dostanú zvyšnú časť svojich peňazí, ktoré pôvodne firme zverili formou vkladov pre ich lukratívne zúročenie. Peniaze od Delty aj dostali, čo ich však sklamalo, bola skutočnosť, že išlo len o časť zvyšnej dlžnej sumy. K istote klientov tejto nebankovky nepridalo ani to, že v sídle spoločnosti už týždne nevedia nikoho zastihnúť.
"Naši veritelia sa nemusia ničoho báť. Ich vklady im budú v plnej výške doplatené," uistil nás konateľ spoločnosti Pavol Ďurica. "Všetky peniaze, ktoré sme dostali od mesta, sme rozpustili do vyplácania záväzkov voči našim klientom. Zvyšok im doplatíme, keď sa nám naakumuluje dostatočný objem finančných prostriedkov, na čom intenzívne pracujeme."
Firma sa snaží získať ďalšie finančné zdroje odpredávaním svojho majetku. Predáva budovu na Kováčskej ulici v Košiciach, pozemok v Košickej Novej Vsi a 50 hektárov lesa. Okrem toho by mala dostať od mesta ďalší balík peňazí, v tomto smere však musí dôjsť k dohode medzi mestom Košice a Deltou management. Mesto totiž zatiaľ po prehratom súdnom spore tejto nebankovej inštitúcii zaplatilo len istinu, pričom príslušenstvo, teda úroky a poplatky, predstavujú ďalších zhruba 40 miliónov korún. V akom časovom horizonte by peniaze za predaj majetku a peniaze pochádzajúce z dohody s mestom v otázke príslušenstva mohli nájsť cestu k veriteľom, to si P. Ďurica netrúfol odhadnúť. "Robíme všetko pre to, aby sa tak stalo čo najskôr."
Na margo kritiky zo strany veriteľov poznamenal, že Delta možno ako jediná z nebankoviek už vrátila klientom väčšiu časť vkladov, v priemere okolo 80 percent a intenzívne pracuje aj na doplatení zvyšku. Má vyplatené aj všetky záväzky voči štátu. "Po odpredaji nášho majetku a vysporiadaní sa s mestom získame viac prostriedkov, ako potrebujeme na splnenie našich záväzkov voči veriteľom," dodal Ďurica. "Keby sme nemali záujem vysporiadať sa s veriteľmi, už dávno sme mohli dať firmu do konkurzu. My však chceme po sebe nechať čistý stôl."
Delta začala vyplácať svojich klientov ešte v roku 2000, keď im formou komunálnych obligácií vrátila asi 40 percent celkových vkladov. Nie každý z veriteľov však súhlasil s ich prijatím, hoci, ako sa napokon ukázalo, pri 14-percentnom ročnom úroku sa stali vcelku zaujímavým cenným papierom. Ďalšie kolo vyplácania nasledovalo v roku 2001 a tretiu časť svojich peňazí dostali veritelia na prelome júna a júla tohto roku.
Prečo teda firma, ak je všetko v poriadku, nemá otvorené svoje priestory pre klientov, kde by sa mohli dopátrať informácií? "Kvôli snahe minimalizovať náklady zamestnávame už len jedného pracovníka, ktorý momentálne maróduje. Od budúceho týždňa však opäť bude naša kancelária otvorená, stránkové dni budú streda a štvrtok. Informácie dostanú naši klienti aj na telefónnom čísle 055/644 29 10," uzavrel P. Ďurica.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári