nepripúšťa, že by sa pri rozhodovaní o mieste výstavby hypermarketu rozhodovali podľa nezamestnanosti či výšky priemernej mzdy v regióne.
Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že pri rozhodovaní o polohe nového hypermarketu zohľadňujú počet obyvateľov, ktorí bývajú v spádovej oblasti obchodu. Preto sa snažia budovať hypermarkety na okraji miest, kde môžu "zasiahnuť" čo najväčší počet ľudí. Havlíčková nepovažuje nezamestnanosť za stabilný ukazovateľ, a očakáva, že čísla sa budú postupne zlepšovať. Hypermarkety podľa nej budú pribúdať i v chudobnejších regiónoch.
Aj hovorkyňa spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová vraví, že postupne budú budovať obchody i v okresoch s vyššou nezamestnanosťou. Do konca roka plánujú otvoriť ešte 5 hypermarketov. Ani jeden z nich nebude v deviatke okresov s najväčšou nezamestnanosťou.
Len Pavel Kadeřávek, manažér spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje hypermarkety Hypernova, pripustil, že pri rozhodovaní o výstavbe hypermarketu zohráva úloha aj miera nezamestnanosti a priemerná mzda: "Bez týchto čísel sa nedá dať dohromady žiadny projekt." Ak je v regióne vysoká nezamestnanosť, môže sa tam obchod postaviť len ak sa očakáva jej pokles.
Najviac hypermarketov a obchodných domov je v Bratislave, kde je najvyššia priemerná mzda i najnižšia miera nezamestnanosti. Je tam 6 hypermarketov, veľký obchodný dom, 3 nákupné centrá a aspoň 30 veľkých supermarketov. Priemerná mzda v Bratislave dosahuje takmer 20-tisíc korún a miera nezamestnanosti sa pohybuje okolo troch percent.
Okresom s najväčšou mierou nezamestnanosti, v ktorom hypermarket ešte stojí, sú Michalovce. Evidovaná nezamestnanosť tu dosahuje 23,83 percenta. Ďalším okresom s hypermarketom je Spišská Nová Ves s nezamestnanosťou 19,77 percenta. Okres Trebišov s nezamestnanosťou 27,26 percenta má približne 102-tisíc obyvateľov, ale ani jeden hypermarket. Okres Dunajská Streda s vyše 10-percentnou nezamestnanosťou má len o 10-tisíc obyvateľov viac ako Trebišov a hypermarkety sú tu dva.
Prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak tvrdí, že je prirodzené, že obchodné reťazce začali obsadzovať oblasti s vyššou ekonomickou silou. Bohatšie okresy sú však už hypermarketmi nasýtené, preto postupne nastane rozptyl obchodov aj do chudobnejších oblastí.
Obchody podľa Konštiaka počítajú s ekonomickým rastom a znižovaním nezamestnanosti po vstupe do Európskej únie. Už dnes však začínajú budovať hypermarkety aj v chudobnejších oblastiach, pretože tak obsadia strategické body do budúcnosti. Keď bude v jednom malom meste hypermarket, ďalší sa tam už tlačiť nebude.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári