liniek. Vôbec však nešlo o plánované znižovania stavov zamestnancov, ba naopak, všetci dotknutí dostali hodinovú výpoveď. Dôvod? U každého individuálny, ale vo všeobecnosti išlo o kšeftovanie s naftou, alkohol, neodovzdanie dennej tržby či kupčenie s cestovnými lístkami. Niektorí vodiči si totiž veľmi radi privyrábali tým, že hlavne na prímestských linkách nevydali cestujúcemu lístok a peniaze si strčili do vrecka.
"Toto akceptovať nebudeme, nejako sa takéto prešľapy rozmnožili a rozhodli sme sa postupovať tvrdo. Ak zistíme, že sa niektorý z vodičov prehrešil podobným spôsobom, bez debaty dostáva výpoveď. Ide preč a hotovo! Môže sa za neho prihovárať hocikto, je potrebné očistiť spoločnosť od takýchto praktík," hovorí riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy SAD Ing. Juraj Krempaský.
Zo spomínaného počtu prepustených pracovníkov bol jeden uvoľnený zo zamestnania za krádež nafty, traja za neodovzdanú tržbu, traja za kupčenie s lístkami a posledný nafúkal pri kontrole na alkohol. "Nemôžeme si dovoliť nič podceniť a po sérii dopravných nehôd vodičov iných spoločností pod vplyvom alkoholu dávame vodičom pravidelne fúkať. Sme zodpovední za cestujúcich a nechcem sa dožiť toho, aby niektorý z vodičov nedajbože ohrozil zdravie cestujúcich takýmto spôsobom. Navyše, ak niekomu akože zmizne 140 litrov nafty spred domu a oznámi, že nemôže kvôli tomu vykonávať prácu... Pritom vieme, ako sa v tom chodí. Oznámi sa krádež polícii, urobí sa zápis a všetko je akoby v poriadku. Samozrejme, môže sa to stať, no nie často a stočiť také množstvo nafty netrvá minútu. A ak na to nedoniesol tržbu v sume 7000 korún, nezostávalo nič iné, len pracovníka prepustiť," vysvetľuje J. Krempaský.
V podniku po vstupe strategického partnera pristúpili k riešeniu čiernych kšeftov vodičov pekne zostra. "Pokiaľ v minulom roku dostalo výpoveď kvôli podobným prešľapom dvanásť ľudí, teraz to nabralo prudký nárast. Obnovili sme revízorskú činnosť, ktorá pracuje nepretržite. Navyše revízorské kompetencie dostali aj vedúci pracovníci spoločnosti. Robíme náhodné kontroly, revízori sú neustále na cestách."
V súvislosti s kupčením s cestovnými lístkami chce riaditeľ divízie vnútroštátnej dopravy apelovať na cestujúcich, aby si v prípade, že im vodič lístok nevydá, vydanie nárokovali. "Ak nie, idú sami proti sebe. My totiž vieme ľahko podľa strojčeka zistiť, koľko ľudí sa v danom čae v autobude vezie. Keď ich je málo, uvažujeme o rentabilnosti spoja a hrozí jeho zrušenie. V minulosti už bolo kvôli tomu niekoľko autobusových liniek zrušených a potom cestujúci darmo protestujú, že autobus chodí plný. Nám strojček ukazuje niečo iné, preto by si mal každý rozmyslieť, či robí správnu vec."
Podľa J. Krempaského je vidieť, že sa vodiči zľakli a dávajú si veľký pozor. V minulosti si vedeli dať prostredníctvom mobilu jednoducho vedieť, že sa blíži revízor. Teraz už chodia kontrolóri v neoznačených autách, tak vodiča dokonale prekvapia. Po odchode ôsmich pracovníkov zastupujú svojich kolegov iní vodiči. Nie je ich však dostatok, preto sa čoskoro uskutoční výberové konanie. "Prihlásilo sa tridsať záujemcov, ktorí absolvujú náročné testy z odvetvia dopravy i psychológie."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári