výnimkou, keď niektoré majú aj 18 rokov. Aj keď tieto vozidlá stále brázdia cesty, ich stav neraz nekorešponduje s potrebami cestujúcich. Rozhegané stroje často vypádavajú, hoci sa SAD snaží dávať ich dokopy.
Ako nám povedal riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy SAD Juraj Krempaský, v zahraničí je pravidlom, že autobus dožíva po ôsmich rokoch. U nás však bola potreba nákupu nových autobusov od počiatku deväťdesiatych rokov zastavená pre nedostatok peňazí.
"Staré autobusy sa snažíme opravovať vo vlastnej réžii v Krásnej nad Hornádom. Ročne dáme dokopy 15 až 16. Všetky musia prejsť stanicou technickej kontroly raz do roka, ale viete, staré je staré. Nemôžeme si dovoliť ohrozovať cestujúcich, preto napríklad zájazdové autobusy prechádzajú STK každý polrok," vysvetľuje J. Krempaský a dodáva, že obnova vozového parku by bola nanajvýš potrebná. "Vieme, že celkovej obnovy sa asi nikdy nedočkáme, jednoducho na to niet dostatok finančných prostriedkov. V tomto roku však konečne plánujeme kúpiť osem autobusov, z toho šesť krátkych a dva kĺbové. Celkovo ich prevádzkujeme 140, čiže obnovíme nejakých päť percent stavu. Z normálnej prevádzky sa autobusy kúpiť nedajú. Zachránia nás len splátky za privatizáciu podniku. Nový autobus stojí okolo päť miliónov korún, oprava starého voza s modernizáciou vyjde na milión."
V SAD sa teda rozhodli s "babičkami" na cestách niečo urobiť. Ako hovorí riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy, je načase, aj keď ľudia budú na nelichotivý stav autobusov stále frflať. "Poviem vám príklad z Londýna. Tam jazdia poschodové autobusy, ktoré asi každý pozná minimálne z filmov. Priemerný vek 'dubledeckerov' je dvadsať rokov, pričom tieto autobusy sú natierané štetcom. Oni ich nestriekajú a držia im. To je však extrém, realita je na úrovni osem rokov."
SAD pristúpi k zrušeniu víkendových spojov medzi obcami Paňovce a Čečejovce.
"Bolo to vysoko stratové a keďže starostka obce uviedla, že nemá peniaze na to, aby na spoj obec prispievala, po vzájomnej dohode sme sa rozhodli spoj zrušiť. Mesačné náklady na tento spoj predstavovali 20-tisíc korún, pričom obec prispievala siedmimi tisíckami za mesiac. Aj napriek tomu sme boli nútení ešte dotovať túto nehospodárnu dopravu sumou 6 tisíc Sk za mesiac."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári