práce, sa začala vo väčšine zapojených oblastí 1. marca 2003. Ešte predtým evidovaní nezamestnaní zaradení do projektu absolvovali rekvalifikačný kurz, aby boli pripravení nastúpiť do materských škôl, špeciálnych základných škôl a centier voľného času.
"Z Košického kraja sa do projektu zapojili tri špeciálne základné školy. Na školách sa experimentálne overovalo zavedenie profesie rómskeho asistenta. Celý projekt pozostával z desiatich experimentálnych tried a šiestich kontrolných tried," vysvetlila Andrea Schwartzová (na snímke) z kancelárie prednostu Krajského úradu v Košiciach.
Každoročne sa porovnávali a vyhodnocovali výsledky dosiahnuté v týchto triedach. Na základe získaných výsledkov vyšla najavo potreba vytvorenia tejto profesie. Rómski asistenti vyučujúci na špeciálnych školách totiž pomáhajú deťom prekonávať jazykovú bariéru, keďže mnohé deti, ktoré nastúpia na základnú školu, väčšinou neovládajú slovenský jazyk.
V novele školského zákona je tak doplnený paragraf o asistentovi učiteľa. Na základe tejto novely ministerstvo školstva vydalo metodický pokyn k zavedeniu profesie asistent učiteľa v predškolských zariadeniach, v základnej škole a v špeciálnej základnej škole.
"Krajský úrad v Košiciach je zriaďovateľom 44 škôl. V rámci pôsobnosti KÚ v špeciálnych školách momentálne pôsobí 13 asistentov učiteľov. Iba dvaja sú rómski asistenti a to v Špeciálnej škole na Vojenskej v Košiciach a v ŠZŠ v Pavlovciach nad Uhom. Mnohí Rómovia, ktorí mali záujem vykonávať profesiu asistenta učiteľa, nemali úplné stredné vzdelanie s maturitou, takže nespĺňali požiadavku odbornej a pedagogickej spôsobilosti. No nespĺňali ani požiadavky ako bezúhonnosť, zdravotná spôsobilosť, či ovládanie štátneho jazyka," informovala nedávno A. Schwartzová.
Práve tieto skutočnosti sa však nepozdávajú Mgr. Dagmar Horváthovej z Rómskeho informačného a poradenského centra v Michalovciach: "Jednou z podmienok je aj ovládanie rómskeho jazyka, o čom však krajský úrad nehovorí. A práve tento jazyk je bariérou pre rómske deti v slovenskej škole. Chce mi niekto povedať, že Nerómovia vedia po rómsky a to všetci jedenásti? Zdá sa mi, že Krajský úrad, ba ani okresné úrady nevedia, že záujemca o rómskeho asistenta musí mať maturitné vzdelanie. Toto nariadenie bolo vydané Ministerstvom školstva v roku 2002 a znamená, že ten, kto získal maturitu, musí ovládať aj štátny jazyk," dozvedáme sa od D. Horváthovej, ktorá reaguje aj na vyjadrenie Mgr. Jozefa Kuzmu z odboru školstva KÚ, že zavedenie profesie vyplýva zo spoločenskej potreby a nutnosti riešenia problematiky, ako aj zvýšenia vzdelanostnej úrovne Rómov a zlepšenia školskej dochádzky.
"Očakávame nárast požiadaviek zo strany riaditeľov k zavedeniu ďalších asistentov," uviedol J. Kuzma. "Viem, ako začínali pôsobiť rómski asistenti učiteľa na školách. Niektorí, väčšinou nerómski, sa o tejto možnosti dozvedeli, medzi Rómov sa však informácie dostávajú zriedkavejšie. Úrad práce sa pritom vyhovorí, že nemá informácie, či ide o Róma, alebo nie. Opäť bude musieť niekto záujemcov otestovať. Čudujem sa, že odbor školstva KÚ od riaditeľov škôl očakáva záujem, a pritom im neposkytuje dostatočné informácie, nekomunikuje s NúP."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári