stúpne až na 600 korún za hektoliter. Nové sadzby majú začať platiť už od prvého júla. Čo to bude znamenať pre výrobcov, ale najmä pre spotrebiteľov, o tom včera v Košiciach informovali zástupcovia troch slovenských pivovarov.
"To, že zvýšenie spotrebnej dane bude znamenať zdraženie jednej fľaše piva o korunu, ako hovorí vláda, nie je pravda," uviedol riaditeľ pivovaru Tatran, a. s. Poprad Pavol Jurčík. "V skutočnosti fľaša zdražie o 1,5 až 2 koruny. Po zvýšení spotrebnej dane začiatkom tohto roku spotreba klesla o zhruba 10 percent, súčasné zdraženie môže znamenať až 30-percentný pokles odbytu. To môže byť najmä pre štyri malé slovenské pivovary s produkciou do 200-tisíc hektolitrov ročne doslova likvidačné. A potom bude vláda hovoriť o podpore malého a stredného podnikania..."
Generálny riaditeľ pivovaru Topvar, a. s. Topoľčany Peter Vendelín zdôraznil, že po zvýšení bude spotrebná daň u nás dvakrát vyššia ako v Čechách a vyššia ako v Nemecku. "Vláde vznikla diera v štátnom rozpočte a takto ju chce zaplátať. Čo ak opäť o pár mesiacov vznikne v rozpočte diera, stále budeme zvyšovať spotrebné dane? Máme vôbec investovať do nových technológií, keď nevieme, čo bude zajtra? Nehovoriac už o problémoch, ktoré následne postihnú našich dodávateľov."
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Heineken Jeana Paula von Hollebekeho sa asi prvýkrát na Slovensku konkurenti stretli za jedným stolom, aby bojovali za spoločnú vec. "Bojujeme totiž doslova o prežitie. Tradícia piva je na Slovensku prvýkrát v histórii vážne ohrozená. Slovensko môže dopadnúť podobne ako Fínsko alebo Nórsko, kde sa štátne orgány rozhodli kontrolovať spotrebu piva. V ohrození nie sú len výrobcovia piva, ale aj viacero na nich naviazaných odvetví. Prvýkrát v mojom pôsobení vo viacerých krajinách som sa stretol so situáciou, keď vláda rozhodla o zvýšení daní bez toho, aby sa čo i len pokúsila rokovať o probléme so samotnými producentmi."
Práve kvôli takýmto situáciám by možno bolo dobré konečne na Slovensku prijať zákon o lobingu, ktorý naša legislatíva vôbec nepozná. Producenti piva sa usilujú na svoj problém upozorniť všetky kompetentné orgány, reálne však zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa rozbehnutý kolotoč ešte dal zastaviť. Napriek tomu však producenti piva neplánujú žiadne protestné akcie, tie nechávajú odborárom.
"Pred dvomi mesiacmi sme ani len netušili o podobnom kroku," hovorí Jean Paul von Hollebeke. "Preto nemôžem veriť v ďalšiu budúcnosť. Pre krajinu, ktorá chce vstúpiť do EÚ, nie je dobré, ak z fiškálneho hľadiska neviete, čo prinesie budúcnosť."
V takých svetových pivárskych veľmociach, ako je Nemecko, by bolo podľa zástupcov Heinekenu rozmýšľanie o zvyšovaní spotrebnej dane z piva politickou samovraždou každej vlády; v susednom Česku, ktoré ma najvyššiu spotrebu piva na obyvateľa na svete, sa takéto úvahy zmietli zo stola na samom počiatku a zvíťazila snaha udržať si túto tradíciu.
Pod zdraženie piva sa podpíšu okrem priameho zvýšenia spotrebnej dane aj zvýšené náklady na pohonné hmoty, ceny energií a rad ďalších faktorov. Potreba znižovania nákladov sa môže premietnuť do poklesu investícií, ktoré doposiaľ sponzorsky smerovali do rôznych oblastí od zdravotníctva cez šport až po kultúru, až napokon môže vyústiť do redukcie zamestnanosti.
Podľa riaditeľov pivovarov nie je možné pokles odbytu nahradiť zvýšeným exportom, pretože každá krajina si chráni vlastných producentov, a tak je možný operačný priestor v tomto smere veľmi malý. Navyše predpokladá obrovské náklady na reklamné kampane.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári