Steel. Dopravný podnik pristúpil k zmene na základe štatistík o počte prepravených, pričom vyšlo najavo, že dochádza k neustálemu úniku tržieb.
Pokiaľ pri autobusoch smerujúcich do železiarní už dávnejšie zaviedli systém nastupovania cez predné dvere, od júla podobný systém začal dopravný podnik uplatňovať aj v električkách. "Denne navážame týmto smerom 13-tisíc ľudí, no mesačníkov predáme len polovicu. Čo sa týka jednorazových lístkov, tých sa predá denne okolo 5700 kusov. Z toho nám vychádzalo, že sa nám niekde peniaze strácajú. V električkách sme pristúpili k podobnému modelu. Ten, kto chce cestovať na lístok, si ho označí pri vodičovi. Ostatní, teda majitelia mesačníkov, majú vstup do voza neobmedzený," vysvetlil Š. Dutko.
Dopravnému podniku robí problém hlavne prechod cez tarifné pásma. "Z ľudí, ktorí majú mesačník na prvé tarifné pásmo, po prechode do druhého si len málo znehodnotí lístok. Toto už nebudú môcť robiť, keďže si ho bude musieť štiknúť priamo pri predných dverách," zastrájal sa Š. Dutko pri spustení zmeny do prevádzky. Jeho slová však pohoršili ľudí cestujúcich do železiarní. "Som zvedavý, kedy sa podobný systém začne uplatňovať aj na trasách autobusov zastavujúcich na Lunik IX. Čo sme my, ľudia, ktorí tvrdo pracujeme horší? Prečo to skúšajú na nás," ozvali sa nám do redakcie nespokojenci.
Podľa Š. Dutka však zavedenie opatrení na tejto rýchlodráhe súvisí aj s rôznymi amatérskymi znehodnocovačmi, ktoré cestujúci použijú, len čo zbadajú revízora. "Pri kontrolách je veľa prípadov, kedy nevieme jednoznačne dokázať, ako si pasažieri lístok štikli. Majú na to rôzne zariadenia, ktoré využívajú, aby oklamali revízorov. Môžem však všetkých ubezpečiť, že v dohľadnej dobe bude podobný systém odbavovania zavedený na všetkých problémových linkách. teda aj na spojoch vedúcich na Luník IX. Tam to však budeme robiť v súčinnosti s mestskou políciou, pričom títo policajti by mali pomáhať revízorom."
Keďže dopravný podnik tvrdí, že len na trase do železiarní prichádzal DPMK o 70-tisíc korún mesačne, zaujímalo nás, ako sa veci pohli po zavedení zmien vpred. Podľa vedúcej strediska prepravnej kontroly Ing. Emílie Zimovčákovej, si poctiví zmenu pochvaľujú, tí ktorí podvádzali zas nadávajú. "Každý deň robíme kontroly, prejavili sa nám však detské choroby zmeny. Je dovolenkové obdobie, veľa ľudí o novom systéme netuší a tak sa stane, že aj s jednorázovým lístkom nastúpia do zadného vozňa. Tam však znehodnocovač nie je. Je to zapríčinené aj tým, že počas dovoleniek si mnohí mesačníky nekupujú, lebo ich nevyužijú. Je teda ťažko hodnotiť," povedala nám E. Zimovčáková.
Trápi ju však aj problém s falšovaním cestovných lístkov. "Niektoré sú urobené perfektne, iné sú zas sfušované. Revízori používajú na ich rozoznávanie UV lampy. Občas ich nosia so sebou, väčšinou však už podľa hmatu zistia, že čosi nie je v poriadku. Podobne sa falšujú aj mesačníky, zameriavajú sa na to študenti, ale veľa z nich sme zadržali aj na linkách "R". Všetky veci nahlasujeme polícii. Teší ma však, že ustali problémy s preukazmi občana vykonávajúceho civilnú službu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári