ministerstva školstva František Tóth (ANO). V priestoroch Krajského úradu si s riaditeľmi podebatoval o nových školských zákonoch, o ktorých sa rokuje v parlamente. Hovorili najmä o zákone o financovaní, štátnej správe a nariadení vlády o miere vyučovacej povinnosti na školách. Po skončení "metodického" dňa sme sa s F. Tóthom (na snímke) na chvíľu porozprávali.
Na čo konkrétne najviac šomrali riaditelia?
- Diskutovali sme o dopadoch týchto právnych noriem na vyučovací proces a zaujímalo nás, čo by vylepšili. Všetci súhlasili s tým, že je potrebné zmeniť existujúci systém financovania na normatívny, teda peniaze by sa dávali konkrétne na žiaka. Riaditelia však majú strach, aké veľké by boli tieto normatívy, a či by mali potom dostatok finančných prostriedkov. Boja sa tiež, či sa budú zohľadňovať špecifiká jednotlivých škôl.
Logika vraví, že základná škola v Štóse a napríklad na sídlisku v Bratislave budú mať asi trochu iné náklady na žiaka...
- Ak by mali obe školy napríklad po päťsto žiakov, tak by tie rozdiely nemali byť veľké. Lenže napríklad aj také gymnáziá sa v tom istom kraji odlišujú v tom, že niektoré je jazykové a iné sa špecializuje na matematiku alebo počítače. Ďalšie rozdiely sú v tom, že aj v prípade vzdialenosťou blízkych škôl je jedna z nich napojená na centrálny vykurovací systém a tá druhá má napríklad vlastnú plynovú kotolňu. Z toho je jasné, že náklady na ich vykurovanie sú diametrálne odlišné a riaditelia sa pýtajú, ako to potom chceme spravodlivo rozdeliť. Môžem nielen im povedať, že rátame so všetkými týmito odlišnosťami, ktoré v rámci jednotlivých regiónov alebo aj v meste sú.
Z vašej bratislavskej kancelárie na ministerstve však o nich asi ťažko budete vedieť...
- Máte pravdu a práve preto potrebujeme aj spojenca priamo v regióne, ktorým bude pre nás priamo zriaďovateľ. A ten je pre väčšinu stredných škôl VÚC a pre ZŠ magistrát. Čiže my dáme zriaďovateľovi k dispozícii aj nejaké voľné finančné prostriedky, ktorými môže doladiť tieto individuálne rozdiely.
Niektorým riaditeľom sa nepáči výška prostriedkov, ktoré by mohli v týchto prípadoch prerozdeľovať zriaďovatelia.
- No, zatiaľ je náš návrh taký, že 80 percent všetkých financií musí zriaďovateľ poslať priamo do škôl. Aj zvyšná pätina sa taktiež dostane do škôl, ale tie sa už budú prehodnocovať. Samozrejme, tie peniaze nepôjdu na nejaký futbalový štadión alebo na sociálne veci, ale školám, pričom sa bude zvažovať napríklad aj to, koľko danú školu stojí vykurovanie.
Pred mesiacom ste sa dostali do menšieho sporu s ministrom Froncom práve kvôli financovaniu školstva. Ako ste to napokon vyriešili?
- Neviem o nejakých vážnejších sporoch, samozrejme každý zákon je kompromisom rôznych názorov. Do jeho konečnej verzie však majú čo povedať aj zástupcovia ďalších koaličných strán a poslanci. Nakoniec sa nám v tejto veci "urodil" kompromis, s ktorým sme všetci relatívne spokojní, no zároveň aj nespokojní... Som však rád, že sme viedli dialóg a v ňom sa zrodilo práve takéto riešenie.
Letnou témou ANO bola a ešte stále aj je nespokojnosť so zaradením náboženstva ako povinne voliteľného predmetu na prvý stupeň ZŠ. Minister M. Fronc nám nedávno povedal, že náboženstvo sa na ZŠ vyučovalo už za socializmu, takže vaše postoje celkom nechápe...
- Pozrel by som sa na to trochu ináč. My nemáme výhrady voči tomu, aby si rodič mohol vybrať, či zapíše svoje dieťa na etiku alebo náboženstvo. Podľa našich prieskumov až 80 percent rodičov chce dať svoje deti na náboženstvo. My rešpektujeme ich voľbu, no problém vidím v inom. Kto to náboženstvo bude platiť a či bude tento predmet navyše v rozvrhu alebo sa škrtnú hodiny pre iné predmety? V prvom prípade nás to bude stáť viac, lebo vyučujúcim budeme musieť za to zaplatiť. Ak sa škrtnú niektoré hodiny, tak otázkou je, ktorým predmetom máme ubrať? Lenže na to ešte doteraz nepoznáme odpoveď.
Kedy predpokladáte, že by mohla byť dilema vyriešená a verdikt vstúpi do platnosti?
- Ťažko povedať, možno od budúceho školského roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári