expertízy. Generálny riaditeľ SAD Ing. Ľubomír Gerši však sám neverí, že by mohlo ísť o technickú poruchu na autobuse.
"Hneď po odstránení následkov dopravnej nehody bol autobus prevezený do stanice technickej kontroly v Spišskej Novej Vsi. Tam bola urobená prvotná expertíza, avšak k možnej poruche, či jej vylúčeniu sa momentálne vyjadriť nemôžem. Aj vzhľadom k tomu, že ešte nie sú všetky expertízne úkony hotové. Autobus bol však vyrobený v roku 1996. Tento vodič na ňom pravidelne jazdieval, vedel o jeho technickom stave. Predpokladám, že tam technická porucha nebola, veď pred tým niekoľko minút prešiel podobným kopcom Štós," vysvetľuje generálny riaditeľ SAD Košice a dodáva, že vodič mal za sebou 23 rokov praxe, takže nešlo o žiadneho nováčika.
Nám sa ale podarilo zistiť, že aj napriek tomu sa práve tento vodič zaplietol do dopravnej nehody v polovici decembra minulého roka. Vtedy narazil do pred ním idúceho autobusu, ktorý náhle pribrzdil, pretože mu vbehla do jazdnej dráhy srnka. Zviera prišlo o život. "Áno udialo sa to, vec je však stále v štádiu vyšetrovania."
Skutočnosť, že sa vodič vydal s autobusom hore na Pačiansky kopec, je však zarážajúca. Samotná zákazová značka mala byť pre neho ´stopkou´. Namiesto rešpektovania dopravných predpisov, čo má mimochodom v pracovnej náplni, riskoval a výsledkom je jedenásť mŕtvych. Nepochopiteľný lapsus znamenal obrovskú tragédiu. "Viete, keby išiel na ten kopec z opačného konca, tam táto značka nie je. Je pravda, že na strane odkiaľ na kopec vchádzal osadená je, no rozhodol sa sám. Keď boli problémy na Soroške, všetky autá boli odkláňané práve cez tento kopec. Zatiaľ však netušíme, čo sa tam skutočne udialo. Počkáme si až na chvíľu, keď vodiča vypočuje vyšetrovateľ, následne sa s nám porozprávame. Za 22 rokov, čo pôsobím v doprave si však takúto hrôzostrašnú tragédiu nepamätám," vysvetľuje Ľ. Gerši.
Na našu opätovnú otázku, či sa mu zdá byť normálne, aby vodič, ktorý nesie zodpovednosť za niekoľko desiatok cestujúcich takto riskoval odpovedá: "Mne to vychádza len tak, že nedodržal predpisy. Nechať autobus v takomto stúpaní zaradený v neutráli a s ručnou brzdou je nezodpovedné. Pritom bol pravidelne školený ako sa má v takýchto situáciách zachovať. Ťažko povedať čo sa tam odohrávalo, zrejme bol v skratovej situácii. Jednoznačne mal však požiadať cestujúcich aby si vystúpili, následne zaistiť autobus prostredníctvom klinov proti pohybu. Tak by k tragédii nedošlo."
Aj napriek predpisom však vodič konal po svojom. Navyše si dobrovoľne cestu predĺžil. "Objednávka znela dopraviť ľudí po Uhornú. Viezol však starších ľudí, ktorí by zrejme takýto kopec nezdolali, preto sa pravdepodobne rozhodol ísť až hore. Tam už mimochodom stálo niekoľko autobusov."
Vodiči autobusov sú zodpovední za ľudí, ktorých vezú. Aj napriek tomu sa v priebehu krátkej doby udiali dve tragické dopravné nehody za účasti autobusov košickej SAD-ky. Pri tej, ktorá sa stala niekoľko kilometrov pred Prahou prišiel o život vodič, v nedeľu pri Uhornej jedenásť cestujúcich.
"Valí sa nám to. Kladiem si otázku, prečo sme museli mať v tak krátkom čase dve ťažké havárie. Mimochodom aj pri tej nehode pred Prahou bola vylúčená technická porucha. Z našej strany sa vodičom venujeme, veď ide o povolanie, ktoré nemá školu. Už pred prijímaním ich selektujeme. Pripravujeme intenzívne školenia, aby si uvedomili že majú za sebou ľudí a nie mŕtvy materiál."
Pri obidvoch spomínaných haváriách však sedeli za volantom vodiči, ktorí mali za sebou dlhoročnú prax. "To nie je v tejto chvíli podstatné. Ak by sme to zobrali percentuálne, tak len mizivé percento našich ľudí by sme mohli považovať za menej zapraxovaných. Už pri nástupe musia dokladovať, že majú čosi odjazdené. Venuje sa im náš psychológ, musia spĺňať prísne kritériá. Aj napriek tomu však dôjde k takýmto nepríjemnostiam."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári