nevedia zaplatiť, minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič však má na to iný názor.
"Prevádzkovať osobnú dopravu na regionálnych tratiach možno tak, že záujemca požiada štátny dráhový úrad o vydanie licencie a jednoducho dopravu na trati sprevádzkuje. Druhou možnosťou a to je tá, na ktorú narážate, je, že uzatvorí zmluvu so Železničnou spoločnosťou, ona bude prevádzkovať a záujemca bude uhrádzať náklady Železničnej spoločnosti. Je to však vecou rokovaní, tri trate sa už obnovili. Svedčí to o tom, že sa dohodnúť dá. Nemôže to však ísť tým systémom ako doteraz, že už 5,5 milióna obyvateľov Slovenska sa skladalo na to, aby sa mohli prevádzkovať niektoré nie najpotrebnejšie druhy osobnej dopravy."
Pripúšťate možnosť, že koncom roka prevezmú samosprávne kraje nielen prevádzku, ale aj vlastnú dopravnú cestu, čiže trať?
"Zákon o veľkej privatizácii to neumožňuje. Ide o infraštruktúru štátu, ktorú nie je možné odpredať, ani darovať. Aký zmysel má pre prevádzkovateľa vlastniť dopravnú cestu?"
Napríklad za prevádzkovanie detskej železničky v Čermeli žiadajú železnice nehorázne peniaze, až 400 Sk za kilometer.
"Je to všetko vec rokovaní, podotýkam ešte raz, treba sa dohodnúť, inej cesty niet."
V súvislosti s rýchlodrahou Košice - Miskolc ste svojho času uviedli, že ste tomuto projektu naklonený, ak dostanete záruku z maďarskej strany, že aj oni spustia výstavbu rýchlodáhy. Maďarské ministerstvo dopravy nedávno vydalo rukoväť pre tých, ktorí by sa chceli prihlásiť do tendra a hovorí sa tam o ich dopravnej ceste č. 3, čiže Miskolc - Košice. Zo slovenskej strany bude urobený podobný krok?
"Táto cesta by mala byť financovaná zo štrukturálnych fondov. Požiadal som o stretnutie s maďarským rezortným kolegom, musím mať totiž záruku garantovanú priamo ministrom. Rukoväť nie je oficiálny dokument, aj keď ho nespochybňujem. Pretože ísť do projektu, ktorý stojí viac ako miliardu korún a zistiť následne, že maďarská strana nerobí všetko, čo by mala, to by bolo hazardom. Máme sa teda stretnúť a keď budem mať dostatočnú záruku, že aj oni budú robiť túto komunikáciu, aj my ju zaradíme medzi priority."
Mohlo by sa stať, že by sa začala výstavba už v nasledujúcom roku?
"Pokiaľ by sme sa na tom dohodli, prípravné práce určite."
A čo sa týka južnej trasy diaľnice z Košíc do Bratislavy?
"Neexistuje iná trasa, ako tá, ktorá je už vo výstavbe. Južná trasa môže byť trasou rýchlostnej komunikácie. Nevylučujem ju však. Pokiaľ sa nájde investor, ktorý bude ochotný a schopný to postaviť a v rámci spoplatnenia tieto prostriedky dostať späť, ja to uvítam. My na ministerstve urobíme všetky kroky, ale zo štátneho rozpočtu budovať paralelne diaľnicu vylučujem."
Ešte sa oficiálny subjekt na vás s ponukou na vybudovanie južnej trasy neobrátil?
"Nie nik o to nepožiadal."
Vy osobne pokladáte za reálne, že by súkromný investor do výstavby tejto diaľnice vstúpil?
"Ťažko sa nájde investor, ktorý by pri súčasnej intenzite tejto cesty, ktorá sa pohybuje od 5 - 7 tisíc vozidiel denne, mohol mať návratnosť skôr ako za 50 rokov. Z tohto pohľadu je to na zvážení investora, či do projektu vstúpi."
Termín uvedenia tunela Branisko do skúšobnej prevádzky je v júli, je to reálny termín?
"Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, žeby nebol. Trochu nám do toho zasahujú aj objektívne príčiny. Nechcem sa vyhovárať, ale privádzače, ktoré momentálne potrebujeme najskôr začať budovať, nemôžeme robiť kvôli poveternostným podmienkam. Malo sa začať robiť od 10. marca, prešiel viac ako mesiac a mechanizmy stoja. Napriek tomu harmonogram sa plní a všetko nasvedčuje tomu, že 1. júla ho odovzdáme do skúšobnej prevádzky s účasťou verejnosti. Po dvoch mesiacoch sa na určité obdobie, asi na mesiac, opäť tunel uzatvorí, aby sa vyhodnotili všetky informácie. Následne už pôjde do ostrej prevádzky."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári