Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Čakanie kamionistov na hranici spôsobila výmena colníkov kvôli škandálu s cukrom

Košice - Kilometer dlhý rad kamiónov a nákladných vozidiel čakal včera ráno o pol deviatej na odbavenie pri hraničnom priechode do Maďarska

Milhosť. Taký bol rad na slovenskej strane. Z druhej strany hranice vraj bola situácia rovnaká. Podobne to vyzerá na tomto hraničnom priechode už niekoľko dní a ako nám povedali vodiči kamiónov, rady bývajú dokonca ešte dlhšie. Vodiči sú zúfalí...

"Ja tu stojím od štvrť na sedem ráno. Ale keďže mám voľný príves, stojím v tomto kratšom rade. Podstatne horšie sú na tom naložení kolegovia," dozvedáme sa od mladého muža za volantom, ktorého od vytúženej rampy delilo už len pár metrov.

Rovných dvanásť hodín čakal na odbavenie vodič náklaďáku, ktorý viezol na korbe nejaký sypký materiál. Namierené to mal do Maďarska. "Zvyčajne tu stojíme tri až päť hodín. V posledných dňoch je to však nenormálne. No a dnes tu stojím už dvanásť hodín," povzdychol si.

Skryť Vypnúť reklamu

Kamionistom do predstavovania veľmi nebolo. Až Ján Pavlík z Družstevnej sa nám pod svoj názor aj podpísal. "Mne je to už jedno. Mám dva mesiace do dôchodku a túto robotu robím už tridsať rokov," smial sa. "Čakačku" zvládal s úsmevom na tvári a v družnej debate so známymi vodičmi z ďalších áut. "Robím druhú fúru za sebou, takže tu stojím druhý raz po sebe. Ale teraz nemám naložené, takže to pôjde rýchlejšie. Čo sa týka odbavovania, je to zo dňa na deň horšie."

Viacerí vodiči viezli materiál z košického U. S. Steelu a ich cieľovou stanicou bolo Maďarsko. Jeden z nich sa nám posťažoval, že už zjedol všetko, čo mal v zásobe. A to sa dostal len pár kilometrov za Košice. Zhruba v polovici kilometrového radu kamiónov sme objavili dvojicu maďarských rómskych muzikantov, ktorí s husličkami v ruke spestrovali chvíle čakania vodičom náklaďákov. Práve stáli pri kamióne, ktorý viedol mladý maďarský šofér. Posťažoval sa nám, že za ten čas, čo stojí v rade, sa posunul asi len o tridsať metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

A čo dvojica huslistov, oplatí sa im hrať do uška čakajúcich kamionistov? Nuž, o zárobkoch sa s nami veľmi baviť nechceli. "Nie je toho veľa, čo tu zarobíme. Chodíme sem z Maďarska. Slováci nás veľmi radi nemajú, lebo sme Maďari a ešte k tomu Rómovia. Najhoršie je to ale s Poliakmi, tí nám už vôbec nerozumejú," zverila sa nám sympatická dvojica s husličkami v rukách.

Vodiči si čas čakania krátia, ako nám povedali, väčšinou pospávaním za volantom. Niektorí pri otázke na hodiny čakania len pokojne mávli rukou s poznámkou, že inde to býva ešte horšie... Iní však utrúsili, že možno sa colníci preto až tak veľmi nesnažia, lebo vedia, že po rušení hraníc sa budú ich počty znižovať...

Klaudia JURKOVIČOVÁ

Foto: Judita ČERMÁKOVÁ

Foto do čísla, spravodajstvo, Colnica Kamiony

Skryť Vypnúť reklamu

Text k foto:

1.(muzikanti judy)- Až z Maďarska prichádza obveseľovať čakajúcich vodičov dvojica muzikantov

2.(kamionisti judy) - Pána Pavlíka (v strede) po 30 rokoch za volantom už len tak ľahko nič neprekvapí

* * *

Naši colníci sa bránia, že za to môžu Maďari

"Zatiaľ sme počty zamestnancov neznižovali," uvádza veci na pravú mieru riaditeľ košického Colného úradu JUDr. Jozef Pavlovský. "Príčina, prečo kamióny a nákladné vozidlá musia na odbavenie najmä posledný týždeň čakať podstatne dlhšie, ako bývalo u nás dobrým zvykom, spočíva v niečom úplne inom."

Vzápätí vysvetlil, v čom. Veľká aféra s cukrom, ktorá sa prevalila v Maďarsku, mala za následok výmenu mnohých maďarských colníkov. Aj dvaja slovenskí colníci, ktorí boli do škandálu zapletení, boli prepustení, z toho jeden pracoval práve na hraničnom priechode v Milhosti. Maďarská strana na jar stiahla až 19 svojich colníkov a nahradila ich inými, prevažne z vnútrozemia. Len za posledný mesiac bola vymenená na maďarskej strane celá jedna zmena, v ktorej pracovalo šesť či sedem colníkov. Novým maďarským colníkom pravdepodobne istý čas potrvá, kým sa zoznámia s novým pracoviskom a technológiou, ktorým je vybavené. Na posilnenie zmien nemá údajne maďarská strana dostatočné personálne kapacity. Pomalšie odbavovanie kamiónov maďarskými colníkmi môže byť spôsobené aj zrejme podstatne prísnejšími kontrolami odbavovaných vozidiel vzhľadom na nedávny škandál. K určitému zdržaniu môže dochádzať aj na maďarskej špedícii.

V tzv. cukrovej afére ide o cukor, ktorý bol dovážaný z Poľska na Slovensko a u nás bol aj uskladnený. Následne sa exportoval do Maďarska. Pri preclievaní kamiónov s cukrom sa však preclila len časť nákladu. Tým sa maďarskému štátnemu rozpočtu spôsobila škoda v desiatkach miliónov forintoch.

"Snažíme sa robiť, čo je v našich silách, aby sme urýchlili vybavovanie kamiónov, problém však nie je na našej strane. Posilnili sme naše zmeny o colníkov z Hidásnémeti. Keďže nemáme dostatočný odstavný priestor pre čakajúce kamióny, uvoľnili sme pre ne namiesto jedného až dva príjazdné pruhy, z ktorých jeden bol pôvodne určený výlučne pre autobusy. Tak môžeme mať naraz v colnom priestore až 16 kamiónov. Dúfam, že sa situácia čím skôr vyrieši," uviedol JUDr. Pavlovský.

My už len dodávame, že to bola práve paradoxne maďarská strana, ktorá tlačila našich colníkov k tomu, aby kamióny vybavovali čo najrýchlejšie. Teraz to viazne u nich. Čakajú však vodiči nákladných vozidiel na oboch stranách.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 875
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 384
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 621
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 427
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 343
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 225
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 160
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 745
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 560
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 395
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z tejto húštiny by mala viesť úniková cesta.

Svätému Otcovi hľadajú únikovú cestu. V hre je chodník vyšliapaný miestnymi.


a 1 ďalší 4 h
Dve nové premostenia povedú cez rieku Torysa v blízkosti Mestskej športovej haly.

Premostiť chcú Torysu pri Mestskej hale.


4 h
Tibor na okresnom súde.

Devätnásťročný Košičan má už jedenásť odsúdení.


4 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Účastníci protestného zhromaždenia proti opatreniam vlády.

Políciu nepriamo kritizoval aj Heger.


6 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte letnú olympiádu online.


Sportnet 5 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


5 h
Boris Kollár

Exekútori tvrdia, že ľudia sa k peniazom dostanú ešte ťažšie.


28. júl

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop