Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

SAD: Na kopec sa vodič vybral svojvoľne, objednávka autobusu znela pod Úhornú

Košice - Presnú príčinu dopravnej nehody autobusu Slovenskej autobusovej dopravy - Košickej dopravnej spoločnosti, a.s., určia zrejme až ďalšie

expertízy. Generálny riaditeľ SAD Ing. Ľubomír Gerši však sám neverí, že by mohlo ísť o technickú poruchu na autobuse.

"Hneď po odstránení následkov dopravnej nehody bol autobus prevezený do stanice technickej kontroly v Spišskej Novej Vsi. Tam bola urobená prvotná expertíza, avšak k možnej poruche, či jej vylúčeniu sa momentálne vyjadriť nemôžem. Aj vzhľadom k tomu, že ešte nie sú všetky expertízne úkony hotové. Autobus bol však vyrobený v roku 1996. Tento vodič na ňom pravidelne jazdieval, vedel o jeho technickom stave. Predpokladám, že tam technická porucha nebola, veď pred tým niekoľko minút prešiel podobným kopcom Štós," vysvetľuje generálny riaditeľ SAD Košice a dodáva, že vodič mal za sebou 23 rokov praxe, takže nešlo o žiadneho nováčika.

Skryť Vypnúť reklamu

Nám sa ale podarilo zistiť, že aj napriek tomu sa práve tento vodič zaplietol do dopravnej nehody v polovici decembra minulého roka. Vtedy narazil do pred ním idúceho autobusu, ktorý náhle pribrzdil, pretože mu vbehla do jazdnej dráhy srnka. Zviera prišlo o život. "Áno udialo sa to, vec je však stále v štádiu vyšetrovania."

Skutočnosť, že sa vodič vydal s autobusom hore na Pačiansky kopec, je však zarážajúca. Samotná zákazová značka mala byť pre neho ´stopkou´. Namiesto rešpektovania dopravných predpisov, čo má mimochodom v pracovnej náplni, riskoval a výsledkom je jedenásť mŕtvych. Nepochopiteľný lapsus znamenal obrovskú tragédiu. "Viete, keby išiel na ten kopec z opačného konca, tam táto značka nie je. Je pravda, že na strane odkiaľ na kopec vchádzal osadená je, no rozhodol sa sám. Keď boli problémy na Soroške, všetky autá boli odkláňané práve cez tento kopec. Zatiaľ však netušíme, čo sa tam skutočne udialo. Počkáme si až na chvíľu, keď vodiča vypočuje vyšetrovateľ, následne sa s nám porozprávame. Za 22 rokov, čo pôsobím v doprave si však takúto hrôzostrašnú tragédiu nepamätám," vysvetľuje Ľ. Gerši.

Skryť Vypnúť reklamu

Na našu opätovnú otázku, či sa mu zdá byť normálne, aby vodič, ktorý nesie zodpovednosť za niekoľko desiatok cestujúcich takto riskoval odpovedá: "Mne to vychádza len tak, že nedodržal predpisy. Nechať autobus v takomto stúpaní zaradený v neutráli a s ručnou brzdou je nezodpovedné. Pritom bol pravidelne školený ako sa má v takýchto situáciách zachovať. Ťažko povedať čo sa tam odohrávalo, zrejme bol v skratovej situácii. Jednoznačne mal však požiadať cestujúcich aby si vystúpili, následne zaistiť autobus prostredníctvom klinov proti pohybu. Tak by k tragédii nedošlo."

Aj napriek predpisom však vodič konal po svojom. Navyše si dobrovoľne cestu predĺžil. "Objednávka znela dopraviť ľudí po Uhornú. Viezol však starších ľudí, ktorí by zrejme takýto kopec nezdolali, preto sa pravdepodobne rozhodol ísť až hore. Tam už mimochodom stálo niekoľko autobusov."

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiči autobusov sú zodpovední za ľudí, ktorých vezú. Aj napriek tomu sa v priebehu krátkej doby udiali dve tragické dopravné nehody za účasti autobusov košickej SAD-ky. Pri tej, ktorá sa stala niekoľko kilometrov pred Prahou prišiel o život vodič, v nedeľu pri Uhornej jedenásť cestujúcich.

"Valí sa nám to. Kladiem si otázku, prečo sme museli mať v tak krátkom čase dve ťažké havárie. Mimochodom aj pri tej nehode pred Prahou bola vylúčená technická porucha. Z našej strany sa vodičom venujeme, veď ide o povolanie, ktoré nemá školu. Už pred prijímaním ich selektujeme. Pripravujeme intenzívne školenia, aby si uvedomili že majú za sebou ľudí a nie mŕtvy materiál."

Pri obidvoch spomínaných haváriách však sedeli za volantom vodiči, ktorí mali za sebou dlhoročnú prax. "To nie je v tejto chvíli podstatné. Ak by sme to zobrali percentuálne, tak len mizivé percento našich ľudí by sme mohli považovať za menej zapraxovaných. Už pri nástupe musia dokladovať, že majú čosi odjazdené. Venuje sa im náš psychológ, musia spĺňať prísne kritériá. Aj napriek tomu však dôjde k takýmto nepríjemnostiam."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 855
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 975
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 610
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 543
  5. Aká je chémia vôní 9 372
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 288
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 628
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 493
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 224
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 046
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Odchovanec domova: Plánoval som normálny život, ale prišiel pád

Okúsil ulicu i drogy, verí, že bude lepšie.

Adam Oračko po od odchode z detského domova zažil rôzne životné peripetie vrátane života na ulici a drog.
Nové sypače značky Tatra z flotily SÚC PSK.
Rozhovor

Vyrastal v domove: Odchod od rodičov bola cesta z pekla do neba

Do bežného života vstupoval s odchodným a jednou taškou.

Keď prišiel do domova, tešil sa z teplej vody, oblečenia, jedla a výletov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop