7 500 najazdených kilometrov a údržbu II. stupňa každých 35-40 000 kilometrov. "V tomto prípade ide o nevšednú závadu. Vodič však zanedbal povinnosť podložiť vozidlo so samotnou hmotnosťou nad 3,5-tony proti svojvoľnému posunutiu. Ručná brzda mohla byť slaboúčinná," uvažuje M. Slivenský o brzde, ktorá by mala zabrániť pootočeniu kolies aj plne obsadenému autobusu.
M. Slivenský sa vyjadril aj k dohadom, či šofér autobusu mohol prekročiť dopravné značenie, ktoré hovorí o zákaze vjazdu nákladných automobilov presahujúcich 10 metrov. "Platí len zo spišskej strany a len pre nákladné vozidlá. Z rožňavskej strany neplatí žiadne obmedzenie. Z toho vyplýva, že autobusy tam nemajú zákaz prechodu. V prípade havárie s pútnikmi sa šofér vybral na Pačiansky kopec a musel si byť vedomý, že za cestujúcich zodpovedal práve on. Šofér autobusu totiž musí vedieť, čo si môže dovoliť." Rožňavské autobusy však tadiaľ riaditeľ SAD-ky nepúšťa kvôli zlému stavu cesty, ktorá poškodzuje autobus. Poznamenal, že výnimku robí len v mimoriadnych situáciách. Táto výnimka platila pri vyťahovaní bieloruského havarovaného kamiónu na Soroške, kedy bolo presmerovanie dopravy práve cez tento úsek. "Pútnici si po našej dohode objednali dva autobusy, ktoré ich mali vyniesť len pod Pačiansky kopec. Čudujem sa Spišiakom, že tam svoj autobus, ktorý skončil v priekope, pustili," skonštatoval M. Slivenský. Rožňavské autobusy premávajú do dedín v blízkosti Úhornej obchádzkovými trasami.
Ako nás informoval riaditeľ Slovenskej správy ciest v Rožňave Daniel Poliačik je spomínaný úsek štátnou cestou II. triedy, ktorú v zime neudržiavajú. "V zime si ju upravujú lesáci. Pre toto obdobie tam platí dopravné značenie o zákaze vjazdu pre všetky motorové vozidlá. Mimo zimnej sezóny je cesta zničená kvôli ťažbe dreva. My však zodpovedáme za túto cestu len po Gelnický okres. Úhorňanskú stranu má v správe Spišská Nová Ves," povedal D. Poliačik, ktorý už opravu cesty doporučoval aj na príslušnom ministerstve.
Podľa informácií Okresného dopravného inšpektorátu v Rožňave Pačiansky kopec medzi najnehodovejšie rozhodne nepatrí. Minulý rok zaznamenali rožňavskí policajti 6 dopravných nehôd, ktoré skončili len ľahkými zraneniami účastníkov. Z policajných štatistík vyplýva, že k usmrteniu následkom dopravnej nehody nedošlo od roku 1996. Záznamy registrujú od začiatku kopca pri Krásnohorskom Podhradí až po vrch kopca, na rozhraní Rožňavského a Gelnického okresu.
(ana)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári