pomaly na konci. Z lietadla sa katapultovali dvaja maďarskí piloti mjr. Gyula Molnár a inštruktor pplk. Jenö Vadas, ktorí absolvovali kurz stíhacích pilotov vo Vojenskej leteckej akadémii generála M. R. Štefánika v Košiciach. Už na mieste havárie vyšlo najavo, že čierna skrinka (palubný zapisovač údajov) utrpela pri páde stroja vážnu ujmu. Bola vážne znehodnotená a obhorená.
Polícia začala okamžite trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia. Čierna skrinka sa dostala do rúk expertov na fotografie Kriminalisticko-expertízneho ústavu v Banskej Bystrici. Tamojší pracovníci však vzhľadom na skutočnosť, že vplyvom vysokej teploty došlo k zoškvareniu filmu, nevedeli nič urobiť. Vyšetrovateľ prípadu JUDr. Marián Skička teda čiernu skrinku zaslal do kriminalistického ústavu v Prahe.
"Urobili sme to nad rámec vyšetrovania. Oni namočili film do špeciálnej zlúčeniny a následne ho pomaly po niekoľkých centimetroch denne odvíjali. Vyvolali ho síce, ale komplikoval to fakt, že k vyhodnoteniu muselo dôjsť na Slovensku. Preto som zaslal film na veliteľstvo vzdušných síl do Zvolena," povedal JUDr. Skička.
Ako dodal, že výsledok už síce na svete je, avšak zatiaľ sa mu nedostal do rúk. "Predpokladám, že záverečnú správu obdržím už čoskoro. Podľa predbežných informácií, ktoré som telefonicky získal, to však vyzerá tak, že pravdepodobnou príčinou zrútenia sa lietadla bola technická porucha. Všetko však bude jasné až po tom, ako si prečítam záverečnú správu. Ak totiž vyjde najavo, že to niekto zavinil, teda, ak haváriu spôsobila porucha, na ktorú bolo možné prísť skôr, vznesiem obvinenie. Zatiaľ však nikto obvinený nebol."
Isté je podľa neho, že piloti nepochybili a jedinou možnosťou bola katapultáž. Na našu otázku, či nie už najnovšie lietadlo bolo vôbec schopné letu, odpovedal: "Aj tieto skutočnosti sa skúmali, motor bol v prevádzke od roku 1984. Tu sa však zohľadňuje dobová i hodinová životnosť a tieto veci boli v poriadku. Ak totiž lietadlo stratí životnosť, musí ísť do generálky. Nik z jedenástich svedkov, ktorých som vypočul, neuviedol nič v tom zmysle, že by sa niečo porušilo. Lietadlo, trup i motor boli deň pred letom dôkladne skontrolované a všetko bolo v poriadku. Dokonca prebehla kontrola stroja aj v deň letu, predpisy o kontrolách dodržané boli," vysvetlil vyšetrovateľ prípadu.
Okrem maďarských pilotov boli vypočutí aj dvaja poškodení, na ktorých pozemky sa stroj zrútil. Išlo o súkromného vlastníka a firmu Slamoz, s. r. o. Zemplínska Teplica. Prvý spomínaný vlastník, ktorý tvrdí, že došlo k poškodeniu jeho dvadsiatich stromov, požaduje odškodné vyše jedného milióna korún, poškodená firma škodu nevyčíslila.
Vyšetrovanie je teda na konci, všetko závisí od správy o výsledkoch hodnotenia čiernej skrinky. Ak tá ukáže, že haváriu zapričinila technická porucha, ktorú podľa predbežných informácií zrejme nebolo možné predpokladať a odhaliť, bude trestné stíhanie zastavené.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári