sa o to pred časom schválený cenový výmer, podľa ktorého už nedostávali dvanásť korún na jedného obyvateľa vo svojej spádovej oblasti, ale iba sedem. Dlhy odvtedy každým mesiacom narastajú, problém je však v tom, že záchranky na rozdiel od nemocníc nemajú veľmi komu dĺžiť. Neplatiť telefóny si nemôžu dovoliť a pohonné hmoty sa nakupujú v hotovosti. Ostáva iba neodvádzať peniaze do fondov, predlžovať splatnosť faktúr, prípadne siahnuť na výplaty zamestnancom...
"Posledné cenové opatrenie ministerstva financií upravilo výšku príjmov zo siedmych na osem korún na hlavu, ale tak je to iba polovica toho, čo potrebujeme. Silnou ranou pre nás bolo aj zavedenie spoluúčasti pacienta na transporte, pretože sme tým nič nezískali, práve naopak. Zatiaľčo mesačne vyberieme cca 30-tisíc korún, zdravotné poisťovne nám znížili limity na platby za prevozy o pol milióna. Navyše naše náklady na to, aby sme poplatky mohli vyberať, sú minimálne dvojnásobné - museli sme si nechať vytlačiť potrebné tlačivá, prijať pracovníčku na ich spracovanie, okrem toho sa predĺžili čakacie lehoty na odvoz, takže vodiči toho v službe menej stihnú," hovorí riaditeľ Záchrannej služby Košice MUDr. Ladislav Šimák (snímka na titulnej strane), podľa ktorého sa od spoplatnenia dopravnej služby zadlžuje košická záchranka mesačne sumou dva milióny korún. Jej celkové dlhy sa vyšplhali už na takmer dvanásť miliónov. Aj keď v porovnaní so stámiliónovými dlhmi nemocníc je to bagateľ, problém záchranky je ten, že veľmi nemá voči komu sa zadĺžiť.
"Viac ako polovica nášho príjmu ide na mzdy, ďalšia časť na pohonné hmoty, ktoré nám nikto nedá na úver. Preto dlžíme najmä Sociálnej poisťovni a veľmi na to dopláca aj náš vozový park. Neostávajú nám peniaze na nové sanitné vozidlá, už dva roky sme nekúpili žiadne. Rútime sa do záhuby, pretože keďže sme samostatnou inštitúciou, dofinancovať činnosť niet z čoho. V minulosti to bolo výhodou, pretože nemocnice ukrajovali z peňazí záchranných služieb, dnes je, naopak, výhodnejšie, ak sú pod nejakým kolosom, ktorý môže potiahnuť túto činnosť z iných zdrojov. Preto je samostatná košická a bratislavská záchranka momentálne v najhoršej situácii," vysvetľuje L. Šimák.
Bilanciu môžu ešte zhoršiť niektoré udalosti. Napríklad pred niekoľkými dňami letel vrtuľník košickej záchrannej služby k dopravnej nehode, pri ktorej sa zranil cudzí štátny príslušník. Ten však zraneniam na mieste podľahol a nenašli sa u neho doklady nasvedčujúce tomu, že by mal nejaké špeciálne poistenie pre svoj pobyt na Slovensku. Keďže urgentnú zdravotnú starostlivosť je naša krajina na základe podpísaných dohôd povinná nemeckému občanovi poskytnúť grátis, nemožno náklady spojené so vzlietnutím vrtuľníka, ktoré predstavujú 45-tisíc korún, faktúrovať jeho zdravotnej poisťovni. Záchranné služby volajú po zmene, ktorá je vraj už na obzore. Podľa nedávneho vyjadrenia ministra zdravotníctva majú byť slovenské záchranné služby do konca roka dofinancované a systém bude fungovať ako hodinky...
"S týmto vyjadrením ja nesúhlasím. Tendencia je skôr opačná," reaguje Ladislav Šimák.
"Zdravotná záchranná služba má hneď niekoľko problémov a financovanie je iba jedným z nich. Potrebuje totiž systémovú zmenu, ktorá túto strategicky dôležitú službu (právo občana na pomoc v tiesni zaručuje dokonca i ústava) postaví na inú úroveň. Už niekoľko rokov bojujeme za prijatie zákona o zdravotnej záchrannej službe, ktorý by naše základné problémy vyriešil a priblížil by nás na úroveň ostatných základných zložiek integrovaného záchranného systému hasičov a polície. Pretože doteraz upravovalo činnosť záchrannej služby iba čiastkovo niekoľko zákonov. No a paradoxom doteraz platného systému je, že záchranka, ktorej hlavné náklady idú na pohotovosť, je platená iba za zrealizované výkony. Ako keby hasičov zaplatili iba vtedy, keď horí."
Minister práve navrhuje, aby financovanie záchranky pozostávalo z dvoch zložiek okrem platby za výkony by mali dostávať aj fixný balík, aby sa záchranárom oplatilo mať k dispozícii nie lacnú techniku. Zmena je teda podľa všetkého na obzore.
"Áno, takýto model financovania sme pred časom navrhovali ministerstvu v návrhu vypracovanom spolu s poradcom ministra zdravotníctva pre problematiku záchrannej zdravotnej služby Ing. Jančekom. Aj keď tento zákon nebol v legislatívnom pláne, je snaha prijať ho v balíku zdravotníckych zákonov ešte do konca roka. Jeho schválenie by znamenalo vytvorenie stabilného prostredia pre slovenské záchranné služby a istotu tak pre záchranárov, ako i obyvateľov. Aj v tomto by sme sa mali priblížiť Európskej únii, ktorá má záujem o porovnateľné služby vo všetkých krajinách aj v oblasti starostlivosti o zdravie. V poskytovaní primárnej a neodkladnej zdravotnej starostlivosti o to skôr, že zatiaľ čo prevoz do ktorejkoľvek nemocnice i v zahraničí je možné zabezpečiť pomerne rýchlo, urgentnú prednemocničnú časť budú zabezpečovať vždy iba miestne zdroje. K zranenému cudzincovi v Košickom kraji nepríde sanitka z Londýna ani zo Štokholmu, ale z najbližšieho okresného mesta."
Možno očakávať aj nejaké zdroje zo strany EÚ na podporu tejto oblasti?
"Samozrejme, je tu možnosť čerpať z EÚ peniaze na dobré projekty, ale pokiaľ viem, momentálne sa pracuje iba na veľkom projekte týkajúcom sa hasičskej a záchrannej služby. Hasiči sú na rozdiel od zdravotných záchraniek jednotní a dobre organizovaní. Na Slovensku totiž existujú momentálne tak samostatné záchranné služby, ako záchranky pod nemocnicami, teda spadajúce takisto pod ministerstvo zdravotníctva, zatiaľčo zriaďovateľmi ďalších je vyšší územný celok, alebo sú dokonca privátne. Pre túto nejednotnosť organizácie je veľmi ťažké spojiť sa v spoločnom úsilí, keď navyše niektoré služby pôsobia v konkurenčnom postavení. Preto je ťažké nájsť spoločnú reč."
Čo teda podľa vás prinesie najbližšia budúcnosť?
"V súčasnosti prebiehajú pomerne búrlivé boje na úrovni ministerstva o prijatie zákona v nami navrhovanom znení. Podľa mojich informácií minister vo všeobecnosti akceptoval naše návrhy, samozrejme presnú formuláciu zákona je ešte potrebné dotiahnuť do paragrafového znenia."
Hovoríte o búrlivých bojoch za prijatie zákona. Pokiaľ sa v dohľadnom čase neprijme legislatívna zmena, zaručujúca dostatočné financovanie zdravotných záchranných služieb, môže sa stať, že začas nebude mať košická záchranka ani na benzín?
"Vylúčiť to nemožno. My však chceme byť optimisti a veríme, že sa potrebná zákonná norma príjme ešte do konca roka. Ak sa to nestane, osud nielen košickej záchrannej služby je veľmi otázny," zdôrazňuje riaditeľ košickej záchrannej služby, ktorý je tiež hlavným odborníkom ministerstva zdravotníctva pre urgentnú medicínu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári