"vysolíte".
Dokonca čím drahšie, tým ťažšie sa vám takýto výrobok reklamuje. Nepríjemnú až neuveriteľnú skúsenosť má práve s drahými čižmami naša čitateľka Mária D. z Košíc. Keďže ako sama vraví, potrpí si na kvalitnú koženú obuv, urobila si pred Vianocami radosť a kúpila si drahé kožené čižmy.
"Stáli bez koruny sedemtisíc a kúpila som si ich ešte 19. decembra v obchode Shoes from Portugal na Hlavnej ulici. Začala som ich nosiť až koncom zimy a mala som ich na nohách asi päťkrát."
Aj napriek striedmemu používaniu sa jej na pravej čižme odlepila špička, ale, ako sama vraví, táto chyba jej až tak nevadila.
"Dokázala by som si ju zalepiť aj sama, lenže podstatne viac ma nazlostilo, že čižmy začali neuveriteľne púšťať farbu. Keď som prišla do práce, kde sa prezúvam, musela som si meniť nielen ponožky alebo silonky, ale si aj poriadne pemzou vyčistiť nohy, taká bola tá farba zažratá do pokožky."
Samozrejme, suma, ktorú za čižmy zaplatila, nie je vôbec nízka a je preto pochopiteľné, že ich išla reklamovať. Reklamáciu uplatnila 24. apríla a v súlade so zákonnou lehotou 30 dní na ňu firma Ibera, spol. s r. o., ktorá túto sieť predajní vlastní, aj odpovedala písomnou formou. Lenže spotrebiteľku ich vyjadrenie vôbec neuspokojilo.
"Posúdili reklamované chyby a špičku síce zalepili, lenže púšťanie farby neodstránili."
Rozhorčená čitateľka nám vyjadrenie osobne doniesla do redakcie, aby sme i my na vlastné oči videli, ako sa firma zbavila zodpovednosti za púšťanie farby. Z listu vyberáme:
"Čo sa týka púšťania farby, vykonali sme skúšku, podľa požiadaviek STN EN 20105 - A OZ sivá stupnica na hodnotenie stálofarebnosti. Bola do výšky medzi 2 - 3', čo je v súlade s citovanou normou. Podotýkame, že púšťanie farby je aj individuálne a je závislé od výšky pH potu, čo však predávajúci nemôže ovplyvniť."
A práve posledná veta spotrebiteľku rozčúlila.
"To znamená, že ak si idem kúpiť nové topánky, tak mám priniesť potvrdenie od lekára, aké je ph môjho potu? Osobne som nikdy zlé skúsenosti s koženými topánkami nemala a žiadne tak nepúšťali farbu ako tieto čižmy. A boli aj podstatne lacnejšie. Hneď na mieste som odmietla prebrať čižmy s tým, že ich neprevezmem dovtedy, kým nebude chyba odstránená, alebo nech mi vrátia peniaze."
Záruka na topánky je pol roka a v tejto lehote zákazníčka obuv aj reklamovala. Preto sme o vyjadrenie požiadali aj majiteľa firmy Ibera Pavla Kohúta. Podľa jeho slov však postupovali presne v zmysle reklamačného poriadku.
"My nie sme požičovňa topánok a takáto chyba, ako púšťanie farby, sa musí prejaviť už po prvom nosení a nie po štyroch mesiacoch. Ja nič nedám zadarmo, i keby tá chyba bola ozaj reklamovateľná. Osobne si myslím, že ide o zákazníčkinu špekulatívnosť. Nosila ich asi celý čas a teraz chce nové topánky alebo vrátiť peniaze."
Iný názor má na túto kauzu Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Ako sme sa od pracovníka SOI v Košiciach dozvedeli:
"Aj takéto chyby sa reklamujú a je jedno, po akej dobe, ale musí to byť v záruke pol roka. Existujú špeciálne spreje, síce drahé, ktorými firma môže zastriekať stielku v čižmách a tým prestanú farbiť. Ide teda o odstrániteľnú chybu. Keďže tak pravdepodobne neurobili a vyhovárali sa na pH potu, mala by zákazníčka čižmy od nich prevziať, ponosiť a zistiť, či stále farbia. Ak áno, opäť ich reklamovať a po tretej reklamácii trvať na výmene tovaru alebo vrátení peňazí. Ale topánky by si určite mala prevziať, pretože jej firma ešte môže zaúčtovať podľa Občianskeho zákonníka aj skladné."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári