školstva. Skúsenosti sa preniesli do novely školského zákona. Na základe tejto novely ministerstvo školstva vydalo metodický pokyn k zavedeniu profesie asistenta učiteľa. V rámci špeciálneho školstva pôsobia asistenti pod gesciou krajských úradov (KÚ), pričom v uplynulých dňoch sa uzavreli prihlášky na túto profesiu.
"V súčasnosti evidujeme požiadavku na 27 asistentov učiteľa. Záujem vychádza od riaditeľov škôl a oni zvažujú, či potrebujú takúto silu. Navyše, riaditeľ musí vychádzať z metodického pokynu, kde sa hovorí, že musí mať minimálne 5 detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a maximálne 20 detí na jedného asistenta," vysvetľuje odborný radca pre špeciálne školstvo KÚ v Košiciach Mgr. Jozef Kuzma (na snímke).
Asistenti by mali byť financovaní zriaďovateľom škôl.
"Financovaní budú na základe požiadavky Odboru financií KÚ o navŕšenie prostriedkov na mzdy. Títo ľudia boli prijímaní na školy od 1. októbra a taký pokyn vznikol z porady riaditeľov špeciálnych škôl zo strany finančného odboru. Zatiaľ týmito peniazmi nedisponujeme, no mali by dôjsť na účet Krajského úradu zo strany príslušného ministerstva."
Doterajšie skúsenosti s funkciou asistenta učiteľa sú zväčša pozitívne. "Každý riaditeľ pozitívne hodnotí zriadenie tejto profesie, pričom došlo k zlepšeniu povinnej školskej dochádzky, k odbúraniu problémov záujmu o učenie. Sú prínosom pre socializáciu. Ich pracovnou náplňou je okrem iného aj sprevádzanie detí do a zo školy, pomoc pri výdaji stravy, dozor počas prestávok, hlavne však pri práci priamo v škole. Tieto deti sú sociálne zanedbané a nestíhajú bežné učebné osnovy. Asistent pracuje s každým dieťaťom individuálne."
Zo spomínaného počtu pracuje vo funkcii asistenta učiteľa osem rómskych uchádzačov. Práve rôzne nadácie sa ohradzujú, že Rómovia nemajú dostatočné informácie o možnosti takto sa zamestnať. "Majú záujem, nedávno sa na nás obrátili traja a všetci traja našli v tejto profesii uplatnenie. Výber však robia riaditelia škôl. Metodický pokyn hovorí, že asistent musí pôsobiť na odbúranie nielen jazykovej, ale aj sociálnej a zdravotnej bariéry. Niektoré deti sú mentálne, fyzicky, zrakovo, alebo sluchovo postihnuté. To znamená, že potrebujeme aj asistenta, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady, aby mohol túto profesiu zastávať. Predpokladá sa kvalita dosiahnutého vzdelania. Metodický pokyn síce hovorí, že k výkonu profesie postačuje aj základné vzdelanie, ale záleží na konkrétnom riaditeľovi, koho si vyberie. Oni si dôsledne ľudí vyberajú. Podľa dikcie zákona, asistent učiteľa by mal spĺňať požiadavku odbornej a pedagogickej spôsobilosti. Teda získať úplné stredné vzdelanie alebo vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa a absolvovať doplňujúce pedagogické štúdium. Tieto požiadavky musí splniť najneskôr do 31. decembra 2010, momentálne prebieha prechodné obdobie."
Asistent učiteľa musí byť spôsobilý na právne úkony, ovládať štátny jazyk a byť bezúhonný. Požiadavky riaditeľov škôl predstavujú potrebu zabezpečiť 122 asistentov učiteľa v rámci košického kraja.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári