celoštátnych dráh a stanú sa regionálnymi traťami. Predstavitelia košického samosprávneho kraja (KSK) už avizovali, že by boli najradšej, ak by tieto trate prešli do ich správy a potom by ich spolu s podnikateľskými subjektmi prevádzkovali. Podľa predsedu KSK R. Bauera by to však bolo možné iba pod podmienkou, že sa kraj stane vlastníkom dopravnej cesty. Ako upozornil šéf odboru dopravy košického VÚC Anton Reisinger, pri zachovaní súčasného stavu by sa o to ani nepokúšali, keďže aktuálny cenový výmer Železničnej spoločnosti za ich používanie je vraj likvidačný. "Systém hospodárenia železníc je pre nás španielskou dedinou. Osobne neuznávam výšku takého cenového výmeru, ktorý požaduje až 400 Sk za použitie vlakovej cesty za každý kilometer. Keďže hustota použitia regionálnych tratí je nižšia, vzorec je postavený tak, aby cena bola vyššia a zaplatila sa údržba tejto trate..."
Po zrušení osobnej železničnej dopravy na siedmich regionálnych tratiach v kraji začiatkom februára musel KSK zabezpečiť "obsluhu" takto postihnutých obyvateľov rozšírením ponuky pravidelnej autobusovej dopravy. Zaviedlo sa pritom 54 nových autobusových spojov na 9 autobusových linkách. Problémom je však to, že KSK dostal zo štátneho rozpočtu dotáciu na autobusovú dopravu uskutočňovanú v tzv. verejnom záujme 155,4 milióna. Už teraz je však po zväčšení frekvencie spojov jasné, že táto suma nebude stačiť. Podľa šéfa odboru sa budú dodatočné náklady len za prvý štvrťrok pohybovať medzi 2-3 miliónmi Sk... Hoci je podľa A. Reisigera náhradná autobusová doprava zhruba dvakrát lacnejšia, pri väčšej vyťaženosti vlaku vychádza lacnejšie "vypravenie" jedného vlaku ako napr. štyroch autobusov.
Od začiatku roka sa Košický VÚC stal správcom ciest druhej a tretej triedy. Aj preto A. Reisiger nevidí žiaden dôvod na to, aby štát neurobil podobný krok aj v súvislosti s regionálnymi železničnými traťami. "Keď nám veria, že sa dokážeme postarať o takúto dopravnú infraštruktúru vrátane mostných objektov s náročnejším spôsobom údržby a opráv, že by nám neverili, že sa nedokážeme postarať o regionálne trate?" položil si rečnícku otázku a pokračoval: "My by sme ich radi prevádzkovali. Nikto sa však rád nezbavuje svojho majetku a asi ani štát nebude výnimkou..."
Košický VÚC požiadal o vrátenie dvoch tratí. Ostatné sú podľa A. Reisigera kvôli svojej nízkej vyťaženosti neživotaschopné. Monitoring vypracovaný pre potreby KSK potvrdil, že osobná železničná doprava by sa mala obnoviť na trati Spišská Nová Ves Levoča a Bánovce nad Ondavou Veľké Kapušany. Minimálne v prípade "Levočanky" už "obnovovacia" komisia ukončuje prípravu projektu na opätovné spustenie jej prevádzky.
Marián KIZEK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári