Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Riaditeľ košickej záchrannej služby: "Rútime sa do záhuby!"

Košice - Zatiaľčo zdravotnícke zariadenia sa zadlžujú už roky, u zdravotných záchranných služieb je to realita iba posledných dvoch rokov. Pričinil

sa o to pred časom schválený cenový výmer, podľa ktorého už nedostávali dvanásť korún na jedného obyvateľa vo svojej spádovej oblasti, ale iba sedem. Dlhy odvtedy každým mesiacom narastajú, problém je však v tom, že záchranky na rozdiel od nemocníc nemajú veľmi komu dĺžiť. Neplatiť telefóny si nemôžu dovoliť a pohonné hmoty sa nakupujú v hotovosti. Ostáva iba neodvádzať peniaze do fondov, predlžovať splatnosť faktúr, prípadne siahnuť na výplaty zamestnancom...

"Posledné cenové opatrenie ministerstva financií upravilo výšku príjmov zo siedmych na osem korún na hlavu, ale tak je to iba polovica toho, čo potrebujeme. Silnou ranou pre nás bolo aj zavedenie spoluúčasti pacienta na transporte, pretože sme tým nič nezískali, práve naopak. Zatiaľčo mesačne vyberieme cca 30-tisíc korún, zdravotné poisťovne nám znížili limity na platby za prevozy o pol milióna. Navyše naše náklady na to, aby sme poplatky mohli vyberať, sú minimálne dvojnásobné - museli sme si nechať vytlačiť potrebné tlačivá, prijať pracovníčku na ich spracovanie, okrem toho sa predĺžili čakacie lehoty na odvoz, takže vodiči toho v službe menej stihnú," hovorí riaditeľ Záchrannej služby Košice MUDr. Ladislav Šimák (snímka na titulnej strane), podľa ktorého sa od spoplatnenia dopravnej služby zadlžuje košická záchranka mesačne sumou dva milióny korún. Jej celkové dlhy sa vyšplhali už na takmer dvanásť miliónov. Aj keď v porovnaní so stámiliónovými dlhmi nemocníc je to bagateľ, problém záchranky je ten, že veľmi nemá voči komu sa zadĺžiť.

Skryť Vypnúť reklamu

"Viac ako polovica nášho príjmu ide na mzdy, ďalšia časť na pohonné hmoty, ktoré nám nikto nedá na úver. Preto dlžíme najmä Sociálnej poisťovni a veľmi na to dopláca aj náš vozový park. Neostávajú nám peniaze na nové sanitné vozidlá, už dva roky sme nekúpili žiadne. Rútime sa do záhuby, pretože keďže sme samostatnou inštitúciou, dofinancovať činnosť niet z čoho. V minulosti to bolo výhodou, pretože nemocnice ukrajovali z peňazí záchranných služieb, dnes je, naopak, výhodnejšie, ak sú pod nejakým kolosom, ktorý môže potiahnuť túto činnosť z iných zdrojov. Preto je samostatná košická a bratislavská záchranka momentálne v najhoršej situácii," vysvetľuje L. Šimák.

Bilanciu môžu ešte zhoršiť niektoré udalosti. Napríklad pred niekoľkými dňami letel vrtuľník košickej záchrannej služby k dopravnej nehode, pri ktorej sa zranil cudzí štátny príslušník. Ten však zraneniam na mieste podľahol a nenašli sa u neho doklady nasvedčujúce tomu, že by mal nejaké špeciálne poistenie pre svoj pobyt na Slovensku. Keďže urgentnú zdravotnú starostlivosť je naša krajina na základe podpísaných dohôd povinná nemeckému občanovi poskytnúť grátis, nemožno náklady spojené so vzlietnutím vrtuľníka, ktoré predstavujú 45-tisíc korún, faktúrovať jeho zdravotnej poisťovni. Záchranné služby volajú po zmene, ktorá je vraj už na obzore. Podľa nedávneho vyjadrenia ministra zdravotníctva majú byť slovenské záchranné služby do konca roka dofinancované a systém bude fungovať ako hodinky...

Skryť Vypnúť reklamu

"S týmto vyjadrením ja nesúhlasím. Tendencia je skôr opačná," reaguje Ladislav Šimák.

"Zdravotná záchranná služba má hneď niekoľko problémov a financovanie je iba jedným z nich. Potrebuje totiž systémovú zmenu, ktorá túto strategicky dôležitú službu (právo občana na pomoc v tiesni zaručuje dokonca i ústava) postaví na inú úroveň. Už niekoľko rokov bojujeme za prijatie zákona o zdravotnej záchrannej službe, ktorý by naše základné problémy vyriešil a priblížil by nás na úroveň ostatných základných zložiek integrovaného záchranného systému hasičov a polície. Pretože doteraz upravovalo činnosť záchrannej služby iba čiastkovo niekoľko zákonov. No a paradoxom doteraz platného systému je, že záchranka, ktorej hlavné náklady idú na pohotovosť, je platená iba za zrealizované výkony. Ako keby hasičov zaplatili iba vtedy, keď horí."

Skryť Vypnúť reklamu

Minister práve navrhuje, aby financovanie záchranky pozostávalo z dvoch zložiek okrem platby za výkony by mali dostávať aj fixný balík, aby sa záchranárom oplatilo mať k dispozícii nie lacnú techniku. Zmena je teda podľa všetkého na obzore.

"Áno, takýto model financovania sme pred časom navrhovali ministerstvu v návrhu vypracovanom spolu s poradcom ministra zdravotníctva pre problematiku záchrannej zdravotnej služby Ing. Jančekom. Aj keď tento zákon nebol v legislatívnom pláne, je snaha prijať ho v balíku zdravotníckych zákonov ešte do konca roka. Jeho schválenie by znamenalo vytvorenie stabilného prostredia pre slovenské záchranné služby a istotu tak pre záchranárov, ako i obyvateľov. Aj v tomto by sme sa mali priblížiť Európskej únii, ktorá má záujem o porovnateľné služby vo všetkých krajinách aj v oblasti starostlivosti o zdravie. V poskytovaní primárnej a neodkladnej zdravotnej starostlivosti o to skôr, že zatiaľ čo prevoz do ktorejkoľvek nemocnice i v zahraničí je možné zabezpečiť pomerne rýchlo, urgentnú prednemocničnú časť budú zabezpečovať vždy iba miestne zdroje. K zranenému cudzincovi v Košickom kraji nepríde sanitka z Londýna ani zo Štokholmu, ale z najbližšieho okresného mesta."

Možno očakávať aj nejaké zdroje zo strany EÚ na podporu tejto oblasti?

"Samozrejme, je tu možnosť čerpať z EÚ peniaze na dobré projekty, ale pokiaľ viem, momentálne sa pracuje iba na veľkom projekte týkajúcom sa hasičskej a záchrannej služby. Hasiči sú na rozdiel od zdravotných záchraniek jednotní a dobre organizovaní. Na Slovensku totiž existujú momentálne tak samostatné záchranné služby, ako záchranky pod nemocnicami, teda spadajúce takisto pod ministerstvo zdravotníctva, zatiaľčo zriaďovateľmi ďalších je vyšší územný celok, alebo sú dokonca privátne. Pre túto nejednotnosť organizácie je veľmi ťažké spojiť sa v spoločnom úsilí, keď navyše niektoré služby pôsobia v konkurenčnom postavení. Preto je ťažké nájsť spoločnú reč."

Čo teda podľa vás prinesie najbližšia budúcnosť?

"V súčasnosti prebiehajú pomerne búrlivé boje na úrovni ministerstva o prijatie zákona v nami navrhovanom znení. Podľa mojich informácií minister vo všeobecnosti akceptoval naše návrhy, samozrejme presnú formuláciu zákona je ešte potrebné dotiahnuť do paragrafového znenia."

Hovoríte o búrlivých bojoch za prijatie zákona. Pokiaľ sa v dohľadnom čase neprijme legislatívna zmena, zaručujúca dostatočné financovanie zdravotných záchranných služieb, môže sa stať, že začas nebude mať košická záchranka ani na benzín?

"Vylúčiť to nemožno. My však chceme byť optimisti a veríme, že sa potrebná zákonná norma príjme ešte do konca roka. Ak sa to nestane, osud nielen košickej záchrannej služby je veľmi otázny," zdôrazňuje riaditeľ košickej záchrannej služby, ktorý je tiež hlavným odborníkom ministerstva zdravotníctva pre urgentnú medicínu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  5. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  10. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 612
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 676
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 001
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 963
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 917
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 658
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 550
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 490
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 196
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohonné látky zachytávajú hasiči nornými stenami.

Pri nehode k zraneniam nedošlo.


TASR 3 h
Polícia v akcii.

Štát mali obrať o pol milióna eur.


SITA 4 h
Prevrátený autobus v Jasove.

Za všeobecné ohrozenie dostal podmienku a zákaz šoférovať.


20 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bejrút krátko po výbuchu. Sýpka ostáva v rovnakej podobe dodnes.

Výbuch pred rokom zabil viac ako 200 ľudí. Vinníkov dodnes nepoznáme.


6 h
Rory Sabbatini počas tlačovej konferencie v Šamoríne.

Juhoafrický rodák reprezentujúci Slovensko získal striebro.


Sportnet 6 h
Vitalij Šyšov.

Ukrajinská polícia incident vyšetruje ako vraždu.


4 h
Zuzana Rehák Štefečeková v Šamoríne.

Víťazka v trape sa vrátila z Tokia.


Miloslav Šebela 4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop