jednotným tiesňovým volaním 112. To znamená, že každý, kto potrebuje pomoc a nachádza sa na území spomínaného kraja, sa po vytočení tohto čísla bezplatne dovolá na krajského operátora, ktorý podľa potreby posunie informáciu na základné zložky.
Za dva dni, teda 48 hodín nepretržitej prevádzky, zaznamenali na koordinačnom stredisku okolo 6500 volaní, pričom až v neuveriteľných 80 percentách z nich išlo o vtipkovanie verejnosti.
"Táto zábava, zdá sa, nepozná medze. Ak by sme odrátali nejaké omyly, súvisiace s tým, že si nás ľudia často mýlia s informáciami o telefónnych číslach, či linkou dôvery, je strašne veľa telefonátov, kedy volajúci len tak skúšajú, čo sa stane. Naši ľudia nestíhajú zdvíhať telefóny, veď na hodinu to vychádza na vyše 135 telefonátov. Ak vezmeme, že len dvadsať precent volajúcich skutočne potrebuje pomoc, tak to už stojí za zváženie," hovorí vedúci zmeny operačného strediska Mgr. Ján Vangor.
Ako dodáva, veľa ľudí len skúša, zavolá a neohlási sa.
"Sú aj takí, ktorí sa vyškierajú, vykrikujú a nadávajú našim ľuďom. Vulgárne výrazy nevynímajúc. Väčšinou však ide o deti, keďže majú prázdniny, asi sa nudia. Je to spôsobené tým, že sa môžu dostať k hocijakému mobilu, ktorý nemusí mať ani kredit, oni sa dovolajú, keďže ide o bezplatnú linku."
Zneužívať pritom linku tiesňového volania sa však nemusí oplatiť.
"Krajský úrad môže uložiť pokutu až do výšky 50 tisíc korún. Všetky tiesňové hovory sa nahrávajú, zaznamenávajú a prostredníctvom počítačového systému vieme zistiť číslo a zároveň lokalitu odkiaľ občan volá."
Veľa ľudí sa pýta, načo má volať na číslo 112, keď potrebuje pomoc, rýchlejšie ju dostane od hlavnej záchrannej zložky, polície, záchranky, či hasičov. Veď predsa ak niečo oznámi na kraj, pokiaľ títo ľudia hovor prepoja, dohodnú sa...
"Možno to na prvý pohľad tak vyzerá. my však máme špeciálne digitálne linky prepojené cez počítač. Nadnesene povedané, Michalovčan sa skôr dovolá hasičov vo svojom meste, ak zavolá do Košíc, ako keby telefonoval priamo im v Michalovciach."
Mgr. Vangor dodáva, že linky 150, 155, 158 ostávajú naďalej v platnosti.
"Ak sa na linke 112 ozve obsadzovací signál, odporúčame volajúcim, aby sa kontaktovali na týchto núdzových číslach. Ešte raz by som rád apeloval na rodičov, ktorí majú malé deti, aby im vysvetlili dôležitosť tohto čísla. Žiadame teda ľudí, aby kvôli tým, ktorí potrebujú pomoc a sú v ohrození života, zámerne nezneužívali linku tiesňového volania."
Za pomerne krátky čas však už operačné stredisko ľuďom aj pomohlo.
"Väčšinou kontaktujeme záchranku, či políciu. Zatiaľ sme však nemali prípad, aby sme museli kontaktovať všetky zložky naraz," uzavrel J. Vangor.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári