Milhosť. Taký bol rad na slovenskej strane. Z druhej strany hranice vraj bola situácia rovnaká. Podobne to vyzerá na tomto hraničnom priechode už niekoľko dní a ako nám povedali vodiči kamiónov, rady bývajú dokonca ešte dlhšie. Vodiči sú zúfalí...
"Ja tu stojím od štvrť na sedem ráno. Ale keďže mám voľný príves, stojím v tomto kratšom rade. Podstatne horšie sú na tom naložení kolegovia," dozvedáme sa od mladého muža za volantom, ktorého od vytúženej rampy delilo už len pár metrov.
Rovných dvanásť hodín čakal na odbavenie vodič náklaďáku, ktorý viezol na korbe nejaký sypký materiál. Namierené to mal do Maďarska. "Zvyčajne tu stojíme tri až päť hodín. V posledných dňoch je to však nenormálne. No a dnes tu stojím už dvanásť hodín," povzdychol si.
Kamionistom do predstavovania veľmi nebolo. Až Ján Pavlík z Družstevnej sa nám pod svoj názor aj podpísal. "Mne je to už jedno. Mám dva mesiace do dôchodku a túto robotu robím už tridsať rokov," smial sa. "Čakačku" zvládal s úsmevom na tvári a v družnej debate so známymi vodičmi z ďalších áut. "Robím druhú fúru za sebou, takže tu stojím druhý raz po sebe. Ale teraz nemám naložené, takže to pôjde rýchlejšie. Čo sa týka odbavovania, je to zo dňa na deň horšie."
Viacerí vodiči viezli materiál z košického U. S. Steelu a ich cieľovou stanicou bolo Maďarsko. Jeden z nich sa nám posťažoval, že už zjedol všetko, čo mal v zásobe. A to sa dostal len pár kilometrov za Košice. Zhruba v polovici kilometrového radu kamiónov sme objavili dvojicu maďarských rómskych muzikantov, ktorí s husličkami v ruke spestrovali chvíle čakania vodičom náklaďákov. Práve stáli pri kamióne, ktorý viedol mladý maďarský šofér. Posťažoval sa nám, že za ten čas, čo stojí v rade, sa posunul asi len o tridsať metrov.
A čo dvojica huslistov, oplatí sa im hrať do uška čakajúcich kamionistov? Nuž, o zárobkoch sa s nami veľmi baviť nechceli. "Nie je toho veľa, čo tu zarobíme. Chodíme sem z Maďarska. Slováci nás veľmi radi nemajú, lebo sme Maďari a ešte k tomu Rómovia. Najhoršie je to ale s Poliakmi, tí nám už vôbec nerozumejú," zverila sa nám sympatická dvojica s husličkami v rukách.
Vodiči si čas čakania krátia, ako nám povedali, väčšinou pospávaním za volantom. Niektorí pri otázke na hodiny čakania len pokojne mávli rukou s poznámkou, že inde to býva ešte horšie... Iní však utrúsili, že možno sa colníci preto až tak veľmi nesnažia, lebo vedia, že po rušení hraníc sa budú ich počty znižovať...
Klaudia JURKOVIČOVÁ
Foto: Judita ČERMÁKOVÁ
Foto do čísla, spravodajstvo, Colnica Kamiony
Text k foto:
1.(muzikanti judy)- Až z Maďarska prichádza obveseľovať čakajúcich vodičov dvojica muzikantov
2.(kamionisti judy) - Pána Pavlíka (v strede) po 30 rokoch za volantom už len tak ľahko nič neprekvapí
* * *
Naši colníci sa bránia, že za to môžu Maďari
"Zatiaľ sme počty zamestnancov neznižovali," uvádza veci na pravú mieru riaditeľ košického Colného úradu JUDr. Jozef Pavlovský. "Príčina, prečo kamióny a nákladné vozidlá musia na odbavenie najmä posledný týždeň čakať podstatne dlhšie, ako bývalo u nás dobrým zvykom, spočíva v niečom úplne inom."
Vzápätí vysvetlil, v čom. Veľká aféra s cukrom, ktorá sa prevalila v Maďarsku, mala za následok výmenu mnohých maďarských colníkov. Aj dvaja slovenskí colníci, ktorí boli do škandálu zapletení, boli prepustení, z toho jeden pracoval práve na hraničnom priechode v Milhosti. Maďarská strana na jar stiahla až 19 svojich colníkov a nahradila ich inými, prevažne z vnútrozemia. Len za posledný mesiac bola vymenená na maďarskej strane celá jedna zmena, v ktorej pracovalo šesť či sedem colníkov. Novým maďarským colníkom pravdepodobne istý čas potrvá, kým sa zoznámia s novým pracoviskom a technológiou, ktorým je vybavené. Na posilnenie zmien nemá údajne maďarská strana dostatočné personálne kapacity. Pomalšie odbavovanie kamiónov maďarskými colníkmi môže byť spôsobené aj zrejme podstatne prísnejšími kontrolami odbavovaných vozidiel vzhľadom na nedávny škandál. K určitému zdržaniu môže dochádzať aj na maďarskej špedícii.
V tzv. cukrovej afére ide o cukor, ktorý bol dovážaný z Poľska na Slovensko a u nás bol aj uskladnený. Následne sa exportoval do Maďarska. Pri preclievaní kamiónov s cukrom sa však preclila len časť nákladu. Tým sa maďarskému štátnemu rozpočtu spôsobila škoda v desiatkach miliónov forintoch.
"Snažíme sa robiť, čo je v našich silách, aby sme urýchlili vybavovanie kamiónov, problém však nie je na našej strane. Posilnili sme naše zmeny o colníkov z Hidásnémeti. Keďže nemáme dostatočný odstavný priestor pre čakajúce kamióny, uvoľnili sme pre ne namiesto jedného až dva príjazdné pruhy, z ktorých jeden bol pôvodne určený výlučne pre autobusy. Tak môžeme mať naraz v colnom priestore až 16 kamiónov. Dúfam, že sa situácia čím skôr vyrieši," uviedol JUDr. Pavlovský.
My už len dodávame, že to bola práve paradoxne maďarská strana, ktorá tlačila našich colníkov k tomu, aby kamióny vybavovali čo najrýchlejšie. Teraz to viazne u nich. Čakajú však vodiči nákladných vozidiel na oboch stranách.
Autor: kla
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári