Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Ak štát stopne dotácie, cena lístka sa vyšplhá na európsku úroveň

Košice - Jednorazových časových cestovných lístkov sa tak skoro v Košiciach nedočkáme. V Bratislave si tento systém, ktorý zaviedli pred niekoľkými

rokmi, pochvaľujú.

"Vyšli sme v ústrety zákazníkom a umožňujeme všetkým kategóriám cestovať tak, aby vedeli, za čo si zaplatia. Tento systém je podľa môjho názoru spravodlivý a reálne odráža potreby cestujúcich. Tí majú pocit, že zaplatili skutočne len za službu, ktorú skutočne dostali," hovorí riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislavy Ing. Bronislav Weigl.

Naproti tomu v Košiciach je úplne jedno, či cestujete jednu, alebo desať zastávok, stále zaplatíte dvanásť korún. Samozrejme, ako človek nemá mesačník.

Skryť Vypnúť reklamu

"My sa tomu nebránime. Máme problém s ekonomikou, pretože ten systém, ktorý by sme chceli zaviesť, je veľmi drahý. Predstavenstvo ma zaviazalo úlohou, aby som pripravil verejnú súťaž na zavedenia odbavovacieho systému. V budúcom roku by sa mohol začať realizovať aj tento projekt, kde nadviažeme na skúsenosti z Bratislavy. Trocha sme sa zdržali, máme úzku spoluprácu s vysokými školami, ktoré mali zaviesť systém na báze študentského preukazu. Dozvedeli sme sa ale, že Technická univerzita chce nakoniec tieto veci robiť iným systémom, tak už nebudeme čakať," kontruje dopravný riaditeľ Dopravného podniku mesta Košíc Bc. Štefan Dutko.

Električkový vozový park používaný DPMK pochádza z Českej republiky. Sú však aj dopravné podniky, hlavne v Čechách, ktoré majú električky najmodernejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samozrejme, existujú aj moderné vozy, napríklad Škoda Plzeň vyrába nízkopodlažnú električku, ale tu sa cena odhaduje na 50 miliónov korún. Samozrejme, sú tam už nové komponenty, ktoré zabezpečujú maximálnu bezpečnosť prevádzky nielen pre vodiča, ale aj verejnosť. Finančne v momentálnej situácii to mestá, ani štát, pokiaľ ide o dotácie, neutiahnu. Možno sa niekedy nájdu peniaze, aby sa kúpili aspoň dva kusy. Súčasná tendencia je ale modernizovať a tento smer razia i v Poľsku, či v Chorvátsku," dozvedáme sa od JUDr. Martina Jerguša zo združenia dopravcov Slovenska. Ako dodáva, električka má životnosť dvadsať rokov a každý dopravca minimálne raz túto životnosť predlžuje generálnou opravou a modernizáciou.

"Je to nižšia investícia. Mal som možnosť navštíviť medzinárodný veľtrh koľajovej techniky a technológie v Berlíne, kde vystavovali električky ktoré sú absolútne moderné, tie ale stáli okolo 80 miliónov. Avšak, vo vyspelých krajinách, Francúzku, či Nemecku, sa tiež nejde cestou úplnej obmeny vozového parku."

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa sa hovorí o skutočnosti, že štát stopne dopravcom dotácie... "V procese plánovanej cesty bez dotácií zo štátneho rozpočtu združenie oficiálne oslovilo predsedu vlády i ministrov. Pokiaľ by dotácia nebola pre Dopravné podniky v roku 2004 realizovaná, môžeme povedať, že cena cestovného lístka by sa musela vyšplhať na oficiálnu európsku úroveň v porovnaní jeden lístok = cena litra nafty. To je momentálne v Európskej únii bežné. Je pravdou, že zásady štátnej dopravnej politiky liberalizujú podmienky pre dopravcov. Ale

všetko je závislé od ekonomickej sily občanov a v mnohých mestách by problém skončil tým, že by ľudia nakupovali radšej autá. V nejednom meste by doprava zastala. Zatiaľ je rozhodnuté, že na budúci rok dotácie zo štátneho rozpočtu ostávajú, do akej miery sa upravia pravidlá ich využitia, to nevieme. Ak nebudú dotácie, ľudia to neutiahnú," dozvedeli sme sa od M. Jerguša.

Podľa B. Weigla v európskych mestách sa jednorázový lístok predáva za 1,3 - 1,5 eura. "Pri takejto výške cestovného majú tieto dopravné podniky podstatne vyššiu dotáciu. V zahraničí sa cestujúci na doprave podieľajú 25%, u nás to je však až 50% účasť. Je tam iný prístup štátnej politiky, tam sa bojuje za cestujúceho. Razia cestu vytiahnuť ľudí z osobných áut. Žiaľ, u nás je opak, čo bude za niekoľko rokov, na to radšej nemyslím. Namiesto toho, aby si komunálni politici uvedomili, že sa sa nechceme dostať do situácie, aby sme upchali mestá, my ideme zase cestou, najprv niečo zrušiť, potom sa trhať za vlasy a potom to zriaďovať," uviedol B. Weigl.

Oveľa závažnejším problémom je infraštruktúra koľajovej dopravy, čiže tratí. "Na Slovensku nie sú trate reálne vo vyhovujúcom stave. Každý dopravný podnik sa snaží svoje siete opraviť tak, aby vyhovovali normám. Tak aby neprišlo k tomu, žeby Štátny dráhový úrad zakázal prevádzku. Každý dopravný podnik má so správou tratí problémy a v neposlednej miere vieme koľko sa nakoniec za obdobie od nežnej revolúcie investovalo do koľajových tratí. Pohybuje sa to na nule. Ak sa aj niečo urobilo, išlo o trolejbusy, peniaze na výstavbu tratí nie sú. Je potrebné aby si sadli odborníci a zvážili možnosti. Vedenie mesta by sa malo jasne rozhodnúť, akou cestou dopravnej infraštruktúry sa uberať. Je skutočne zarážajúce, keď pomer, ktorý sme mali 70:30 v prospech mestskej hromadnej dopravy sa začína vyrovnávať. Nie som zástancom neustáleho zvyšovania cien. Pokiaľ sa zvyšuje cestovné, dopravcom sa tržby znižujú. To je realita," dodal M. Jerguš.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Od Česka až po Jadran
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 544
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 857
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 763
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 331
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 276
  6. Od Česka až po Jadran 3 888
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 132
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 111
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 182
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 110
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Doprava bude riadená prenosnou signalizáciou.


TASR 12m
Aj poslankyňa Romana Tabák sa so svojim počinom pochválila na sociálnej sieti.

Previnilcov často prezradia sociálne siete.


TASR 19m
Priestory uprostred Hlavnej ulice ostali nateraz prázdne.

Lukratívna prevádzka v centre je prázdna.


15 h
Výzvy na odstránenie prístreškov dostalo v týchto dňoch desať z nich. Na Ružíne ich je dokopy približne 200. Aktivisti a vodohospodári chcú začať s ich odstraňovaním v septembri.

Po Domaši už riešia problém aj na Šírave.


15 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Spišiak je poradcom ministra vnútra Romana Mikulca.

Spišiak pomáha s reformou polície.


19 h
Minister financií Igor Matovič.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 1 ďalší 15 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop