lietadlám, na ktorých svoje umenie piloti predvádzajú po celej Európe, skončil koncom októbra minulého roka technický život a preto bolo potrebné uskutočniť ich generálnu opravu. Do Trenčína sa teda postupne presťahovalo všetkých šesť strojov, ktoré v rámci opravy majú prejsť aj rozsiahlou modernizáciou súvisiacou so štandardmi NATO.
Známou vecou je i skutočnosť, že Biele albatrosy túto sezónu na oblohe neuvidíme. Ako na všetko, aj na opravu týchto strojov je potrebné vynaložiť nemalé finančné prostriedky. Tých veru nie je dostatok a samotní piloti sa obávajú, či sa vôbec oprava uskutoční. Ak by to tak nebolo, skupina by musela s lietaním nadobro skončiť.
"Pozreli sme si lietadlá, sú kompletne rozobraté, chýbajú však peniaze. Oprava síce zatiaľ prebieha podľa plánu, no nevedno dokedy, chýba totiž niekoľko sto miliónov korún. Obávam sa, že ak nebudú peniaze, budeme to môcť zabaliť a letka jednoducho skončí so svojou činnosťou. Ak niet pracovného nástroja, nedá sa nič robiť," povedal nám vedúci skupiny Biele albatrosy Ing. Ivan Chvojka.
Finančné prostriedky na modernizáciu zabezpečuje v zmysle uznesenia vlády Ministerstvo obrany SR. Peniaze na krytie plánovaných prác pri realizácii generálnej opravy na rok 2002 boli zabezpečené zo strany Vojenskej leteckej akadémie M. R. Štefánika v Košiciach, no ďalšie krytie je otázne. Z celého procesu majú piloti ťažkú hlavu. "Už máme napísaný list prezidentovi, ešte sme ho neodoslali, ale predpokladám, že sa k tomu v dohľadnom čase odhodláme. Chceme, aby v tomto smere pomohol."
Problém podľa I. Chvojku spočíva i v dobe dodávania náhradných dielov. "Veľa z nich je objednávaných z USA a chvíľu to trvá. Postupne však chodia, aj keď sa to naťahuje. Neviem zatiaľ povedať, kdey začneme opäť lietať. Spokojní môžu byť ľudia v obciach blízkych letisku. Tí sa neraz sťažovali na hluk, teraz na nás možno zabudnú."
Piloti si aj napriek vynechanej sezóne spestrujú život kurzami angličtiny. "Zdokonaľujeme sa v tomto jazyku, mávame rôzne kurzy a školenia. Často chodievame do Trenčína, aby sme videli, čo sa s našimi lietadlami deje a ako postupujú práce. Musím pochváliť našu spoluprácu s tamojšími mechanikmi. Vždy, ak majú problém, okamžite nás kontaktujú. Robia všetko v rámci možností, povedal by som, že všetko, čo je finančne kryté. Spokojní s postupom prác však byť nemôžeme."
Len nedávno ukončili v rámci VLA výcvik maďarskí piloti a už sa šušká, že sa pripravuje podobný kontrakt. "Zatiaľ je predčasné hovoriť, kedy to bude, veď nemáme lietadlá. Predpokladám, ak by sa našli peniaze, mohli by sme na budúcu sezónu, teda začiatok marca 2004 stihnúť. Mali by sem prísť nejakí Američania, no ako som povedal, čas ukáže."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári