"zdochol" motor priamo uprostred prudko stúpajúcej a veľmi ostrej (prakticky 180-stupňovej) pravotočivej zákruty neďaleko Úhornej smerom na Pačanský kopec.
Vodič zatiahol ručnú brzdu a vystúpil z autobusu s úmyslom zaistiť vozidlo proti pohybu podložením nejakého predmetu pod kolesá.
V momente, keď bol vodič vonku z autobusu, sa však vozidlo z neznámeho dôvodu pohlo a začalo cúvať.
Medzi približne 45-imi prevažne staršími cestujúcimi (boli tam však údajne aj dve deti), pútnikmi z Poproča, Rudníka, Medzeva a Nováčan nastal zmätok a asi desiatim sa podarilo z autobusu vyskočiť.
Medzitým ešte vodič dokázal do autobusu naskočiť, ale zachrániť situáciu už nestihol.
Po asi 10 až 12-metrovom cúvaní autobus zišiel z cesty, zrútil sa z prudkého svahu a jedenaštvrťkrát sa prevrátil tak, že ostal ležať na boku.
"Toto je momentálne pravdepodobná verzia nehody, ktorou disponujeme aj my, ale je to v štádiu vyšetrovania, a preto ešte nemožno tvrdiť, že presne tak sa to stalo. Bolo by nepochopiteľné, keby vodič sám od seba zastal na takom úseku uprostred takej zákruty - bol by to z jeho strany neštandardný a veľmi nešťastný krok," povedal nám včera vedúci prevádzky Slovenskej autobusovej dopravy Košickej dopravnej spoločnosti a.s. (ktorej autobus patrí) Juraj Palai.
Pokračoval: "Takisto stále nevieme, ako sa mohol autobus pohnúť, či nebol dostatočne zabezpečený proti pohybu, alebo aká iná príčina sa mohla vyskytnúť. Dotyčný vodič má pomliaždeniny a zlomenú kľúčnu kosť. Neviem, kedy presne šiel tento vodič (má okolo 45 rokov - pozn. redaktora) svoj posledný spoj, ale najneskôr v piatok večer, a má vyše desaťročnú prax. Presný vek a dátum poslednej kontroly tohto autobusu Karosa v tejto chvíli nepoznám, ale patrí k tým novším, ktoré v súčasnosti používame."
Ako nám J. Palai ďalej povedal, po trase, na ktorej došlo k nehode, žiadne pravidelné autobusové spoje bežne nejazdia (mnohí pútnici na kopec vychádzajú pešo), a tento "pútnický" spoj bol mimoriadny.
Mimochodom, na tomto úseku nie sú zvodidlá ani žiadne iné zábrany. Táto Karosa, podľa Palaiových slov, jazdila pravidelne ako prímestský spoj na trase Košice - Poproč. Vodič bral pútnikov z ich obcí asi hodinu pred nehodou, čiže okolo 6.20 hod.
"Čo sa týka možného alkoholu, tak môžem povedať, že u tohto vodiča sa nikdy žiadny problém s alkoholom nevyskytol. A informáciu, či už bol v minulosti účastníkom nejakej dopravnej nehody alebo nebol, vám v tejto chvíli, bohužiaľ, neviem poskytnúť, počkajte, prosím, do pondelka," hovorí J. Palai.
Jednoznačne vylučuje, že by vodičovi mohla dôjsť nafta, čo by mohlo (veľmi) teoreticky byť príčinou zhasnutia motora. A na margo možného rozdielu v účinnosti zatiahnutej ručnej brzdy pri zapnutom a vypnutom motore poznamenáva: "Nie je v tom nijaký rozdiel, ručná brzda by mala zabrániť pohybu vozidla, ktoré je v pokoji, čiže aj v tomto prípade. Na to, či mohlo mať vplyv maximálne vyťaženie vozidla v kombinácii s jeho šikmou polohou kvôli prudkému kopcu, vám však v tejto chvíli, žiaľ, nedokážem odpovedať."
Ďalšia z preverovaných verzií hovorila o tom, že vodič nezvládol pre autobus zradnú zákrutu. Aby sa vôbec vytočil, musel vraj cúvať, a vtedy mohlo dôjsť k zrúteniu autobusu.
"Či táto alternatíva je možná, to vám v tomto momente nikto nepovie. Na to treba každopádne najprv vypočuť vodiča, lebo bez jeho stanoviska ide len o špekuláciu. Všetky naše súčasné informácie sú totiž iba sprostredkované a obávam sa, že zatiaľ vieme možno iba desatinu toho, čo sa skutočne stalo."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári