zhruba o 2 miliardy korún viac, než dostali. Keďže sa tak nestalo a navyše aj návrh budúcoročného rozpočtu by znamenal, že VÚC by chodili o žobráckej palici. Ako sa na včerajšej porade samosprávnych krajov v Košiciach zhodli ich riaditelia, kraje napriek reforme verejnej správy fungujú ako rozpočtové organizácie štátu, ktorým činnosť ovyplyňujú štátni úradníci. Hoci im štát už predal viaceré kompetencie, nepridal k nim aj zodpovedajúce financie. Aj preto sa na zdravotníctvo, školstvo a kultúrne inštitúcie nabaľuje aj napriek značným úsporným opatreniam balvan dlhov.
Košickému VÚC bude na konci roka podľa šéfky jeho úradu Rozália Múdrej chýbať vyše 40 miliónov korún, podobne sú na tom aj ďalšie samosprávne kraje. Nárast zadlženosti spôsobili najmä zvýšenie cien energií začiatkom januára. Hoci od 1. 1. 2004 sa očakáva ich ďalšia "úprava" smerom hore, v návrhu budúcoročného rozpočtu je na školstvo určených iba o deväť percent viac ako je dnešný stav. Po úsporách vnútorných nákladov VÚC už nemajú ďalšie možnosti, čo by mohli zlepšiť. Problém im robí napríklad aj to, že nepotrebný majetok vo svojej správe nemôžu predať, lebo im to neumožňuje nateraz platný zákon.
Riaditelia úradov sa však nechú na túto situáciu len nečinne prizerať a preto sa listom obrátili na výbor NR SR pre verejnú správu. Recept, odkiaľ by sa dali naškrabať dodatočné zdroje financovania je vraj jednoduchý. "Vláda, ani štátna správa nešetrí a neznižuje svoje výdavky. Práve tam vidíme rezervy, z ktorých by sme mohli získať potrebné finančné prostriedky," uviedla R. Múdra.
Riaditelia sa včera v Košiciach venovali aj pripravovanému prevzatie kompetencií v oblasti správy ciest a otázky regionálneho rozvoja. Keďže podľa nich je pôvodný termín v praxi kvôli slabej pripravenosti a množstvu nedoriešených problémov pri delimitačnom procese absolútne nerealizovateľný, navrhujú, aby sa posunul z 1. januára na 1. júl 2004. Takisto nesúhlasia
s tým, aby sa rozdelila Slovenská správa ciest a v správe štátu by zostali len tie jej časti, ktoré sa budú starať o údržbu diaľnic a ciest 1. triedy. Podľa nich by bolo lepšie, aby strediská SSC ostali spolu a po prechode na VÚC si štát údržbu týchto ciest u nich objednával. Mimochodom, podľa odhadu R. Múdrej by cesty 2. a 3. triedy v Košickom kraji potrebovali aspoň miliardu korún na to, aby dosahovali aspoň priemernú kvalitu...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári