autobusov SAD totiž aj napriek tomu, že majú študentskú preukážku pýtajú plné cestovné. Na zľavu vraj nemajú nárok. neplatí to však u všetkých prepravcov SAD, veď napríklad v michalovskej sadke stačí na uplatnenie zľavy počas prázdnin ukázať vodičovi index.
"Vôbec sa mi to nepáči, do školy musím ísť a aj napriek tomu, že samotné štúdium nie je lacné vyžadujú aj plné cestovné. Čo sa budem hádať, na Slovensku väčšina vecí funguje zvláštne, preto sa niet čomu čudovať," vyjadril sa študent prešovskej univerzity dochádzajúci z Košíc.
Ako sme spomínali, nie všetky autobusové spoločnosti pristúpili k tomuto systému a preto študent paradoxne môže cestovať aj za polovicu, musí ale nastúpiť do toho správneho autobusu. Košická SAD totiž počas prázdnin 50 % zľavu na cestovnom študentom poskytne len na základe potvrdenia zo školy.
"Školský rok sa oficiálne končí 30. júnom, pričom podľa našich zistení semestre na vysokých školách sa uzatvárajú 11. júla. My máme uzatvorenú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme a počas prázdnin nám štát straty nevykrýva. Teda do spomínaného dátumu si študenti pri cestovaní na skúšku môžu uplatniť 50-percentnú zľavu na cestovnom, ale len na základe potvrdenia zo študijného oddelenia, že v danom termíne majú naozaj skúšku," vysvetľuje riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy Košickej dopravnej spoločnosti, a.s., Ing. Juraj Krempaský.
Ako dodal, zľavy v ďalšom období bude SAD uznávať len na základe potvrdenia, že študent v danom období absolvuje povinnú prax. "Od septembra začnú zľavy platiť opätovne. Túto taktiku sme zvolili kvôli tomu, že by mohlo dôjsť k zneužívaniu zliav. Veď študenti by si cestovali na kúpaliská, či na žúry, no nám by nik stratu na doprave nenahradil."
To teda znamená, že pokiaľ chce študent cestovať za polovicu musí aj tak jednu cestu pre potvrdenie zo školy precestovať za plnú sumu cestovného... "Presne tak, avšak mám za to, že študenti veľmi dobre vedia, kedy majú skúšky. Pre nich nie je problém zájsť na študijné oddelenie a vypýtať si potvrdenie, že v týchto dňoch sa zúčastnia skúšky. navyše vodiči akceptujú aj index, avšak len s podpisom o vykonanej skúške v daný deň."
Túto neprehľadnú situáciu by mohli zmeniť paušálne zľavy na komerčnej báze, ktoré by platili bez obmedzenia. SAD Košice už o niečom podobnom rokovala s Technickou univerzitou. Realizovalo by sa to na základe informácií uložených v čípovej karte študenta, pričom univerzita by každý polrok kontrolovala, či je študent naďalej skutočne študentom. "Problém zatiaľ spočíva v tom, ako napáliť do karty počet kilometrov. Na TU to nevedia, my by sme museli na to vyčleniť zvláštneho človeka. Zamýšľame sa aj na tým, aby komerčné zľavy v konečnej podobe platili v rámci všetkých dopravcov na území Slovenska. To si však vyžaduje množstvo rokovaní," hovorí J. Krempaský.
Momentálne sa teda zvažuje, či komerčná zľava bude platiť len na cestu z domu do školy a späť, alebo v celom rozsahu poskytovanej dopravy. "Na jednej strane by sme prilákali cestujúcich, na druhej by sme možno prišli o časť tržieb v autobusoch, ktoré sú stále naplnené ľuďmi, ktorí si hradia plné cestovné. Výhodou však je, že by zľava platila neobmedzene počas celého roka. Či však bude táto zľava aspoň v rámci technickej univerzity platiť už od septembra to je ešte priskoro tvrdiť."
Dopravcov však trápi aj zvýšenie spotrebnej dane na naftu, k čomu dôjde od augusta. "Zvyšovanie cestovného nie je cestou vpred. Nemôžeme si to dovoliť, národ by sa zbláznil. Znamenalo by to pokles cestujúcich a efekt by bol nulový. Ľudia nemajú peniaze, ekonomická situácia je nedobrá a tak by zrejme radšej opravili svoje autá. Niečo sa však udiať musí, čo, na to si zrejme ešte chvíľu počkáme."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári