Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Rýchlostná cesta Košice - Milhosť sa nedá urobiť zdvojením tej súčasnej...

Košice - Nielen viacerých politikov v metropole východu, ale najmä bežných občanov sklamalo nedávne rozhodnutie vlády, ktorá sa z 25,7 miliardy korún

určených pre program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest rozhodla na najbližších 3,5 roka venovať Košickému kraju "až" 150 miliónov korún. Pri tejto sume je aj laikovi jasné, že výstavba rýchlocesty Košice - štátna hranica s Maďarskom, ktorá by spojila východné Slovensko s maďarským a tým pádom aj celým západoeurópskym diaľničným systémom nebude nič. Aj napriek tomu, že spomínaná rýchlocesta je jednou z najväčších priorít schváleného programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja (KSK), v našom diaľničom programe sa s ňou počíta najskôr po roku 2006. Podľa projektov ministerstva dopravy a Slovenskej správy ciest by sa pri splnení všetkých legislatívnych podmienok mala začať budovať o päť (!) rokov a jazdiť by sa na nej dalo až koncom roka 2011. Nateraz sú pripravené tri varianty cesty, ten najlacnejší by odhadom stál 3,28 miliardy Sk a najdrahší 3,47 mld. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Neboli by sme však východniari, keby hneď po takomto macošskom vládnom rozhodnutí nehútali, či by sa nedalo nejako obísť za cenu menších nákladov. Košický primátor Z. Trebuľa (SDA) na stretnutí s poslancami NR SR v kraji vyhlásil, že rýchlocesta by sa dala vybudovať aj skôr a rýchlejšie, ak by sa k jestvujúcim dvom pruhom len "pribudovali" ďalšie dve. Tento postoj si už medzitým osvojili viacerí politici a túto alternatívu si vie predstaviť aj predseda výboru pre hospodárstvo NR SR J. Rusnák (SDKÚ). Na minulotýždňovom rokovaní košického MZ sa starosta Juhu Jaroslav Hlinka (NEKA) pýtal vedenia mesta, či by sa namiesto výstavby rýchlocesty nestačilo iba rozšíriť tú súčasnú. "Vzhľadom na nedostatok financií v štátnom rozpočte a v snahe pomôcť nášmu regiónu pritiahnuť investorov zo zahraničia jednoznačne by bolo vhodné veľmi vážne sa takýmto variantom zaoberať. Chcel by som počuť oficiálny názor, či sa tým vedenie mesta zaoberá a vyvíja tlak na investora, čiže na štát zastúpený ministerstvom."

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci tieto myšlienky sa zdajú byť na prvý pohľad logické, v praxi sú nezrealizovateľné. "Návrh, aby sa doplnili len dva jazdné pruhy k existujúcej ceste, pričom by stačilo vybudovať obchvat Sene, by bol možný len vtedy, ak by tento úsek cesty nebol spoplatnený. Podľa zákona č. 127/1994 aj tento návrh na prestavbu alebo rozšírenie jestvujúcej cesty I/68 by podliehal posudzovaniu vplyvu na životné prostredie. Treba si uvedomiť, že hovoríme o rýchlostnej ceste. Je to cesta vyššieho štandardu, s obmedeným prístupom, kde obhospodárovanie okolitého územia musí byť zabezpečené inými komunikáciami. Diaľnice sú spoplatňované a pre súčasných užívateľov v uvedenom úseku musí byť vytvorená možnosť náhradnej dopravnej cesty bez spoplatnenia," uviedol pre Korzár vedúci odboru dopravy a pozemných komunikácií na košickom Krajskom úrade Štefan Krigovský a povzdychol si, že výstavba úseku Košice Milhosť sa do programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2006 nedostala z dôvodu nateraz nízkej intenzity dopravy na tomto úseku.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavka na výstavbu rýchlocesty bola z úrovne Krajského úradu v Košiciach nastoľovaná niekoľko rokov dozadu. Na spomínaný úsek bola vypracovaná technická štúdia a zámer, ktorého obstarávateľom bola Slovenská správa ciest, investorský útvar Košice. Na základe predbežných rokovaní javí sa najvýhodnejší variant č.3, ktorý by začínal na konci Barce, sprava by obišiel Šebastovce a Hanisku a zhruba na polceste medzi ňou a Seňou by pokračoval zhruba 200 metrov vpravo od súčasnej dráhy cesty. Potom by sprava obišiel Seňu a skončil by v Milhosti. Ani jedna z týchto možnpostí sa nezaoberá "zdvojením" súčasnej cesty. Konečné rozhodnutie vyjde podľa Š. Krigovského zo správy o hodnotení a definovaní najvhodnejšej trasy z hľadiska životného prostredia.

Ani vedúci odboru dopravy košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger si nevie predstaviť taký model výstavby rýchlocesty, ktorý sa začal páčiť regionálnym politikom. Spomenul si však, že ešte v roku 1998 bola spracovaná štúdia uvedeného ťahu financovaná z programu PHARE, kde jedna z troch alternatív počítala s rozšírením existujúcej cesty, no ďalšie dva uvažovali s riešením vedenia rýchlostnej cesty v oddelenom koridore. Ako nám ale povedal, nič to však nemení na tom, že KSK podporuje urýchlenie výstavby rýchlocesty, keďže je to najrýchlejšia alternatíva napojenia regiónu na celoeurópsku diaľničnú sieť. "Úvahy o tom, že by sa nemusela budovať nová cesta nie sú v súlade so schváleným zámerom vedenia koridorov v rámci siete transeurópskych magistrál. Cesta R4 je schválený severojužný koridor v rámci doplnkovej siete TINA v parametroch rýchlostnej komunikácie Rzeszów - Vyšný Komárnik - Prešov - Košice - Milhošť - Miškolc. Z tohto dôvodu nie je možné zabezpečovať z rýchlostnej cesty vjazdy a výjazdy na dotknuté nehnuteľnosti pozdĺž trasy v takom požadovanom rozsahu, ako je to zo súčasnej cesty I/68. Nová cesta, ktorej konečné trasovanie bude známe na základe kompromisov posudzovania stavby na životne prostredie v dotknutom území, musí mať oddelený koridor od súčasnej cesty, ktorej charakter aj naďalej bude zabezpečovať obsluhu dotknutého územia," dodal A. Reisinger.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Od Česka až po Jadran
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 117
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 476
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 206
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 877
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 637
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 984
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 575
  8. Od Česka až po Jadran 3 307
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 565
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 477
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Malebnou cestou Alojza Medňanského s Barbarou Rusnákovou.


21. júl
Premiér Eduard Heger.

Hlasovanie v parlamente prebehne v nedeľu.


7 h
Miroslav Kocúr.

Klérus bráni sám seba a priťahuje len sebe podobných.


21. júl
Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop