že mesačný sklz v platbách môže spôsobiť značný nedoplatok. "Radšej si vždy každý mesiac zaplatím potrebnú čiastku, ako by mi to potom chýbalo. Viete, suma sa môže naakumulovať a potom ako dôchodkyňa nebudem mať z čoho zaplatiť veľký nedoplatok," zatelefonovala nám pani Mária.
Na skutočnosť, ako je možné, že ľudia nedostali predpis na zálohovú platbu za elektrinu sme sa opýtali vedúcej marketingu Východoslovenskej energetiky, a.s. Ing. Soni Gergeľovej. "To, že niektorí ľudia nenašli v SIPO doklade platbu za elektrinu súvisí s tým, že sme prešli z pôvodne dvanástich predpísaných preddavkových (zálohových) platieb za elektrinu počas roka na jedenásť. To znamená, že naši odberatelia elektriny v domácnostiach zaplatia jedenásť preddavkových platieb počas dvanásťmesačného fakturačného obdobia. Plus jednu faktúru, ak majú nedoplatok. Preplatok im samozrejme vrátime. To, v ktorom mesiaci nemajú predpísanú preddavkovú platbu závisí od ich fakturačného obdobia. V tomto mesiaci, čiže v júni, nemajú predpísanú platbu zákazníci šiesteho fakturačného cyklu," vysvetľuje Ing. Gergeľová.
Zároveň dodáva, že faktúru ľudia obdržia do troch týždňov od odpočtu elektromera. "Odpočty elektromerov v príslušnom fakturačnom období robíme vždy od začiatku mesiaca (v mesiaci, keď nepredpisujeme preddavkovú platbu), faktúry potom zasielame priebežne."
Fakturačné obdobie sa pritom počíta od dátumu uskutočnenia predchádzajúceho periodického odpočtu elektromera po dátum posledného odpočtu. "V prípade, ak zákazník platí preddavkové platby za elektrinu platobným dokladom SIPO, bude aj výsledná suma z faktúry (preplatok alebo nedoplatok) zahrnutá do príslušnej mesačnej platby SIPO, konkrétne u 6-teho fakturačného cyklu do platby SIPO v mesiaci júl. Predtým naši zákazníci dostávali faktúry až po ich zaplatení a doba medzi odpočtom a ich doručením bola minimálne dva mesiace."
Nové ceny za elektrinu platné od 1.1.2003 sú použité pre výpočet sumy za spotrebovanú elektrinu od stavu elektromera odčítaného pri kontrolnom odpočte v januári. "Nik nebude mať účtovanú vyššiu sumu vzhľadom na zmeny cien, keďže sme urobili kontrolné odpočty. Naopak, ak sme niekomu odpočítali elektromer napríklad až 4. januára, pretože nedalo sa urobiť všetky odpočty v jeden deň, od tohto termínu sa mu počíta aj nová cena. Čiže tie štyri dni mal ešte lacnejšiu elektrinu, aj keď už platili vyššie ceny. Vo faktúre za elektrinu si už zákazníci nájdu aj jedenásť nových preddavkových platieb, ktorých výška zohľadňuje ich predpokladanú ročnú spotrebu."
Na elektrárne chodí v poslednom období veľa ľudí, ktorí zálohu nezaplatili v termíne. Pokiaľ však platia cez SIPO, platbu pošta zrealizuje len do konca príslušného mesiaca. Po tomto termíne je už nutné hľadať iné cesty k zaplateniu zálohy. "Skutočne je takých ľudí dosť. Potom musia prísť osobne na Kontaktné miesto zákazníka, prípadne vyplatiť preddavkovú platbu poštovou poukážkou alebo zadať príkaz na platbu zo svojho účtu. Sú to zbytočné problémy. V prípade, ak však zákazník nezaplatí, dostane od nás upomienku s uvedením termínu splatnosti. Ak ani do tohto termínu nezaplatí, generuje sa príkaz na vypnutie. Opätovné zapojenie po zaplatení pohľadávky je spoplatňované. Preto doporučujem našim zákazníkom - odberateľom elektriny, aby si termíny splatnosti uvedomovali a platili načas (Pri platbe platobným dokladom SIPO je to do konca mesiaca). My posielame len jednu upomienku, za ktorú zatiaľ neúčtujeme manipulačný poplatok, avšak predbežne už o takomto kroku uvažujeme."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári