Korzár logo Korzár Košice

Košický VÚC má záujem prevádzkovať dve regionálne železničné trate

Košice - Do konca apríla by v zmysle uznesenia vlády malo ministerstvo dopravy predložiť návrh, ktoré železničné trate budú vyňaté zo siete

celoštátnych dráh a stanú sa regionálnymi traťami. Predstavitelia košického samosprávneho kraja (KSK) už avizovali, že by boli najradšej, ak by tieto trate prešli do ich správy a potom by ich spolu s podnikateľskými subjektmi prevádzkovali. Podľa predsedu KSK R. Bauera by to však bolo možné iba pod podmienkou, že sa kraj stane vlastníkom dopravnej cesty. Ako upozornil šéf odboru dopravy košického VÚC Anton Reisinger, pri zachovaní súčasného stavu by sa o to ani nepokúšali, keďže aktuálny cenový výmer Železničnej spoločnosti za ich používanie je vraj likvidačný. "Systém hospodárenia železníc je pre nás španielskou dedinou. Osobne neuznávam výšku takého cenového výmeru, ktorý požaduje až 400 Sk za použitie vlakovej cesty za každý kilometer. Keďže hustota použitia regionálnych tratí je nižšia, vzorec je postavený tak, aby cena bola vyššia a zaplatila sa údržba tejto trate..."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po zrušení osobnej železničnej dopravy na siedmich regionálnych tratiach v kraji začiatkom februára musel KSK zabezpečiť "obsluhu" takto postihnutých obyvateľov rozšírením ponuky pravidelnej autobusovej dopravy. Zaviedlo sa pritom 54 nových autobusových spojov na 9 autobusových linkách. Problémom je však to, že KSK dostal zo štátneho rozpočtu dotáciu na autobusovú dopravu uskutočňovanú v tzv. verejnom záujme 155,4 milióna. Už teraz je však po zväčšení frekvencie spojov jasné, že táto suma nebude stačiť. Podľa šéfa odboru sa budú dodatočné náklady len za prvý štvrťrok pohybovať medzi 2-3 miliónmi Sk... Hoci je podľa A. Reisigera náhradná autobusová doprava zhruba dvakrát lacnejšia, pri väčšej vyťaženosti vlaku vychádza lacnejšie "vypravenie" jedného vlaku ako napr. štyroch autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

Od začiatku roka sa Košický VÚC stal správcom ciest druhej a tretej triedy. Aj preto A. Reisiger nevidí žiaden dôvod na to, aby štát neurobil podobný krok aj v súvislosti s regionálnymi železničnými traťami. "Keď nám veria, že sa dokážeme postarať o takúto dopravnú infraštruktúru vrátane mostných objektov s náročnejším spôsobom údržby a opráv, že by nám neverili, že sa nedokážeme postarať o regionálne trate?" položil si rečnícku otázku a pokračoval: "My by sme ich radi prevádzkovali. Nikto sa však rád nezbavuje svojho majetku a asi ani štát nebude výnimkou..."

Košický VÚC požiadal o vrátenie dvoch tratí. Ostatné sú podľa A. Reisigera kvôli svojej nízkej vyťaženosti neživotaschopné. Monitoring vypracovaný pre potreby KSK potvrdil, že osobná železničná doprava by sa mala obnoviť na trati Spišská Nová Ves Levoča a Bánovce nad Ondavou Veľké Kapušany. Minimálne v prípade "Levočanky" už "obnovovacia" komisia ukončuje prípravu projektu na opätovné spustenie jej prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Marián KIZEK

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 060
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 876
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 070
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 872
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 166
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 789
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 470
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 627
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 679
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 268
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 588
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 627
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 679
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 268
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 588
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu