Niektorí však nevedia, že aj pri akciovom tovare má zákazník právo na takú istú záruku ako pri tovare nezlacnenom a v neakciovej cene. Na to, aká je záruka na textil, elektroniku či iný tovar, sme sa opýtali v Združení slovenských spotrebiteľov.
"Záruka na všetok tovar je 6 mesiacov. A nie menej. Niektorí predávajúci zvyknú dosť blafovať, že sú to napríklad len 3 mesiace alebo dokonca týždeň. Podľa paragrafu 620 odseku 1 Občianskeho zákonníka, je to 6 mesiacov minimálne! Pokiaľ predajca, samozrejme, túto záruku nepredĺži. A v záručnom liste je vždy uvedená záručná doba, tá može byť aj 10 rokov. Pokiaľ ide o potravinársky tovar, záručná doba je osem dní."
Čo ak predajca vyhlási, že záručná doba, ktorú poskytuje on, je napríklad tri mesiace a zákazník prinesie tovar na reklamáciu o 5 mesiacov odo dňa kúpy, čo potom?
"V tom prípade, že idete napríklad o tých 5 mesiacov od zakúpenia tovaru a oni vám povedali, že prijímajú tovar len do 3 mesiacov, žiadajte písomné vyjadrenie, prečo vám ho neprijali. Potom je potrebné obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu a napísať žiadosť o vybavenie reklamácie. Samozrejme, keď donesiete tovar do obchodu v lehote 6 mesiacov a reklamovaný tovar vám neprijmú, stále si žiadajte písomné vyjadrenie, prečo vám nevzali tovar na reklamáciu, alebo prečo vám reklamáciu neuznali, potom sa môžete obrátiť na SOI. Pri každej reklamácii si však treba prevziať reklamačný lístok, inak tovar neodovzdajte, to platí stále."
Šesťmesačná zákonná záruka plynie aj pri zlacnenom, akciovom tovare. Záruku môže výrobok stratiť, iba ak ste vopred oboznámení s chybou a predsa sa rozhodnete výrobok si kúpiť. Túto chybu potom reklamovať nemôžete. Záručnú lehotu pol roka majú aj výrobky z dobre známeho košického Blšáku, či z iných predajných stánkov, kde je registračná pokladňa ojedinelosťou. Pri kúpe si teda pýtajte bloček alebo aspoň paragón, keď v budúcnosti pomýšľate na možnú reklamáciu.
Môže zákazník žiadať už hneď pri prvej reklamácii o vrátenie peňazí?
"Na vrátenie peňazí má zákazník právo až po tretej reklamácii tej istej chyby. Takže pri prvej či druhej reklamácii závisí iba na predajcovi, či vám vymení tovar, či vám ho opraví, alebo či vám vráti peniaze. Ale ak by sa v záručnej dobe vyskytla tá istá chyba trikrát, tak po tretej oprave už máte nárok na vrátenie peňazí. Ale o všetkých reklamáciách musí byť písomný doklad."
Ak nie je kupujúci spokojný s opraveným tovarom a predávajúci tvrdí, že je opravený dobre? Kam sa treba obrátiť?
"SOI je na vybavovanie reklamácií. A pokiaľ sú to topánky, tak sa treba obrátiť na štátnu skúšobňu Vipotest v Partizánskom, ale už na vlastné náklady. V prípade,že vám Vipotest potvrdí, že ste boli v práve a reklamácia mala byť vybavená, resp. že bola vybavená zle, máte nárok na vrátenie nákladov od predajcu a, samozrejme, aj na nový výrobok, resp. adekvátnu opravu."
O lehotu, počas ktorej je tovar v predajni, teda vy ho nepoužívate, sa vám zároveň predlžuje záručná doba. To platí, ak vám poškodenú časť veci opravia. Teda po prebratí opraveného materiálu vám nová 6-mesačná lehota neplynie, iba sa predlžuje o tie dni, ktoré ste tovar nepoužívali. A to je maximálne mesiac, lebo predajca je zo zákona povinný vám reklamáciu vybaviť do 30 dní. Ak vám však poškodenú časť vymenia za novú, respektíve dostanete nový výrobok, 6-mesačná záručná lehota plynie odznovu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári