Korzár logo Korzár Košice

Čakanie kamionistov na hranici spôsobila výmena colníkov kvôli škandálu s cukrom

Košice - Kilometer dlhý rad kamiónov a nákladných vozidiel čakal včera ráno o pol deviatej na odbavenie pri hraničnom priechode do Maďarska

Milhosť. Taký bol rad na slovenskej strane. Z druhej strany hranice vraj bola situácia rovnaká. Podobne to vyzerá na tomto hraničnom priechode už niekoľko dní a ako nám povedali vodiči kamiónov, rady bývajú dokonca ešte dlhšie. Vodiči sú zúfalí...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ja tu stojím od štvrť na sedem ráno. Ale keďže mám voľný príves, stojím v tomto kratšom rade. Podstatne horšie sú na tom naložení kolegovia," dozvedáme sa od mladého muža za volantom, ktorého od vytúženej rampy delilo už len pár metrov.

Rovných dvanásť hodín čakal na odbavenie vodič náklaďáku, ktorý viezol na korbe nejaký sypký materiál. Namierené to mal do Maďarska. "Zvyčajne tu stojíme tri až päť hodín. V posledných dňoch je to však nenormálne. No a dnes tu stojím už dvanásť hodín," povzdychol si.

SkryťVypnúť reklamu

Kamionistom do predstavovania veľmi nebolo. Až Ján Pavlík z Družstevnej sa nám pod svoj názor aj podpísal. "Mne je to už jedno. Mám dva mesiace do dôchodku a túto robotu robím už tridsať rokov," smial sa. "Čakačku" zvládal s úsmevom na tvári a v družnej debate so známymi vodičmi z ďalších áut. "Robím druhú fúru za sebou, takže tu stojím druhý raz po sebe. Ale teraz nemám naložené, takže to pôjde rýchlejšie. Čo sa týka odbavovania, je to zo dňa na deň horšie."

Viacerí vodiči viezli materiál z košického U. S. Steelu a ich cieľovou stanicou bolo Maďarsko. Jeden z nich sa nám posťažoval, že už zjedol všetko, čo mal v zásobe. A to sa dostal len pár kilometrov za Košice. Zhruba v polovici kilometrového radu kamiónov sme objavili dvojicu maďarských rómskych muzikantov, ktorí s husličkami v ruke spestrovali chvíle čakania vodičom náklaďákov. Práve stáli pri kamióne, ktorý viedol mladý maďarský šofér. Posťažoval sa nám, že za ten čas, čo stojí v rade, sa posunul asi len o tridsať metrov.

SkryťVypnúť reklamu

A čo dvojica huslistov, oplatí sa im hrať do uška čakajúcich kamionistov? Nuž, o zárobkoch sa s nami veľmi baviť nechceli. "Nie je toho veľa, čo tu zarobíme. Chodíme sem z Maďarska. Slováci nás veľmi radi nemajú, lebo sme Maďari a ešte k tomu Rómovia. Najhoršie je to ale s Poliakmi, tí nám už vôbec nerozumejú," zverila sa nám sympatická dvojica s husličkami v rukách.

Vodiči si čas čakania krátia, ako nám povedali, väčšinou pospávaním za volantom. Niektorí pri otázke na hodiny čakania len pokojne mávli rukou s poznámkou, že inde to býva ešte horšie... Iní však utrúsili, že možno sa colníci preto až tak veľmi nesnažia, lebo vedia, že po rušení hraníc sa budú ich počty znižovať...

Klaudia JURKOVIČOVÁ

Foto: Judita ČERMÁKOVÁ

Foto do čísla, spravodajstvo, Colnica Kamiony

SkryťVypnúť reklamu

Text k foto:

1.(muzikanti judy)- Až z Maďarska prichádza obveseľovať čakajúcich vodičov dvojica muzikantov

2.(kamionisti judy) - Pána Pavlíka (v strede) po 30 rokoch za volantom už len tak ľahko nič neprekvapí

* * *

Naši colníci sa bránia, že za to môžu Maďari

"Zatiaľ sme počty zamestnancov neznižovali," uvádza veci na pravú mieru riaditeľ košického Colného úradu JUDr. Jozef Pavlovský. "Príčina, prečo kamióny a nákladné vozidlá musia na odbavenie najmä posledný týždeň čakať podstatne dlhšie, ako bývalo u nás dobrým zvykom, spočíva v niečom úplne inom."

Vzápätí vysvetlil, v čom. Veľká aféra s cukrom, ktorá sa prevalila v Maďarsku, mala za následok výmenu mnohých maďarských colníkov. Aj dvaja slovenskí colníci, ktorí boli do škandálu zapletení, boli prepustení, z toho jeden pracoval práve na hraničnom priechode v Milhosti. Maďarská strana na jar stiahla až 19 svojich colníkov a nahradila ich inými, prevažne z vnútrozemia. Len za posledný mesiac bola vymenená na maďarskej strane celá jedna zmena, v ktorej pracovalo šesť či sedem colníkov. Novým maďarským colníkom pravdepodobne istý čas potrvá, kým sa zoznámia s novým pracoviskom a technológiou, ktorým je vybavené. Na posilnenie zmien nemá údajne maďarská strana dostatočné personálne kapacity. Pomalšie odbavovanie kamiónov maďarskými colníkmi môže byť spôsobené aj zrejme podstatne prísnejšími kontrolami odbavovaných vozidiel vzhľadom na nedávny škandál. K určitému zdržaniu môže dochádzať aj na maďarskej špedícii.

V tzv. cukrovej afére ide o cukor, ktorý bol dovážaný z Poľska na Slovensko a u nás bol aj uskladnený. Následne sa exportoval do Maďarska. Pri preclievaní kamiónov s cukrom sa však preclila len časť nákladu. Tým sa maďarskému štátnemu rozpočtu spôsobila škoda v desiatkach miliónov forintoch.

"Snažíme sa robiť, čo je v našich silách, aby sme urýchlili vybavovanie kamiónov, problém však nie je na našej strane. Posilnili sme naše zmeny o colníkov z Hidásnémeti. Keďže nemáme dostatočný odstavný priestor pre čakajúce kamióny, uvoľnili sme pre ne namiesto jedného až dva príjazdné pruhy, z ktorých jeden bol pôvodne určený výlučne pre autobusy. Tak môžeme mať naraz v colnom priestore až 16 kamiónov. Dúfam, že sa situácia čím skôr vyrieši," uviedol JUDr. Pavlovský.

My už len dodávame, že to bola práve paradoxne maďarská strana, ktorá tlačila našich colníkov k tomu, aby kamióny vybavovali čo najrýchlejšie. Teraz to viazne u nich. Čakajú však vodiči nákladných vozidiel na oboch stranách.

Autor: kla

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu