Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

Zelené vlny vodiči oceňujú, ale nemôžu sa zriadiť na úkor vznikajúcich zápch vo vedľajších smeroch

Košice - Poznáte to. Sedíte za volantom, presúvate sa mestom a pomaly na každej križovatke stojíte na červenú. Ide vás poraziť a nechápete, prečo

nefungujú takzvané zelené vlny. Aj by ste sa posťažovali, ale neviete komu. O tom, ako sú v Košiciach zladené svetelné križovatky, a prečo zelené vlny niekedy haprujú, sme sa porozprávali riaditeľom firmy Cestná svetelná signalizácia Matyáš, ktorá ich má na starosti.

"Úsekov so zelenými vlnami je v Košiciach veľa. Najdlhší je na Triede SNP od križovatky s Ipeľskou po Bardejovskú, ďalší sa napríklad tiahne od križovatky Vodárenská-Hlinková po Watsonovú ulicu. Našou snahou je naprogramovať samafóry tak, aby bolo možné prejsť čo najviac križovatiek v jednom smere na zelenú, nie vždy je to však možné. Napríklad zatiaľ čo Trieda SNP je v smere od Ipeľskej po Bardejovskú prejazdná naraz, v opačnom smere tomu tak nie je. Ak pri magistráte dostanete zelenú a idete šesťdesiatkou, pri novej nemocnici na zelenú v smere k amfiteátru niekoľko sekúnd čakáte. Je to dôsledkom veľkej vyťaženosti križovatky Ipeľská-Trieda SNP. Ak by sme za každú cenu zladili zelenú vlnu na Triede SNP, zhoršila by sa prejazdnosť touto križovatkou," vysvetľuje Tibor Matyáš.

Koordináciu semafórov na Triede SNP podľa neho sťažujú aj električky, pre ktoré dopravný podnik žiada preferenciu. Tú však nemožno vždy uplatniť, pretože ich trasa po Triede SNP je pridlhá a frekvencia električiek pomerne hustá.

"Hlavná myšlienka organizácie svetelných križovatiek je zladiť ich tak, aby bola doprava čo najplynulejšia. Prioritou nie sú vždy zelené v jednom smere za každú cenu, ale to, aby sa nerobili zápchy. Samozrejme, niekde je zelená vlna, pričom sa môže stať, že sa naruší. Napríklad sa to stalo pred časom na Moyzesovej ulici v dôsledku poškodenia radiča na svetelnej križovatke Poštová-Moyzesová," hovorí riaditeľ firmy Cestná svetelná signalizácia Matyáš.

Radič je zariadenie, ktoré riadi celú svetelnú križovatku a pomáha predchádzať kolíznym stavom. Údaje v ňom sú naprogramované tak, aby sa nestalo, že dostanú zelenú naraz križujúce sa autá, či vozidlá a chodci... Na každej križovatke je obyčajne v prevádzke jeden radič, ale niekedy jediné zariadenie organizuje i viacero svetelných križovatiek. Teraz napríklad radič z križovatky Kuzmányho-Poštová riadi aj križovatku Poštová-Moyzesová. Tamojší radič pochádzajúci ešte z čias socializmu bol totiž zničený v apríli pri dopravnej nehode.

"Toto zariadenie sa už dnes bohužiaľ nevyrába. Keďže náhradné diely do neho sa už nedajú kúpiť, pokiaľ je to možné, opravujeme ich alebo svojpomocne vyrábame. V tomto prípade ho však nebolo možné opätovne sprevádzkovať, preto riadenie tejto križovatky prebral radič na susednej križovatke. Žiaľ, aj pri tom sa vyskytli nečakané problémy - kábel, ktorý sme chceli využiť, bolo predtým potrebné opraviť na ôsmych miestach. Preto bola svetelná križovatka Poštová-Moyzesová sprevádzkovaná až v júni. Nejaký čas potom ešte trvalo, kým sa zladila zelená vlna na Moyzesovej ulici v smere od Štúrovej. Tú totiž riadi jediný radič na Námestí osloboditeľov, ktorý obhospodaruje celkovo sedem križovatiek v okolí. Nuž a keďže ten vysielal riadiace impulzy do pôvodného už nefunkčného radiča na Moyzesovej-Poštovej, ktorý je typovo odlišný od toho na križovatke Kuzmányho-Poštová, bolo potrebné pripraviť softwér, aby aj tento bolo možné ovládať z Námestia osloboditeľov," prezrádza T. Matyáš.

Na nefunkčnosť zelenej vlny na Moyzesovej ulici sme pred časom Správu komunikácií Košíc upozorňovali aj my. Zhodou okolností sa križovatky zladili o dva dni neskôr, Cestná svetelná signalizácia však na probléme pracovala už dlhšie. Zatiaľ čo väčšinu problémov je možné odstrániť v priebehu jediného dňa, spomínané problémy sa odstraňovali dlhšie. Vodiči medzitým hundrali, ale iba málokto vie, kam sa môže v takomto prípade obrátiť.

"Doprava v Košiciach je veľmi zhustená a objavuje sa veľa problémov, ktoré treba riešiť. Je len dobré, ak niekto oznámi, že čosi nie je funkčné. Na problémové križovatky môže ktokoľvek upozorniť buď nás (Cestnú svetelnú signalizáciu), alebo Správu komunikácií. Telefónne číslo našej prevádzky je 677 19 69, dispečing komunikácií má telefónne číslo 16 126," dozvedáme sa.

Správcom všetkých svetelných križovatiek v meste je Správa komunikácií Košíc spadajúca pod mestský magistrát, pričom technické problémy rieši súkromná firma na základe zmluvy uzatvorenej s mestom. Jej pracovníci robia denne technické obhliadky križovatiek, kontrolovať ich začínajú o šiestej ráno. Prípadné poruchy jej v priebehu dňa hlási aj polícia. Tá by mala v prípade nefunkčnosti semafórov prebrať i riadenie problémových križovatiek. Často však tomu tak nie je. Napríklad sa v ostatnom čase vyskytli opakovane problémy so signalizáciou na križovatke Sečovská-Prešovská, časté výpadky podľa Tibora Matyáša súvisia so stavebnými prácami v jej okolí. Policajti ju však neriadili, pričom polícia sa našej kritike bránila zdôvodnením, že o výpadkoch nemala informácie...

* * *

Svetelná križovatka by pomohla predísť každodenným kolíziam pri amfiteári

Pracovníci Cestnej svetelnej signalizácie Matyáš v ostatnom čase zvádzajú časté boje so starými radičmi, ktoré vyrábala dnes už neexistujúca Automatizácia železničnej dopravy. Tie pomaly jeden za druhým dosluhujú a chýbajú na ne náhradné diely. Viaceré svetelné križovatky (napríklad Ipeľská-Trieda SNP či Palackého-Jantárová) už riadia moderné radiče, ich kúpa je ale pomerne nákladná.

Svetelná signalizácia by podľa Tibora Matyáša vyriešila aj problémovú križovatku s kruhovým objazdom pred amfiteátrom, kde prakticky denne dochádza ku kolíznym situáciam. Semafóry by dokonca mohli zosúladiť dve zelené vlny a od križovatky Hlinkovej s Vodárenskou by ste sa dostali pri šesťdesiatke bez zastavenia až po Bardejovskú. Výstavba svetelnej signalizácie by si však vyžiadala náklady viac ako tri milióny korún. Aj keď projekt už bol dávnejšie vypracovaný, keďže mesto na to momentálne nemá peniaze, pozastavili ho.

"Skutočnosť je taká, že každá svetelná križovatka pomáha prechádzať kolíznym situáciám, pokiaľ sú samozrejme vodiči disciplinovaní a nejazdia na červenú. Celkom určite by sa teda zriadením semafórov pri amfiteátri predišlo častým dopravným nehodám, ku ktorým tam dochádza. Žiaľ, všetko sa odvíja od financií a mesto momentálne nemá peňazí nazvyš," konštatuje riaditeľ firmy Cestná svetelná signalizácia Matyáš, podľa ktorého by sa v Košiciach mala doprave venovať ďaleko väčšia pozornosť.

Neprehliadnite tiež

Horskí záchranári pomáhali v Slovenskom raji

Turista si poranil dolnú končatinu v oblasti kolena.

V obrazoch: Voľné jazdy žien na Four Nationals Championships 2018

V Košiciach sa konajú medzinárodné majstrovstvá štyroch krajín v krasokorčuľovaní.

Do košického centra zavítalo ľadové kráľovstvo

Sochári z rôznych krajín predvádzajú svoje zručnosti.

Pri vianočnom strome sa podávala Anjelská kapustnica

Košičania jej kúpou prispeli na charitu.

Hladiny riek na východe stúpajú, hrozba povodní sa zvyšuje

Meteorológovia sledujú územie povodia Uhu, Bodrogu a Laborca.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 468
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 332
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 017
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 370
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 470
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 474
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 390
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 337
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 273
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 999

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop