Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Výstavba rýchlodráhy Košice - Miskolc začne možno už na budúci rok

Košice - Vyššie územné celky sa neraz ponosujú na vysoký nájom zo strany železníc v súvislosti s prevádzkou lokálnych tratí. Jednoducho to vraj

nevedia zaplatiť, minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič však má na to iný názor.

"Prevádzkovať osobnú dopravu na regionálnych tratiach možno tak, že záujemca požiada štátny dráhový úrad o vydanie licencie a jednoducho dopravu na trati sprevádzkuje. Druhou možnosťou a to je tá, na ktorú narážate, je, že uzatvorí zmluvu so Železničnou spoločnosťou, ona bude prevádzkovať a záujemca bude uhrádzať náklady Železničnej spoločnosti. Je to však vecou rokovaní, tri trate sa už obnovili. Svedčí to o tom, že sa dohodnúť dá. Nemôže to však ísť tým systémom ako doteraz, že už 5,5 milióna obyvateľov Slovenska sa skladalo na to, aby sa mohli prevádzkovať niektoré nie najpotrebnejšie druhy osobnej dopravy."

Pripúšťate možnosť, že koncom roka prevezmú samosprávne kraje nielen prevádzku, ale aj vlastnú dopravnú cestu, čiže trať?

"Zákon o veľkej privatizácii to neumožňuje. Ide o infraštruktúru štátu, ktorú nie je možné odpredať, ani darovať. Aký zmysel má pre prevádzkovateľa vlastniť dopravnú cestu?"

Napríklad za prevádzkovanie detskej železničky v Čermeli žiadajú železnice nehorázne peniaze, až 400 Sk za kilometer.

"Je to všetko vec rokovaní, podotýkam ešte raz, treba sa dohodnúť, inej cesty niet."

V súvislosti s rýchlodrahou Košice - Miskolc ste svojho času uviedli, že ste tomuto projektu naklonený, ak dostanete záruku z maďarskej strany, že aj oni spustia výstavbu rýchlodáhy. Maďarské ministerstvo dopravy nedávno vydalo rukoväť pre tých, ktorí by sa chceli prihlásiť do tendra a hovorí sa tam o ich dopravnej ceste č. 3, čiže Miskolc - Košice. Zo slovenskej strany bude urobený podobný krok?

"Táto cesta by mala byť financovaná zo štrukturálnych fondov. Požiadal som o stretnutie s maďarským rezortným kolegom, musím mať totiž záruku garantovanú priamo ministrom. Rukoväť nie je oficiálny dokument, aj keď ho nespochybňujem. Pretože ísť do projektu, ktorý stojí viac ako miliardu korún a zistiť následne, že maďarská strana nerobí všetko, čo by mala, to by bolo hazardom. Máme sa teda stretnúť a keď budem mať dostatočnú záruku, že aj oni budú robiť túto komunikáciu, aj my ju zaradíme medzi priority."

Mohlo by sa stať, že by sa začala výstavba už v nasledujúcom roku?

"Pokiaľ by sme sa na tom dohodli, prípravné práce určite."

A čo sa týka južnej trasy diaľnice z Košíc do Bratislavy?

"Neexistuje iná trasa, ako tá, ktorá je už vo výstavbe. Južná trasa môže byť trasou rýchlostnej komunikácie. Nevylučujem ju však. Pokiaľ sa nájde investor, ktorý bude ochotný a schopný to postaviť a v rámci spoplatnenia tieto prostriedky dostať späť, ja to uvítam. My na ministerstve urobíme všetky kroky, ale zo štátneho rozpočtu budovať paralelne diaľnicu vylučujem."

Ešte sa oficiálny subjekt na vás s ponukou na vybudovanie južnej trasy neobrátil?

"Nie nik o to nepožiadal."

Vy osobne pokladáte za reálne, že by súkromný investor do výstavby tejto diaľnice vstúpil?

"Ťažko sa nájde investor, ktorý by pri súčasnej intenzite tejto cesty, ktorá sa pohybuje od 5 - 7 tisíc vozidiel denne, mohol mať návratnosť skôr ako za 50 rokov. Z tohto pohľadu je to na zvážení investora, či do projektu vstúpi."

Termín uvedenia tunela Branisko do skúšobnej prevádzky je v júli, je to reálny termín?

"Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, žeby nebol. Trochu nám do toho zasahujú aj objektívne príčiny. Nechcem sa vyhovárať, ale privádzače, ktoré momentálne potrebujeme najskôr začať budovať, nemôžeme robiť kvôli poveternostným podmienkam. Malo sa začať robiť od 10. marca, prešiel viac ako mesiac a mechanizmy stoja. Napriek tomu harmonogram sa plní a všetko nasvedčuje tomu, že 1. júla ho odovzdáme do skúšobnej prevádzky s účasťou verejnosti. Po dvoch mesiacoch sa na určité obdobie, asi na mesiac, opäť tunel uzatvorí, aby sa vyhodnotili všetky informácie. Následne už pôjde do ostrej prevádzky."

Neprehliadnite tiež

Tipy na dnes - streda 13. decembra

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

Kanadský profesor obvinený zo sexuálneho zneužívania ostáva vo väzbe

Prešovský krajský súd zamietol jeho sťažnosť voči rozhodnutiu okresného súdu.

Pri Jasove sa čelne zrazili dve autá

Vodič jedného z nich skončil v nemocnici.

Fľašou bil družku po hlave, zomrela na opuch mozgu

Muž z Veľkej Idy dostal za zločin zabitia 10 rokov za mrežami.

V okrese Michalovce platí zvýšená výstraha pred povodňami

SHMÚ: Silný vietor hrozí na severnom Spiši a na Gemeri.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.

BLOG MATÚŠA STEISA

Je bitcoin len zlatá baňa alebo finančná bublina?

Bitcoin má tento rok má za sebou skutočne divokú jazdu.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 8 637
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 623
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 566
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 680
  5. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 332
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 271
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 826
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 709
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 584
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 355

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop