Korzár logo Korzár Košice

Z. Trebuľa: Správa ciest neurobila nič pozitívne pre výstavbu cesty na Miškolc!

Košice - Hľadanie možností na realizáciu komunikácie z Košíc k maďarskej hranici bolo hlavnou témou pracovného stretnutia, na ktoré pozval primátor

Zdenko Trebuľa (snímka na titulnej strane) zástupcov Cestných stavieb, Inžinierskych stavieb, Útvaru hlavného architekta, Správy komunikácií Košice a Oddelenia výstavby a životného prostredia Magistrátu mesta Košice. Napriek pozvaniu sa na stretnutí nezúčastnil riaditeľ košického Investorského útvaru Slovenskej správy ciest Jozef Uebersax, ani žiadny jeho zástupca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Primátor Košíc vyslovil veľkú nespokojnosť s prístupom Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá podľa neho nehľadá reálne možnosti na čo najrýchlejšie vybudovanie rýchlej cesty smerom na Miškolc, predstavujúcej napojenie východného Slovenska na európsku diaľničnú sieť cez Maďarsko.

SkryťVypnúť reklamu

"SSC Košice neurobila nič pozitívne pre riešenie tohoto životne dôležitého problému nášho regiónu," skonštatoval Zdenko Trebuľa. "Namiesto hľadania razantného a rýchleho riešenia predkladá ministerstvu dopravy najzložitejšie modely s neúmerne vysokými finančnými nákladmi."

Na nedávnom stretnutí so zástupcami ministerstva dopravy prezentovala SSC projekt, ktorého prípravná fáza by mala trvať 5 rokov s perspektívou ukončenia stavebných prác až v roku 2011. Navrhovaný variant nevyužíva existujúcu komunikáciu, ale počíta s úplne novou cestou. Na realizáciu by bolo treba viac ako tri miliardy korún. "Takúto sumu do Košíc nedostaneme nikdy. Veď aj na rozostavanú druhú etapu križovatky Prešovská Sečovská bolo na tento rok schválených len 80 miliónov korún," poznamenal generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb Jaroslav Jarábek a priklonil sa k návrhu primátora Zdenka Trebuľu, ktorý zorganizoval stretnutie zainteresovaných práve s cieľom nájsť rýchlejšie riešenie s využitím existujúcej cesty I. triedy v rozšírenom profile a s vybudovaním obchvatov na kritických bodových uzloch v obciach. "Treba to riešiť rýchlo a operatívne, s takými prostriedkami, ako máme," dodal Jaroslav Jarábek. "Podľa európskych noriem sa za dostupnú diaľnicu považuje tá, ktorá je v okruhu 100 kilometrov. Tento bod je pre nás Miškolc. Treba dosiahnuť, aby bol dostupný po kvalitnej ceste. Nemusí to byť rýchlostná komunikácia, stačí, ak bude kvalitná."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa finančného riaditeľa Cestných stavieb Jána Kravčáka pri využití a rozšírení existujúcej cesty by sa príprava mohla skrátiť, pretože by odpadol zdĺhavý posudzovací a schvaľovací proces. K výstavbe by sa vyjadrovali len obce a majitelia pozemkov. "Jediným limitujúcim faktorom môže byť výkup pozemkov. Inak odhadujem čas do začatia výstavby na jeden až jeden a pol roka."

Všetci účastníci stretnutia hovorili o nevyhnutnosti začať s výstavbou čo najskôr.

"Musíme spojiť financie, združiť sa s obcami a začať čím skôr, aby sme pred investormi, ktorí majú záujem podnikať v regióne, mohli nielen deklarovať, že naše zámery sú skutočné. Musíme dosiahnuť skvalitnenie prepravy a skrátenie prepravných časov," povedal primátor Zdenko Trebuľa.

SkryťVypnúť reklamu

Popri obciach okolo cesty k maďarskej hranici by sa do projektu mohol zapojiť aj priemyselný park Kechnec. Ten bude v budúcich rokoch rásť a je predpoklad, že za prácou tu budú dochádzať ľudia zo širokého okolia práve po spomínanej ceste. Z maďarskej strany je záujem o využívanie košického letiska a perspektívne aj spaľovne. To všetko môže priniesť podstatne väčšiu záťaž na komunikáciu medzi Košicami a maďarskou hranicou.

V závere augusta sa zainteresované subjekty stretnú na magistráte opäť. Dovtedy by mala svetlo sveta uzrieť predštúdia rozšírenia existujúcej cesty s riešením najväčších bodových závad, spolu s výhodami takéhoto riešenia a finančnými odhadmi, na ktorej sa budú podieľať odborníci z Cestných aj Inžinierskych stavieb, Útvaru hlavného architekta i Správy komunikácií. O iniciatíve bude informovaný aj riaditeľ košického Investorského útvaru Slovenskej správy ciest.

Autor: ren

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 462
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 809
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 620
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 785
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 437
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 435
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 729
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu