nie je jednoduché. Nezriedka sa stáva, že ľudia s problémami srdca skolabujú a musia urýchlene vyhľadať lekársku pomoc. Odborníci odporúčajú vypiť denne niekoľko litrov tekutín, aby sa organizmus s náporom tepla vyrovnal. Obzvlášť rizikovou skupinou sú vodiči mestskej hromadnej dopravy. V priemere v deväťhodinových zmenách prepravujú naprieč mestom stovky cestujúcich, pričom za ich prepravu nesú plnú zodpovednosť. Keď je vonku horúco, oni sedia v autobuse, či električke a slnko na nich cez sklo praží, je ich úloha o to ťažšia. Aj preto nás zaujímalo, ako sa Dopravný podnik mesta Košíc stará o pitný režim svojich zamestnancov.
"Pitný režim našich zamestnancov riešime na základe smernice, ktorá v podniku platí. To znamená, že ak je vonku viac ako 32 stupňov do výplaty sa im zaratáva paušál na nákup tekutín. Vodiči trpia, horúčavy sú neskutočné, ale nevieme sa im nijako brániť. Na niektorých električkách si dávajú na sklá fólie, ani to však úplne nepomôže. V kabínkach nie je klimatizácia, zamýšľame sa aj nad takouto alternatívou, avšak to je hudba budúcnosti. Pri nákupe nových autobusov budeme uvažovať aj o klíme," vyjadril sa dopravný námestník DPMK Štefan Dutko.
Aj keď podľa dopravného námestníka patrí vodičom paušál na zakúpenie si vody, vodiči vraj na poslednej výplatnej páske nič takého nezaevidovali.
"Ledva žijem, je to katastrofa. Štípu ma oči, keď máte plný autobus, vzduch sa nehýbe, kopec rôznych voňaviek, proste hrôza. Ešte dopoludnia sa jazdiť ako tak dá, ale najhoršie to je od tej druhej popoludní do večera. Vidíte, klímu nemáme, fukáreň ak zapnem, tak na seba len ženiem ten horúci vzduch. Okolo krku mám teda stále zavesený uterák, počas jazdy si stieram pot, ktorý mi steká po tvári," vysvetľuje vodič autobusovej linky č. 19 František Harčár.
Ako dodáva, nevšimol si, že by niečo k výplate dostával na pitný režim. "Ja neviem, je to o ničom. Pred troma rokmi nám nosili vodu na konečnú, potom nám dávali 15 Sk na zmenu, teraz nič. Kupujem si vodu z vlastných peňazí, no počas zmeny jej vypijem neúrekom. Aj táto suma nie je vysoká, keď sa pražíte celý deň na slnku za obrovským sklom, potrebujete veľa a často piť. Veď za tých ľudí, čo mám vzadu nesiem zodpovednosť," dozvedeli sme sa od F. Harčára, ktorého sme sa opýtali, prečo si nenalepí na čelné sklo ochrannú fóliu, ako niektorí kolegovia. "To máte tak, oni si to kupujú za vlastné a ešte keď si ich nalepia, tak dostanú vynadané, že prečo ich lepia na nový autobus," hovorí spomínaný vodič, keď sa pri jeho autobuse zjavil kolega s vedrom vody v ruke.
"Ta čo Joži, máme čo piť?" pýta sa F. Harčár kolegu. "Máme, čo nevidíte, vedro vody," ukázal na päť litrov tekutiny vo vedre od spotrebovanej omietky.
Obaja vodiči svorne tvrdia, že v týchto horúčavách je veľkým problémom šoférovať autobus. Aj keď zvyknúť sa dá na všetko. "Dostávame stravné lístky, za ktoré si kupujeme jedlo. Nie je to veľa, ale čo máme robiť. Na obedy chodiť nemôžeme, lebo počas prestávky na konečnej by sme to nestihli. Aj kam by sme išli, veď na okolí nie je žiadna reštaurácia," dozvedáme sa od vodiča linky č. 36. "To máte tak, keď otvoríte poklopy, či bočné okienka v autobuse, dostanete taký prievan, že môžete ísť na maródku. Radšej sa v autobuse spotím a potom strávim dlhší čas v sprche, ako ochorieť. Staršie Ikarusy majú zas vpredu chladič, ktorý keď sa nahreje, tak funguje doslova ako vykurovanie. Nosím si preto vodu a aj keď sa nahreje vypijem teplú. Na konečnej zastávke máme vodovod, aspoň tam sa osviežime, no nie všetci majú takúto možnosť."
Dopravný podnik skúšal v minulosti aj dávať vodičom fľaše salvátorky. To sa ale neosvedčilo. Bol v tom vraj chaos, niekto si zobral aj dve, inému sa neušlo nič. Potom sa strácali prázdne fľaše, nuž od tohto spôsobu boja s teplom ustúpili.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári