sociálneho rozvoja kraja. V ňom budú okrem iného uvedené aj hodnotenia okresov podľa ich úrovne rozvinutosti, ktoré vypracoval úrad VÚC a "odobrila" ho aj spoločnosť MESA 10. K depresným a hospodársky problémovým oblastiam budú patriť okresy Sobrance a Gelnica, o niečo lepšie sú na tom "stagnujúce" okresy Košice-okolie, Rožňava a Trebišov. Medzi stabilizované a postupne sa transformujúce patrí Spišská Nová Ves a Michalovce. Najlepšie sú na tom podľa tejto analýzy štyri košické okresy. Spomínané hodnotenie bude mať význam najmä pri rozdeľovaní financií pre ďalší rozvoj, malo by platiť, že najmenej rozvinuté okresy budú v rámci princípu solidarity uprednostňované.
Druhú časť materiálu tvorí 20 konkrétnych programových zámerov rozvoja Košického kraja, medzi ktorými by sme napríklad našli priemyselno-logistický park v Čiernej nad Tisou, zatraktívnenie Tokajskej vínnej cesty alebo podpora rozvoja turistického ruchu na Zemplínskej šírave.
Okrem týchto reálnejších projektov sa doň dostal aj jeden ešte z čias RVHP! Tým projektom je priame prepojenie východného Slovenska s Čiernym morom po riekach Bodrog, Tisa a Dunaj prostredníctvom tzv. prístaviskovej hrany v Ladmovciach. Ešte socialistickí plánovači v RVHP chceli prepojiť prostredníctvom Dunaja maďarské rieky Tisa a Bodrog, čím by vznikla vodná cesta s napojením do Čierneho mora. Na tento projekt by mala byť vyčlenená zhruba miliarda korún, pričom až polovicu z nej by mali vykryť zdroje z EÚ.
Podľa Petra Ťapáka z odboru regionálneho košického VÚC by však nemuselo ísť iba o sci-fi, pretože aj v Česku sa vraj rozpráva o podobnom projekte a navyše EÚ uprednosťňuje lodnú dopravu pred cestnou. Zároveň dodal, že nie každý z týchto 20 projektov sa bude automaticky realizovať, keďže navrhnutý zoznam je otvoreným dokumentom a v budúcnosti sa bude ešte doplňovať a spresňovať.
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári