Košiciach plk. prof. Ing. Miroslav Grega, CSc. neoprávnene vyplácal odmeny sebe a svojim podriadeným, ten svoju vinu popiera.
Ako sme vás informovali, M. Grega osobne požiadal ministra obrany Ivana Šimka, aby dal preveriť vyplácanie odmien. Inšpekcia podľa hovorkyne Ministerstva obrany SR Kataríny Heimschildovej došla k záveru, že "je tu podozrenie zo zneužitia právomocí verejného činiteľa".
Podľa M. Gregu sú všetky obvinenia vykonštruované a vyšli na svetlo sveta práve v čase, keď mu končilo funkčné obdobie.
"Dôrazne odmietam akékoľvek tvrdenie o neoprávnenosti vyplácania odmien, pretože to boli odmeny za kvalitne odvedenú prácu v čase osobného voľna. Osobne som sa nedopustil ničoho, čo je v rozpore so zákonmi. Som presvedčený o tom, že za celou touto kampaňou proti mojej osobe je snaha určitej skupiny ľudí o diskreditáciu mojej osoby i celej VLA. Je tu totiž snaha o zrušenie VLA a aj toto je spôsob, ako v očiach verejnosti vyvolať averziu a dojem, že vo vedúcich funkciách sa nachádzajú ľudia, ktorí myslia len na svoje osobné blaho," myslí si M. Grega, ktorému nemožno uprieť, že práve VLA je jedinou vojenskou školou, ktorá si dokáže na svoje živobytie aj zarobiť.
Bývalý rektor v snahe ukázať ministerským úradníkom opodstatnenosť fungovania tejto inštitúcie pred plánovaným zrušením totiž dokázal zabezpečiť zmluvy na výcvik zahraničných pilotov, čo prinieslo škole milióny.
"Pri nástupe do funkcie rektora VLA som si dal za cieľ výcvik zahraničných študentov a rozvoj materiálno-technickej základne školy. Za tri roky pôsobenia vo funkcii rektora sa nám podarilo, aj pod neustálym tlakom smerujúcim k zrušeniu akadémie, zabezpečiť zahraničné kontrakty na výcvik pilotov Ugandy, Angoly, USA a Maďarska. Dovedna sme zabezpečili zahraničný výcvik v celkovej hodnote okolo 160 miliónov korún a prostriedky získané zo zahraničného výcviku boli použité na opravy lietadiel, generálnu opravu akademickej knižnice, či iné záležitosti, na ktoré neboli vyčlenené rozpočtové prostriedky," vysvetľuje M. Grega.
Ako dodal, začiatkom minulého roka maďarský partner oslovil VLA s otázkou, či by bola schopná zabezpečiť pokračovací letecký výcvik maďarských pilotov na lietadlách L-39 v rozsahu 600 letových hodín.
"Predpokladaný termín začiatku výcviku bol v tom čase stanovený na máj, respektíve jún 2002. Vzhľadom na to, že technický život našich lietadiel končil v mesiacoch marec apríl, urýchlene sme v spolupráci s výrobným podnikom Aero Vodochody pristúpili k predĺženiu technického života lietadiel L-39 o 6 mesiacov a 150 letových hodín na lietadlo. Avšak nie z viny VLA bola zmluva o výcviku maďarských pilotov medzi Ministerstvom obrany Maďarskej republiky a VLA uzavretá až 13. 9. 2002. Hodnota zmluvy bola tvorená čiastkou 1 127 120 USD. Výcvik mal byť ukončený do 31. 12. 2002, čím sme sa dostali do veľkej časovej tiesne. Vo velení sme sa preto rozhodli, že letové akcie budeme vykonávať od utorka do soboty."
Podľa M. Gregu sa predletové prípravy vykonávali večer, ošetrovanie leteckej techniky prichádzalo do úvahy po lietaní, prípadne aj v nedeľu.
"Uvedený systém predstavoval veľké množstvo nadčasových hodín, ktoré nemohli byť preplácané z rozpočtových prostriedkov, ani nemohlo byť za ne poskytované náhradné voľno. Rozhodli sme sa tieto odpracované nadčasové hodiny preplatiť v rámci podnikateľskej činnosti. Preto v súlade so Zákonom o vysokých školách, Zákonníkom práce, ako aj v súlade so smernicou VLA pre vykonávanie podnikateľskej činnosti, ktorú schválil Akademický senát VLA ešte v roku 2001, som uzatvoril s 208 príslušníkmi dohodu o vykonaní práce. Smernica vyčleňuje peniaze na odmeňovanie za vykonané práce vo výške 15 percent z dosiahnutých výnosov, preto bolo na odmeny vyčlenených 7,3 milióna Sk, pričom odmena pre mňa predstavovala čiastku vo výške 0,8 percenta z výnosov (čo podľa našich prepočtov predstavuje 368-tisíc korún - pozn. red.)."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári