pneumatiky od 15. novembra do 15. marca. To v praxi znamená, že v zime bude musieť každý vodič kolesá prezúvať, pričom výnimku by mali mať len motocykle a zvláštne motorové vozidlá. Predkladatelia zákona dôvodia vyššou bezpečnosťou, pre vodičov to zas znamená vyššie náklady. Niektorí, takpovediac, sviatoční vodiči zrejme prestanú v tom čase jazdiť. To si ale nemôžu dovoliť prepravné spoločnosti realizujúce dopravu vo verejnom záujme.
"My už roky jazdíme na celoročných pneumatikách a absolútne si neviem predstaviť, že by sme ich museli prezúvať, bol by to hotový cirkus. V podniku máme 350 autobusov a prezutie jedného vyjde asi na 50-tisíc korún. Ľahko si vypočítate, že prezuť celý vozový park by nás stálo 17,5 milióna korún. Pri tejto ekonomike by sme si to dovoliť rozhodne nemohli a kompenzovať výmenu pneumatík zvýšením cien je nereálne. Ubudli by cestujúci," myslí si riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy Košickej dopravnej spoločnosti SAD Ing. Juraj Krempaský.
Ako dodáva, Sad-ka problémy s pneumatikami nikdy nemala. "Dôkazom toho je i uplynulá zima, keď sme bez väčších problémov vyšli na každý kopec. Uznávam, že iné je to v prípade kamiónov. Musíme si však ešte počkať na detaily zákona, no zrejme budeme žiadať výnimku. Otázne tiež je, kde by sme gumy skladovali, na to je potrebný obrovský priestor. Aj tam je potrebné dodržiavať predpisy, nemôžem uložiť niekoľko pneumatík na seba, lebo sa zdeformujú. Ďalej protipožiarne predpisy, keď k tomu všetkému prirátam vyššiu spotrebnú daň na naftu, či DPH, pre nás to znamená pomaly katastrofu. Ak to budeme musieť urobiť, budú chýbať peniaze na dopravu. Ľahko si to predstaviť, začne uvoľňovanie liniek, prepúšťanie vodičov, hnev starostov i bežných cestujúcich. Dostaneme sa do situácie, keď už nebude riešenie. Toto môže položiť dopravu na kolená," uzatvára J. Krempaský.
Podobný názor majú aj v Dopravnom podniku mesta Košíc. Aj keď majú autobusov menej, pri súčasnej ekonomickej situácii podniku a doslovnom otáčaní každej koruny v ruke a s tým súvisiacim obmedzovaním spojov by povinnosť prezúvať pneumatiky znamenala pomaly katastrofu.
"Presne o tom sme sa bavili vo vedení podniku. Potrebovali by sme totiž okolo 1300 gúm, čo znamená priamu investíciu okolo 10 miliónov korún. Každý z autobusov potrebuje iný počet pneumatík, niektoré desať, iné zas šesť. A proces prezúvania? To by sme dva týždne nerobili nič iné. Ak k tomu pripočítame aj disky, suma podstatne vzrastá," myslí si technický riaditeľ DPMK Imrich Fraj.
Zároveň poznamenáva, že zimné pneumatiky sú oproti celoročným, ktoré nateraz v podniku používajú, drahšie.
"Nikdy sme zimné gumy nepoužívali, dúfame, že by sa na nás mohla vzťahovať nejaká výnimka. Peniaze by sa možno na pneumatiky aj našli. No odkiaľ ich škrtnúť, keď aj tak máme napätý rozpočet? Zrejme by to pocítil cestujúci a to nie je správna cesta. Robí nám to vrásky na tvári, čo ale bude v skutočnosti, sa uvidí, až zákon vyjde v zbierke."
Problém so zimnými pneumatikami sa ale dotkne aj predajcov automobilov. Tí totiž pri predaji áut v zime predávali vozidlá vybavené celoročnými pneumatikami.
"Ešte sme sa nad tým príliš nezamýšľali. Mám však za to, že táto povinnosť používať zimné pneumatiky platí pri jazdení a nie pri predaji auta. Netušíme, ako sa k tomu postaví dovozca. Ak by sme museli predávať autá už so zimnými gumami, bolo by to dosť tvrdé," hovorí vedúci predaja automobilov Audi a Volkswagen spoločnosti Auto - Gábriel, s. r. o. Mojmír Guzanin.
V praxi to teda bude zrejme vyzerať tak, že ak si po 15. novembri kúpite nové auto, budete musieť investovať i do zimných pneumatík. Samozrejme, ak na ňom chcete do marca jazdiť bez pokút. To nie najmenšiu investíciu o pekných pár tisícok predraží.
A ako sa bude na vodičov nerešpektujúcich zákon pozerať polícia? "Zatiaľ nič nevieme, nedostali sme žiaden vykonávací predpis. Novela ešte nevyšla v Zbierke zákonov, preto je predčasné robiť závery," povedal nám riaditeľ krajského dopravného inšpektorátu plk. JUDr. František Lukačko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári