riaditeľky a učiteľky materských škôl v Košiciach mali možnosť zhliadnuť spôsob výuky v dvoch takýchto prváckych a jednej druháckej triede. Cieľom je podchytiť nadané deti už v predškolskom veku, pri čom zohrávajú učiteľky MŠ, poučené inštrukciami psychologičky, veľkú rolu. Orientačné dotazníky, ktoré obdržali, poputujú k rodičom škôlkárov.
"Projekt vytvorenia alternatívnych tried na našej škole sme začali realizovať v roku 1997. Odvtedy sme stále jedinou školou v Košickom kraji, ktorá disponuje podmienkami pre mimoriadne nadané deti. Od budúceho školského roku sa uvažuje o otvorení ďalších šestnástich škôl," hovorí riaditeľ ZŠ Krosnianska 4 PaedDr. Štefan Dzurovčák. "Dnes už máme na škole päť alternatívnych tried na prvom stupni a jednu piatacku triedu na druhom stupni. Celý proces je postavený tak, že dieťa, ktoré nastúpi do alternatívneho prvého ročníka, ukončí svoje štúdium na našej škole maturitou."
Ako dodáva, ministerstvo školstva už projekt schválilo a v budúcnosti sa uvažuje o jeho rozšírení na osemročné gymnázium.
"V takýchto triedach postupujeme podľa samostatného učebného plánu, ktorý zabezpečujú špeciálne kvalifikovaní učitelia. Od prvého ročníka je vyučovanie rozšírené o informatiku a anglický jazyk. Zaujímavosťou je, že tieto deti robia pravidelné ročníkové práce na vybranú tému podľa toho, k čomu najviac inklinujú. Niektoré sú totiž nadané všestranne, niektoré sú orientované na matematiku, iné na literatúru. Súčet hodín za celý týždeň je približne rovnaký ako v klasických triedach," pokračuje Štefan Dzurovčák.
Deti z alternatívnych tried sú okrem iného aj úspešnými účastníkmi mestských matematických olympiád, ktoré sú určené aj vyšším ročníkom.
Prijímacie skúšky sú založené na psychologických testoch. Ak je IQ detí nad 130, absolvujú ešte testy z čítania, písania a počítania. Budúci prváčik, ktorý chce chodiť do alternatívnej triedy, by už mal vedieť sám čítať a písať tlačeným písmom.
"Tieto deti majú prirodzenú motiváciu za poznaním, veľmi dobré logické myslenie, nadpriemerné vedomosti a ich záujmy sú rôznorodé. Veľmi skoro sa tiež naučia čítať i písať. Jednoducho sa vymykajú priemeru a vedia viac ako ich bežní rovesníci. V populácii je ich asi 2,5 percenta," vysvetľuje PhDr. Viera Jurečková z Pedagogicko-psychologickej poradne v okrese Košice III, ktorá na projekte participuje.
A prečo vlastne je tento projekt potrebný? Ide totiž o deti, ktoré sú síce v poznávacej, teda mentálnej oblasti ďaleko vpredu, ale ich emocionálno-sociálna úroveň je častokrát na úrovni rovesníkov. Dochádza teda k nerovnomernému vývoju.
"Sú veľmi osobnostne vyhranené, doslova odmietajú autoritatívny prístup rodiča či učiteľa. Veľakrát sa teda objavia výchovné problémy už v škôlke. Rodičia prídu do poradne s tým, že dieťa je síce šikovné, ale neposlúcha, je hyperaktívne, nezvládnuteľné. Môže to byť len následok toho, že deti sa v 'bežnej' škole nudia, všetko rýchlo pochopia, a tak vyrušujú. Preto okrem toho, že sa v alternatívnej triede deti veľa učia, veľký dôraz sa kladie aj na vývin spomínanej emocionálnej inteligencie, čo je rovnako dôležité," vysvetľuje psychologička.
Ako dodáva, intelektovo nadpriemerné deti potrebujú vstrebávať omnoho viac informácií, ktoré však prijímajú v inej forme. Odmietajú klasické pamäťové učenie, rady sa učia problémovým spôsobom, cez rôzne hádanky a hlavolamy. Sú samostatné, samy si určujú spôsob riešenia úloh, netreba ich to učiť.
Momentálne navštevuje ZŠ na Krosnianskej 76 intelektovo nadpriemerných detí. Tridsiateho apríla škola otvára dvere pre všetkých budúcich prvákov, ktorí budú môcť absolvovať vstupné psychologické testy. Ak úspešne, budú pozvané na prijímačky do alternatívnych tried, ktoré sa uskutočnia 11. júna.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári